הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

פנייה לביטוח הלאומי או לחברות הביטוח השונות רצופה בבירוקרטיה מתישה ובמלחמה מעייפת של האזרח הקטן מול גופים גדולים ומסועפים. לרוב, הפנייה נעשית לאחר פציעה או תוך כדי מחלה, תקופה שהיא מאתגרת גם בלי לפעול מול המנגנונים הללו בניסיון לקבל את זכויותינו. אז מה עושים? הפרסומות בתקשורת וברשתות החברתיות ממליצות בלי הרף לפנות לחברות למיצוי זכויות כדי שאלו ילוו אתכם בדרככם לקבל את הכסף המגיע לכם. אולם בטרם תפנו, חשוב שתדעו את ההבדלים בין חברות למיצוי זכויות לבין ייצוג משפטי בהליכים אלו - שכן אלו מהותיים להמשך הדרך ולקבלת כלל הזכויות המגיעות לכם.

עורכת הדין עדן חג'ג' (צילום: מיטל אזולאי)
עורכת הדין עדן חג'ג' (צילום: מיטל אזולאי)

לפרטים נוספים אודות עו"ד עדן חג'ג' לחצו כאן
חוק הביטוח הלאומי הינו חוק סוציאלי, ועל כן, עורך דין אינו יכול לגבות כראות עיניו עבור טיפול בתיק. זאת, בניגוד לתחומים אחרים אשר אין חוק שחל עליהם. בייצוג מול הביטוח הלאומי מחויב עורך הדין לגבות בהתאם לחוק.

התשלום לעורך הדין משולם באחוזים מהתביעה. האחוז המקסימאלי הינו 15% בנכות כללית ו- 17% בנכות מעבודה. 

יחד עם זאת, עורכי דין יכולים לקחת אחוזים פחותים יותר במידה והם גובים דמי פתיחת תיק בסך 834 ₪ + תשלום נוסף בסך 834 ₪ אף הוא. במצב זה האחוזים יהיו פחותים בהתאם.

שימו לב כי למייצגים נוספים כמו חברות שונות למיצוי זכויות אסור לגבות אחוזים מהתיק, כמו עורכי דין, ועל כן הם נדרשים על פי חוק לגבות אחוז נמוך יותר. הסיבה לכך פשוטה – אינך מקבל עו"ד שמייצג ומלווה אותך לאורך כל הדרך!

הרגע הגדול והמחריד ביותר עבור הלקוחות הוא ההתייצבות מול הוועדה הרפואית הראשונה, הכוללת רופא ומזכירת הוועדה. לאחר מכן, בוועדת הערר, תימצאו את עצמכם עומדים כבר מול 3 רופאים ומזכיר הוועדה. זהו זמן קריטי ומהותי. אין החברות למיצוי זכויות נמצאות עם הלקוח בחדר, מדברות במקומו או לפחות לפניו, שוטחות בפני רופאי הוועדה את קרות המקרה והחשוב ביותר נמצאות עמו ונוסחות בו רוגע וביטחון. נציגי החברות לא יכולים לדבר במקומו, לשטוח בפני הרופאים את קרות המקרה והחשוב ביותר - הם אינם יכולים לספק לו את הרוגע והביטחון שכל כך נחוצים בעת הזו.

לחברות למיצוי זכויות הנמצאות בשוק אין היתר לייצג את הלקוח, להיכנס אתו לוועדה ולנסוך בו ביטחון כאמור לעיל, תפקידן מסתכם בעיקר במילוי טפסי התביעה. בשל כך אחוזי הגבייה שלהן נמוכים משל עורכי הדין.

בקרות אירוע אשר בגינו הינך רוצה להגיש תביעה לביטוח הלאומי, חשוב/י מה חשוב לך יותר, מילוי טפסי התביעה ושליחתך להתמודד בכוחות עצמך, או טיפול מלא ומקיף מ-א' ועד ת'.

את אחוזי הגבייה המדויקים ניתן למצוא במאמר: "כמה מותר למייצגים לגבות" אשר נמצא באתרנו: www.hagag.net 

*לתשומת ליבך, המידע בעמוד זה אינו מהווה יעוץ מכל סוג או המלצה לנקיטת הליך או אי נקיטת הליך. כל המסתמך על המידע עושה זאת על אחריותו בלבד. נכונות המידע עלולה להשתנות מעת לעת.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר