הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר

אם להתרשם מהרבעון הראשון, שנת 2024 תהיה מהשנים המדממות ביותר • מספר רוכבי אופנועים וקטנועים שנהרגו - הגבוה ביותר ב-20 השנים האחרונות. מנכ"ל עמותת אור ירוק כבר התבטא בנושא ואמר ש"הממשלה נכשלה במאבק להצלת חיי אדם". לדברי עו"ד מיכאל ברנד, מומחה לייצוג נפגעי תאונות דרכים, היה רצוי ואף נדרש, שממשלת ישראל תתעורר כדי להבין שצריך להתייחס בדחיפות לקטל בכבישים, אין מספיק אכיפה, אין טיפול בתשתיות ויש בעיות רבות. "לא יכול להיות", הוא אומר, "שעד חודש אפריל יש 11 הרוגים, זה כמעט פי שתיים מהרוגים בשנה שלמה". 

אולם מעבר למספר ההרוגים הרב, מציין עו"ד ברנד כמי שנשאר בודד בשטח בכל נושא תאונות הדרכים הם הנפגעים, מי שנותרו בחיים ומנסים להשתקם.

"הפצועים", הוא אומר, "הם האנשים השקופים בסיפור הזה והם לא זוכים לבמה", מוסיף עו"ד ברנד. "הפציעות משפיעות על כל מהלך החיים שלהם, ברמה מולטי-מישורית. אדם שנפגע בתאונת דרכים הוא למעשה, בשלב הראשוני, וככל שתאונת הדרכים משמעותית יותר הפגיעה משמעותית יותר. הוא מאבד את מקום העבודה ואת היכולת לעבוד באותו היקף משרה. היחסים בבית מתערערים גם כן וגם כאן חל משבר". 

הנפגע יקבל על כך פיצוי?
עו"ד מיכאל ברנד מומחה לנזיקין: "כן, אבל הפיצוי הזה מגיע מאוחר, לפחות שלוש וחצי שנים לאחר המקרה. חברות הביטוח לא ממהרות לשלם את הפיצוי שהנפגע זכאי לו ואז יש צורך לפנות לבית המשפט. מעבר לכך, לוקח זמן עד שהנזק מתגבש, למשל מבחינה אורתופדית, נוירולוגית ופסיכיאטרית. יש כאן גורמים מורכבים מאוד ולכן כאשר אנחנו מבקשים לנתח נזק, הערכה היא שהפיצוי יתקבל רק כמה שנים לאחר מכן ולכן החישוב הוא בהתאם. עלינו לפנות לחברת הביטוח ולדרוש 'תשלום תכוף', כלומר שחלק מהפיצוי ישולם באופן מיידי". 

זו הדרך היחידה לקבל פיצוי מיידי?
עו"ד ברנד: "למען האמת, ישנם 3 מסלולים לקבלת פיצוי מיידי. המסלול הראשון הוא, כאמור, פניה לחברת הביטוח בבקשה לתשלום תכוף ומיידי. ככל שהפציעה גדולה יותר כך התשלום גדול יותר כי ניתן להראות קבלות, גריעה בשכר וכדומה. יש מסלול נוסף, כאשר מדובר בתאונת עבודה, אז במקרים אלו יש באמת מעטפת. למשל, מי שנפגעו בתאונת דרכים בדרך לעבודה או ממנה. אך יש עוד מסלול נוסף, מסלול שלישי שהוא פחות מוכר ופחות פופולארי והוא נקרא 'הנכות הכללית'. זהו מסלול בתוך ביטוח לאומי, שבו על הנפגע להציג את כלל הנכויות. מה שקורה במסגרת הנכות הכללית, הוא שהתשלום מוגבל לתקרה מסוימת של עד 4,000 שקל ולא משנה כמה פגיעות וכמה נכויות נקבעו לו".

זה במקום פניה לחברת הביטוח?
עו"ד ברנד: "ממש לא. אפשר לפנות לקבל גם מהמוסד לביטוח לאומי וגם בהמשך מחברת הביטוח. בנוסף, נפגעי עבודה יקבלו גם פיצוי, כאשר במקרה זה יש קשר ישיר בין הנזק לבין הפגיעה בתאונה. בנכות כללית אין צורך להוכיח קשר ומנוכה רק החלק היחסי". 

______________________________________________________________

עו"ד מיכאל ברנד בוגר תואר ראשון במשפטים (LL.B) מהמכללה למנהל; בוגר תואר ראשון במנהל עסקים בהתמחות בשיווק מהמרכז ללימודים אקדמיים (B.A); חבר בוועדת ביואתיקה בלשכת עורכי הדין; בוגר קורס גישור מטעם אוניברסיטת תל אביב ובוגר השתלמויות עומק מטעם האגודה לרפואה ומשפט בפתח תקווה בתחומי האורתופדיה והנאורולוגיה.

הכתבה באדיבות פורטל המשפט obiter.co.il

הכתבה הינה במסגרת שיתוף פעולה עם חברת אוביטר, במידה ומצאתם טעות בכתבה מוזמנים לשלוח את התיקון למייל: [email protected]    
(לצורך איתור מהיר של הכתבה, חשוב להקפיד לכלול במייל את הלינק של הכתבה).

הכתבה נכתבה בשיתוף אוביטר