ועדת חקירה פנימית בשירות בתי הסוהר שמינה רב גונדר קובי יעקובי, נציב שב"ס מזה שמונה חודשים, גילתה כשלים של שבעה אנשי שב"ס, באשר לאופן ההתנהלות מול האסיר עודה קוטייר, ראש ארגון פשע. 

 

ניצב קובי יעקובי  (צילום: ללא)
ניצב קובי יעקובי (צילום: ללא)

על פי הממצאים בועדת החקירה, שבעה אנשי השב"ס המדוברים, בהם קצינים וסוהרים מדרגת סג"ד ועד בד"א, אפשרו לאסיר קוטייר "בחלק מהזמן ביודעין ובחלק מהזמן בהעלמת עין, להחזיק כמויות גדולות של ציוד אסור בתאו, לרבות סכין". הכשלים ככתוב היו "חוצי ארגון בכל הדרגות". 

כמו כן, האסיר הצליח להיכנס לחדר הזקיפות של הסוהרים ולשלוט על מצלמות האבטחה, לקבל טובות הנאה כגון אוכל סגל, תכשירי טואלטיקה ואביזרי כושר, יציאות מאובטחות לקנטינה, ולנהל אורח חיים מתירני וחסר גבולות. כל זאת זכה לתגובה רפה ופשרנית מצד שב"ס, למרות שהילך אימים על אנשי הסגל שלא קיבלו גיבוי פיקודי. 

מהחקירה עלה כי באחד המקרים לאחר שפנה לבג"צ קיבל האסיר עודה אישור להתאמן במשקולות בין ק"ג לשניים כדי לשמור על כושרו. אלא שבשלב מסוים ביקש מהסוהרים שהיו אמונים להשגיח עליו לדאוג עבורו למשקולות גדולות יותר, הו אז פנו הסוהרים אל אחד הקצינים נטלו ממנו את המשקולות ששימשו אותו והעבירו אותן לחזקתו של עודה.

עוד עלה כי בתאו החזיק עודה, שבעה שטיחי תפילה במקום אחד שאושר לו וכן העתקי דיסקים דבר האסור על פי ההנחיות. כמו כן, דחיית בקשתו של האסיר להכניס טלוויזיה לתאו נדחתה בימים האחרונים על ידי בג"צ, וזאת מבלי שדרש את תשובתו או עמדתו של שב"ס. 

לאור חומרת הממצאים, הנחה הנציב לנקוט לאלתר בהליכים מנהליים, לרבות פיטורין, כלפי שבעה אנשי השב"ס. עוד הנחה רב גונדר יעקובי, כי "הימים בהם נערך שיח או מו"מ בין הסגל לבין אסירים לצורך מניעת שביתות רעב או הפרות סדר, ובפרט הגעת קצינים בכירים לתאי אסירים כחלק מ'מתן כבוד', עברו מן העולם". 

הוא הדגיש כי קצינים שיפעלו בדרך זו יעמדו בפני הליכים מנהליים משמעותיים וקשים. ממצאי הוועדה הוצגו לדרגי הפיקוד בארגון לצורך לימוד והטמעה של המדיניות החדשה אותה מתווה הנציב.