פרשן המשפטים של חדשות 13, ברוך קרא, התראיין היום (רביעי) בתוכניתם של גדעון אוקו וענת דוידוב ב-103FM, והתייחס לתוכניתו של שר המשפטים לוין במערכת המשפט וכן לדיווח שלו באשר למינוי חיצוני של נשיא בית המשפט העליון מחוץ לחבר השופטים המכהן.

בצל המתיחות: השר לוין ונשיאת ביהמ"ש העליון חיות נפגשו לראשונה
בארה"ב מוטרדים מהתוכנית של יריב לוין ומשגרים מסר עדין לממשלת ישראל

"חשבנו כבר שראינו הכל, ההנחה הייתה שלוין מבין שכנראה אף אחד משופטי העליון, בסבירות גבוה, לא יהיה מוכן לעקוף את השופט עמית, שהוא זה שיהיה צריך להתמנות בקרוב", אמר בפתח דבריו, "מתוך קולגיאליות, מתוך חוסר הסכמה לדבר הזה, מתוך שיקולים שזה לא ראוי שהם יעקפו את חברם הוותיק. אם יימצא אחד כזה, הוא בוודאי לא ירגיש בנוח מול כולם". 

"העניין הוא, בחוק ברור וכתוב בצורה מופגנת שנשיא בית המשפט העליון מתמנה מתוך הרכב השופטים הקיים, מתוך 15 השופטים של בית המשפט העליון", הוסיף, "לכן, לצורך כך צריך לעשות שינוי חקיקה. אותו תזכיר חוק של חוק יסוד השחיטה, יקבע שאפשר למנות נשיא בית המשפט העליון מבחוץ, כלומר אפשר להנחית על השופטים נשיא בית משפט עליון מבחוץ, וזה משהו שתיאורטית יכול להתממש כבר באוקטובר הקרוב. זה נמצא באותו שלב של כל הרפורמה של לוין כלומר זה בתזכיר חוק". 

לאחר מכן נשאל האם יש סיכוי ששופט מבחוץ יסכים להתמנות לנשיא בית המשפט העליון, ואמר: "שאלה מאוד מעניינת. זה ממש לא חייב להיות שופט, זה יכול להיות עורך דין, גם היום אתה יכול למנות לבית המשפט העליון עורכי דין ואנשי אקדמיה, בעצם החוק אומר כמו שממנים שופט לבית המשפט העליון, באותם סטנדרטים שאתה ממנה נשיא לבית המשפט העליון". 

לסיום השיב כיצד לדעתו יתנהלו שופטים מכהנים ורפורמה של לוין, ואמר: "כרגע עוד קשה לדעת, חלק מהדברים יעברו, אפשר רואים את אהרן ברק אומר 'אם עיקר הדברים מתממשים, אני הייתי מתפטר'. לא בטוח שזו אמירה נכונה של ברק, אני אישית מזדהה עם 99 אחוזים מהדברים שהוא אמר. עם זאת, אני בספק כי לא בטוח שזה האקט המחאתי הנכון. אבל כן, זו שאלה נהדרת, אנחנו לא יודעים, גם לא בטוח שכל השופטים יגיבו אותו הדבר". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM