שיבושים כבדים צפויים לאורך היום (שני) במגוון תחומים, בעקבות השבתת המשק על ידי יו"ר ההסתדרות ארנון בר דוד, שנכנסה לתוקף בשעה 6:00.

בניסיונות אחרונים למנוע את ההשבתה, פנתה הלילה היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב מיארה, לפרקליטות. בפנייתה הנחתה בהרב מיארה מאנשי הפרקליטות לפנות לבית הדין לעבודה, על מנת לבקש שיוציאו צווי מניעה לשביתה. במקביל, גם פרקליטות המדינה הגישה בשמו של שר האוצר, ובהסכמת ראש הממשלה נתניהו, בקשה לעצירת השביתה. "השביתה שהוכרזה היא פוליטית והוכרזה בניגוד לדין. מבקשים צו ארעי במעמד צד אחד", נכתב .

השבתת המשק - אילו מוסדות ושירותים יופסקו?

מערכת הבריאות: בתי החולים יעברו לעבוד במתכונת שבת, אך קופות החולים בקהילה יפעלו כרגיל. ההסתדרות הרפואית אישרה לרופאים שמצפונם אינו מאפשר את המשך העבודה לשבות.

השביתה במערכת הבריאות: מי שובת וכיצד לא להגיע למיון? | ד"ר איתי גל

מערכת החינוך: הסתדרות המורים מסרה כי נוכח השביתה שכוללת סייעות, גני הילדים יהיו סגורים ולא יוכלו לקבל תלמידים - ברשויות שהכריזו על שביתה. בתי הספר היסודיים וחטיבות הביניים פועלים במתכונת חלקית עד השעה 11:45 בלבד - ברשויות שהכריזו על שביתה. מעונות היום מגיל לידה עד שלוש – יפעלו כסדרם.

גני הילדים ובתי הספר של החינוך המיוחד יפעלו כרגיל, לרבות מוסדות לאנשים עם מוגבלות, מעונות חסות הנוער, פנימיות של משרד הרווחה ופרויקט נעלה. כמו כן, יופעלו כרגיל הסדרי ההסעה של ילדים עם מוגבלות. מוסדות החינוך המיוחד של משרד הרווחה יוחרגו גם הם מהשביתה.

השכלה גבוהה: אוניברסיטאות המחקר יצטרפו לשביתה, ומרבית האוניברסיטאות פרסמו הודעת תמיכה. לפי ועד ראשי האוניברסיטאות, יתקיימו מאמצים לקיים מבחנים שנקבעו להיום.

תחנת רכבת ישראל (צילום: רויטרס)
תחנת רכבת ישראל (צילום: רויטרס)

תחבורה ציבורית: חברות האוטובוסים דן, אגד, מטרופולין וכן הרכבת הקלה בירושלים והכרמלית בחיפה יושבתו. שיבושים גם בפעילות של הרכבת הקלה בתל אביב. 

נתב"ג: נתב"ג ישבות לשעתיים בלבד בין השעות 8:00 ל-10:00. בינתיים, נרשמו הבוקר בנתב"ג תורים ארוכים בעקבות ההכרזה על שביתה כללית במשק, שבינתיים השתחררו מעט. בהסתדרות טוענים שהשבתת ההמראות תימשך עד הערב, אך בחברות התעופה וברשות שדות התעופה מתעקשים כי מדובר כרגע בעיכובים בלבד בעקבות השבתת ההמראות לשעתיים והשיבושים המכוונים של העובדים בטיפול במזוודות. בכל מקרה הנחיתות ממשיכות כרגיל. 

שירותים ממשלתיים ורשויות מקומיות: לא ייתנו שירותי עירייה בחיפה, תל אביב וגבעתיים. רשות האוכלוסין, הרשות לניירות ערך, דואר ישראל ומרכז השלטון המקומי יושבתו. חברת החשמל תפעל במתכונת שבת.

במגזר הפרטי: מרכזי הקניות ביג, שרונה ועזריאלי יסגרו את הקניונים בשעה 12:00. מרבית חברות ההייטק בהן פלייטיקה ו-Wix. פורום העסקים, המונה כ-200 מהעסקים הגדולים בישראל הצטרף אף הוא לשביתה: קבוצת פוקס, כרטיסי האשראי מקס וכא"ל, דור אלון, דלק ועסקים רבים נוספים לא יפעלו.

יוחרגו מן השביתה השירותים הבאים:

בתי החולים יעבדו במתכונת שבת.
בנמלים תשוחרר תוצרת מתכלה וכן ישוחררו תרופות.
חינוך מיוחד בבתי הספר ובגני הילדים לרבות כיתות חינוך מיוחד ותקשורת בבתי ספר רגילים יפעלו כסידרם לרבות מוסדות לאנשים עם מוגבלות, מעונות חסות הנוער, פנימיות של משרד הרווחה, פרוייקט נעלה, כמו כן יפעלו כרגיל הסדרי ההסעה של ילדים עם מוגבלות.
שירותי כיבוי אש והצלה יפעלו כסדרם.
 מד"א תפעל כסדרה.
מוסדות חינוך מיוחד של משרד הרווחה.
לשכות בריאות ותחנות לבריאות המשפחה יפעלו במתכונת חירום.
חברת חשמל ומקורות יפעלו במתכונת שבת.
רשתות שיווק ומזון יפעלו כסידרם.
מעונות היום מגיל לידה עד שלוש - יפעלו כסדרם.
רכבת ישראל - תפעל כסדרה.
מקומות נוספים כפי שיקבעו על ידי האיגודים המקצועיים.
 
שורה של רשויות מקומיות הודיעו כי הן לא ייקחו חלק בשביתה וכי השירותים בהן יפעלו כרגיל כולל מוסדות החינוך. בין היתר מדובר על ירושלים, אשדוד, נתניה, רמלה, דימונה,בבני ברק, בית שמש, נתיבות, נהריה, שדרות, חולון, פתח תקווה, צפת, אריאל, קצרין, קרית ים, קרית מוצקין, קרית ביאליק, קרית גת, מצפה רמון, ערד, מעלה אדומים, מגדל העמק, חריש, נחל שורק, שלומי, ירוחם, בית שאן ומעלות תרשיחא וכן יישובי יו"ש. 

בקופות החולים מאוחדת ומכבי הודיעו כי תהיה קבלת קהל וכי ייתכן שתהיה דחיית תורים בשל עובדים שלא יגיעו. ההסתדרות הלאומית הודיעה מצדה כי לא תיקח חלק בשביתה: "השבתת המשק היא צעד מסוכן שייפגע במשק, בחוסנה וביטחונה של מדינת ישראל. אויבנו מחככים את ידיהם תוך שהם צופים בנו, קורסים לתוך עצמנו. לא ניתן לזה יד".