תוכנית החומש של משטרת ישראל לשנים 2025-2030 חייבת להתמקד בפגיעה במנגנון החמצן של ארגוני הפשיעה ובצינורות הכלכליים שלהם, כך סבור גורם בכיר במשטרה.

"אנחנו נלחם על כל שקל ושקל, כי זו המהות במטרה לפגוע באותם ארגונים ולסכל את הפשיעה. זה חשבון פשוט. כוחו של הארגון נבנה על הכסף שלו, היעדר כסף יעלים את הארגון", אומר אותו גורם בשיחה עם מעריב ומוסיף: "הכסף הגדול והמשמעותי של ארגוני הפשיעה ומשפחות הפשע מגיע משני מקורות מרכזיים, האחד חשבוניות פיקטיביות והשני התברגות ושליטה במכרזים ציבוריים בהיקפים אדירים".

כחודש לאחר תקיפת המשפחה הבדואית בשומרון: הוגש כתב אישום כנגד שניים
"המכבסה" של תושבי רהט: כך הלבינו מיליוני שקלים על פי החשד

אותו גורם מציין בביטחון: "אנחנו יוצאים מנקודת הנחה שבכל גוף ציבורי ישנו משתף פעולה עם ארגוני הפשיעה או אותם גורמים שפועלים מול אותם ארגונים. בדרך הזאת נשים את היד גם עליהם". לדבריו, היקף העבירות בתחום החשבוניות הפיקטיביות מיד שנה נע סביב ה-20 מיליארד ש"ח כשהחזרי המס בלבד על אותן עבירות עולה למדינה כ-3.4 מיליארד ש"ח לשנה. 

המשטרה, כך עולה, רואה משימה עליונה להיאבק בפשיעה ובארגוני הפשיעה לבד מהמישור הפלילי גם במישור המנהלי, היינו פגיעה טוטאלית בצינורות הכספיים של אותם ארגונים.

יחידות העילית של המשטרה, בהן היחידה הארצית למאבק בפשיעה כלכלית (יאל"כ) בלהב 433, היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלהב 433 במשטרה וכן היחידה הארצית למאבק בפשיעה החמורה והבינלאומית (יאחב"ל) בלהב 433 במשטרה, כבר חרטו על דגלן לפצח את אותן ארגונים ולפעול למיטוט יכולותיהם הכלכליות במסגרת נטרולם מהשתלטויות על מכרזים ציבוריים.

המבצע נגד ארגון הפשיעה בכרי (צילום: דוברות המשטרה)
המבצע נגד ארגון הפשיעה בכרי (צילום: דוברות המשטרה)

אותו בכיר מציין בפני מעריב כי חשיפת פרשת ההונאה במכרזים של משרד הביטחון, כששורה ארוכה של מכרזים הועברו לאותו קבלן לכאורה שי דן, אשר הופעל על ידי ארגון פשיעה גדולה ביססה את הטענה לפיה, ארגוני פשיעה ומשפחות פשע משתלטות מחד על קבלנים או זוכים קבועים במכרזים ציבוריים גדולים או לחילופין מספקים לאותם זוכים שירותים ובכך בעצם הופכים למרוויחים הגדולים.

"הם מבצעים עבודות ברמה הנמוכה ביותר ובהיעדר פיקוח, הרשויות הציבוריות לרבות משרד הביטחון קיבלו עבודות ירודות ושילמו כסף גדול. הקבלן שזכה באותם מכרזים התחלק בעוגה הכספית עם שותפיו ובכך המדינה הפסידה פעם אחר פעם שכן התוצר שנמסר לה היה פגום, את העבודה ביצעו עבריינים ואפילו שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) וכל זאת באמצעות חברות קש וחשבוניות פיקטיביות כשבסופו של יום ארגוני פשיעה נהנו מרווחים עצומים שנאמדים במאות מיליוני ש"ח בכל פרויקט".

"זה הונח בפני האוצר ובפני משרד האוצר וחייבים להקים רגולטור משותף וכמובן לפעול לריסוק השיטה הזאת אחת ולתמיד. חייבים לקדם חקיקה ולקבוע שכל חברה שנתפסה בהפצת חשבוניות פיקטיביות ובעבירות במסגרת התקשרות ציבורית נפסלת ונחסמת להשתתפות מכרזים ובמקביל יעשו פעולות לסגור את אותה חברה. בדרך הזאת, חברות ינתקו את הקשרים עם ארגוני הפשיעה ורק בודדות יקחו את הסיכון כי הרי מקור ההכנסה שלהן יעמוד בסכנה ממשית".

"תקיפה כזאת של כל גופי האכיפה תוביל לקריסת ארגוני הפשיעה מעבר לטיפול השוטף במניעת מקרי רצח. התזה שלנו אומרת שארגוני הפשיעה לא מחפשים לעמוד מאחורי חיסולים כל יום אלא להשתלט ככל שניתן על מקורות כספיים וצינורות החמצן שלהם כי ארגון חייב הרבה כסף בשוטף שלו. אם נבצע חסימות שם, הארגון יקרוס. ארגון ללא כסף הוא ארגון מת".