סיפור הכיסוי והפרטים החדשים אודות פרשת הסוכן הסמוי שהוביל להפללתם ומעצרם של עמילי המכס והיבואנים בחשד לעבירות שוחד חמורות, נחשפים כאן ב"מעריב" לראשונה. 

לפני כמעט חמש שנים החל "ג'ק ספארו" את הליכי הגיוס שלו למשטרה וכבר בראשית דרכו, זוהה ואותר על ידי מחלקת סוכנים ביחידה המרכזית (ימ"ר) של מרחב לכיש. לאחר שנתן את הסכמתו ועבר את המבדקים המתאימים, נמצא ראוי ומתאים לשמש כסוכן סמוי.

שיטת פאבלו אסקובר - לא תאמינו מה קרה בנמל אשדוד  
יעבור לעליון: עונשים קלים מדי למבצעי טרור גזעני ב"שומר החומות"

נמל אשדוד (צילום: רויטרס)
נמל אשדוד (צילום: רויטרס)

על מנת להתקבל לתפקיד בודק המכס, שנחשב לבעל סיווג גבוה, היה עליו לעבור במשך שנה הכשרות מתאימות ומיונים. משטרת ישראל הצמידה לו רכב והעמידה לרשותו דירה למגורים, כדי שיוכל להתנתק ממשפחתו ושאיש בסביבתו לא יחשוד שמדובר בסוכן. 

"ספארו" הצליח להיטמע בקרב חבריו לעבודה ועד מהרה עמילי המכס והיבואנים התחילו להציע לו הצעות שוחד בתמורה לאישור העברת הטובין והסחורה שייבאו לישראל . 

על פי התדרוכים שקיבל מראש, היה עליו לבצע חיפושים מדוקדקים ולתפוס כל סחורה או טובין שכניסתם לישראל עלולה להוות סכנה לשלום הציבור. הוא הצליח לרכוש את אמונם של אנשי המכס ונמל אשדוד. מדובר בניסיונות להחדרת חלקי נשק, סמים, חומרים אסורים ותוספי מזון. 

במקביל כדי לאסוף ראיות מפלילות ולאשש את החשד שלשמו בעצם נשלח לביצוע המשימה, נעתר "ספארו" למספר הצעות, בעיקר בתחום הטובין כמו מותגים מזויפים, נעליים, אביזרים נלווים וחלקי חילוף לרכבים. זאת כדי להגיע בסופו של דבר למזמינים של אותה סחורה ולסייע בהתקדמות החקירה הסמויה.

במשך התקופה שבה הועסק קיבל הסוכן למעלה מ-300 אלף שקלים ככספי שוחד לכאורה שנכנסו לקופת המדינה. במקביל נמנעה כניסת סחורה שתפיסתה הביאה לקופת המדינה סכומים הנאמדים בעשרות מיליוני שקלים.

הבוקר לאחר המעצרים בנוכחות מפכ"ל המשטרה רנ"צ דני לוי, מפקד מחוז דרום ניצב אמיר כהן ובכירים ברשות המיסים, הוענקה לסוכן דרגת רס"ר והוא קיבל אקדח. הסוכן יוכל להצטרף באופן מיידי לאחת היחידות המיוחדות של משטרת ישראל כדי להמשיך את שירותו.