על רקע האירועים האחרונים, פרשה ביטחונית חמורה הקשורה למעורבות איראנית הותרה היום (שלישי) לפרסום, ובמרכזה תכנון וכוונה לאיסוף מידע, פגיעה במדען גרעין בכיר וכן כוונה לחסל ראש עירייה ממרכז הארץ – ניסיון ההתנקשות החמישי בתוך כחודש שהוכוון על ידי גורמים באיראן.

מדובר בפרשה בעטיה בוצע מעצרם של שבעה צעירים בני 17־23 תושבי שכונת בית צפאפא במזרח ירושלים, אשר נעצרו כבר בחודש ספטמבר האחרון על ידי היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז ירושלים בשיתוף עם השב"כ, כולם ללא עבר פלילי או ביטחוני.

במסגרת החקירה, הודה החשוד המרכזי, ראמי עליאן, איתו נוצר הקשר הראשוני מול הגורם האיראני, בקשירת הקשר לביצוע פעולות טרור. עוד הודה כי ידע שמדובר במדינת אויב, וכי קיבל כספים וגייס את שאר חברי הקבוצה. בהודאתו אישר עליאן שהמניע שלו הוא לאומני. לדבריו, הוא האמין שהפניה של האיראני אליו תעצים את כוחו בחברה הערבית.

הקריה למחקר גרעיני בדימונה  (צילום: משה שי פלאש 90)
הקריה למחקר גרעיני בדימונה (צילום: משה שי פלאש 90)

מחר תגיש הפרקליטות כתב אישום המייחס למעורבים המרכזיים לפחות סיוע לאויב בשעת מלחמה וקשירת קשר לעבירות טרור. מהחקירה בימ"ר ירושלים ובשב"כ עלה כי אותו גורם איראני העביר לעליאן משימות לביצוע, ובתמורה שילם לו באמצעות מטבעות קריפטו. 

בין המשימות: הצתת שני רכבים באזור עין כרם, תכנון לזרוק רימון לעבר ביתו של חייל, ריסוס גרפיטי כנגד המדינה ובעד שחרור החטופים כביכול, ניסיון לפגוע בניידות של שוטרים, רכישת אמל"ח ורימונים. 

עוד ביקש אותו גורם איראני שיבררו פרטים ומודיעין על אחד מראשי עיר במרכז הארץ וכן יתנקשו באחד המדענים הגרעינים הבכירים במדינה – המשימה העיקרית תמורתה היו מקבלים 200,000 אלף שקל. חלק מהחשודים הגיעו בסמוך למקום מגוריו של המדען הבכיר ובתמורת סכום כסף של 500 ש"ח, צילמו את המקום לטובת מימוש התנקשות. בעבור צילום המכון הקשור לאותו מדען קיבלו המעורבים 500 שקלים נוספים. החשודים גם קיבלו כ־15,000 שקל לרכישת אקדח ונשק מסוג "קרלו".

ידוע כי המעורבים פעלו מול אותו גורם איראני על פי תעריף ומחירון מוסכם, כאשר על ריסוס כתובות גרפיטי נגד המדינה שולם להם סכום של 100 דולר, ועל הצתת כל רכב קיבלו לידיהם 2,000 שקל.

פעולות אלו סוכלו עם חשיפתן על ידי שב"כ וימ"ר ירושלים ומעצר החשודים. בחיפוש שערכו השוטרים בבתי החשודים נתפס סכום כסף של כ־50,000 שקלים, לוחית זיהוי משטרתית מזויפת ומספר רב של כרטיסי אשראי.

גורם בכיר בשב״כ מסר: "על פי המידע שהצטבר במערכת הביטחון, מדענים וראשי עיריות, כמו גם בכירי מערכת הביטחון ובכירים ישראלים נוספים מהווים יעדים לפגיעה על ידי גורמים איראנים. חקירה זו חושפת שוב את המאמצים של איראן לגייס ולנצל אזרחים ותושבים ישראלים, בהם גם תושבי מזרח ירושלים, לטובת קידום פעילות טרור בישראל.

"גופי הביטחון של מדינת ישראל ובכללם שב"כ ומשטרת ישראל, ימשיכו לפעול בשיתוף פעולה ובמאמצים לאיתור פעילות איראנית ויפעל למצות את הדין בחומרה מול כל המעורבים בפעילות שכזו".

מדוברות המשטרה נמסר: "מחוז ירושלים במשטרה ושירות הביטחון הכללי, ממשיכים למקד ולרכז מאמץ סיכולי נגד טרור ומחבלים בכל זמן ובכל מקום, ולפעול לשמירת בטחון אזרחי ישראל. רק בימים האחרונים, הוגש כתב אישום בתום חקירה משותפת נוספת של שב"כ וימ"ר ירושלים, נגד מחבל תושב שכונת שייח' ג'ארח שבמזרח העיר ירושלים, אשר תכנן בין היתר, פיגוע נגד משתתפי מחאת משפחות החטופים בתל אביב".

"משטרת ישראל ושירות הביטחון הכללי ימשיכו לטפל בנחישות לסיכול כוונות פיגוע וכן, לאיתור וחשפת קשרים להכוונת פיגועים על ידי גורמי טרור מחוץ למדינה, במטרה להגן על אזרחי מדינת ישראל".