פרקליטות המדינה הגישה היום (שישי) לבית המשפט המחוזי בחיפה כתב אישום כנגד שבעה תושבי חיפה והצפון שניהלו במשך כשנתיים תא ריגול איראני, המייחס להם עבירות ביטחון של סיוע לאויב במלחמה ומסירת ידיעה לאויב וביקשה לעצור אותם עד תום ההליכים. 

החקירה המאומצת שהחלה עם חשיפת הפרשה העלתה כי שבעת הנאשמים פעלו במסגרת חולייה מאורגנת שגויסה על ידי סוכן איראני, ועסקו תקופה ממושכת של כשנתיים באיסוף מידע וצילום מתקנים צבאיים ובסיסים, בהם בסיסי חיל האוויר בנבטים וברמת דוד, מחנה הקריה בתל אביב, אתרי סוללות כיפת ברזל ועוד.

הנאשם המרכזי וראש החוליה הוא אזיז ניסנוב, בן 43, שהיה בקשר עם המפעילים האיראניים, ופעל לצירוף חברים נוספים לחוליה. הנאשם השני הוא אלכסנדר סדיקוב, בן 58, ששימש כסגנו של ניסנוב, והיה אחראי בפועל על ניהול החולייה וחלוקת המשימות והתשלום בין חבריה. הנאשם השלישי הוא קטין ששימש כאיש הביצוע העיקרי במשימות הצילום ושליחת התוצרים למפעילים האיראניים. נאשם קטין נוסף עסק במשימות צילום, שליחת תוצרים וקבלת כספים מהסוכן האיראני. הנאשמים הנוספים בפרשה הם - יגאל ניסן בן ה-20, בנו של הנאשם ניסנוב, ויצ'סלב גושצ'ין (46) וייבגני יופה (47) מנוף הגליל. 

שבעת הנאשמים ביצעו משימות עבור האיראנים שמתחלקות לשלושה צירים מרכזיים: איסוף אל מול מתקנים רגישים במדינת ישראל, מול בסיסים צבאיים ומול יעדי אדם - והכול למטרות פגיעה של האיראנים.

על פי עובדות כתב האישום, שהוגש באמצעות עוה"ד עינב איטסקו גולד, שגב אדלר ומור בן אבו מפרקליטות מחוז חיפה, בשנתיים האחרונות ביצעו הנאשמים משימות רבות עבור אדם שהזדהה בשם אלחאן אגייב, מטעם גורמי המודיעין באיראן, וסוכן חוץ נוסף המכונה "אורחאן". שני הפעילים היו בקשר רציף עם הנאשמים וגייסו אותם לביצוע משימות שונות במטרה לאסוף מודיעין עבור איראן, ובהן צילום ואיסוף מידע על תשתיות אזרחיות, בסיסים צבאיים, מערכות הגנה ואמצעי לחימה צה"ליים, וכן לעקוב אחר אנשים שונים.

הנאשמים ביצעו מאות משימות של צילומי בסיסים ובהם בסיסי חיל האוויר נבטים, רמת דוד, תל נוף, פלמחים, יב"א במירון ובמצפה רמון, וכן בסיסים בבאר טוביה, קרית גת, עמק חפר, מתחם גלילות ועוד. 

מתחם גלילות (צילום: דוברות המשטרה)
מתחם גלילות (צילום: דוברות המשטרה)

בנוסף, הנאשמים צולמו בהתאם להנחיות המפעילים האיראניים, את מערכות כיפת ברזל באזור חיפה והקריות, את קרית הממשלה בחיפה, נמלי חיפה, אשדוד ואילת, תחנת הכוח בחדרה, ואת בלון התצפית הצה"לי באזור צומת גולני.

בין יתר המשימות, הייתה משימת צילום בסיס נבטים ב-14.4.24, זאת יום לאחר המתקפה האיראנית שפגעה בבסיס.

הפגיעה בבסיס נבטים (צילום: דובר צה''ל)
הפגיעה בבסיס נבטים (צילום: דובר צה''ל)

המפעילים האיראניים שלחו לנאשמים את מיקומי האתרים לצילום, כולל מפות, צילומי אוויר ומיקומים מדויקים, ולעתים אף את המיקום שממנו היו צריכים לצלם. 

עוד שלחו המפעילים לנאשם הקטין נקודות ציון של מספר בסיסים צבאיים ואתרים אסטרטגיים, לצורך ביצוע משימות צילום עתידיות, ובהם בא"ח גולני ובו נקירה של נקודת ציון בחדר האוכל שבבסיס, מכון דוד (רפא"ל) ועוד.

אסון הכטב''ם בבא''ח גולני (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')
אסון הכטב''ם בבא''ח גולני (צילום: רשתות חברתיות, שימוש לפי סעיף 27 א')

ניסנוב התבקש לברר פרטים על מומחית להנדסת גז ולענייני הקווקז מאוניברסיטת חיפה, שהרצאותיה בנוגע לאיראן מפורסמות באינטרנט. בין היתר, התבקש לברר פרטים אודות קרובי משפחתה, רכבה, הלו"ז שלה ועוד.

בנוסף לכך, ולמקרה שייתפסו כשהם מצלמים במקומות אסורים, ניסנוב יצר לחוליה סיפור כיסוי כאילו הם מדריכי טיולים.

תמורת מילוי המשימות הנאשמים קיבלו על כל משימה תשלום והחזר הוצאות שנעו בין 500 ל-1,200 דולר לכל משימה. סך התשלום שקיבלו עמד על 300 אלף דולר שחולקו בין חברי החוליה.

בפרקליטות המדינה מדגישים, כי זה אחד המקרים החמורים ביותר של עבירות ביטחוניות, שנחשפו במדינת ישראל, ואשר בוצעו על ידי אזרחים ישראלים שידעו היטב שהם פועלים נגד ביטחון המדינה ולטובת איראן, בשעה שמדינת ישראל מנהלת מלחמה קשה בכמה חזיתות. 

נוכח זאת, חקירת הפרשה לוותה במשך מספר שבועות באופן צמוד על ידי הפרקליטים שהגישו את כתב האישום ובהובלה וניהול של ראש הצוות הביטחוני בפרקליטות מחוז חיפה, עו״ד שלי זאבי- ברזילי.