על רקע הסערה שהתעוררה היום (שני) עם אפשרות מינויו של גדעון סער כשר הביטחון בממשלה הנוכחית במקומו של השר המכהן יואב גלנט, טענה סוזי נבות, סגנית נשיא למחקר במכון הישראלי לדמוקרטיה ופרופסור למשפטים, כי אם ראש הממשלה בנימין נתניהו יחליט לפטר את גלנט בזמן מלחמה - בית המשפט יוכל לקבוע כי ההחלטה הינה בלתי סבירה באופן קיצוני ומשכך בלתי חוקית, ולהפעיל את סמכותו לביקורת שיפוטית.

לדברי נבות, התקדים לכך הוא עתירה שהגיש לפני 20 שנה עורך הדין יוסי פוקס, שמכהן כיום כמזכיר הממשלה, כנגד ראש הממשלה דאז אריאל שרון, לאחר שהאחרון פיטר שני שרים בממשלתו שהתנגדו לתכנית ההתנתקות.

האמריקאים נכנסו לתמונה? החות'ים טוענים: "קיבלנו הצעה מפתה"
"יהיה לילה לבן": מאות מפגינים מוחים ברקע הטלטלה הפוליטית הצפויה

עו"ד פוקס טען, לפי נבות, שהפיטורין הינם "בלתי סבירים באופן קיצוני" והעתירה נדחתה, אולם בג"ץ קבע כי "שיקול דעתו של ראש הממשלה אינו בלתי מוגבל ותחום באותם מצבים של אי סבירות קיצונית. משכך - אם תהא החלטת ראש הממשלה להעביר שר מכהונתו בלתי סבירה באופן קיצוני - היא תהא החלטה שלא כדין, ובית המשפט יפעיל את סמכותו לביקורת שיפוטית". 

בג''ץ, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
בג''ץ, ארכיון (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

"ראו זה פלא. בדיוק לפני 20 שנה הגיש מי שהיום מזכיר הממשלה, עו"ד יוסי פוקס, עתירה כנגד ראש הממשלה דאז אריאל שרון, לאחר שזה פיטר שני שרים בממשלתו שהתנגדו לתכנית ההתנתקות", כתבה פרופ' נבות בחשבון ה-X שלה.

עוד כתבה, כי "עו"ד פוקס טען שהפיטורין הם 'בלתי סבירים באופן קיצוני'. העתירה נדחתה. אבל, בג"ץ קבע אז (הנשיא אהרן ברק) כי - 'שיקול דעתו של ראש הממשלה אינו בלתי מוגבל. הוא תחום באותם מצבים של אי סבירות קיצונית. אם תהא החלטת ראש הממשלה להעביר שר מכהונתו בלתי סבירה באופן קיצוני - היא תהא החלטה שלא כדין, ובית המשפט יפעיל את סמכותו לביקורת שיפוטית'".

אריאל שרון (צילום: פלאש 90)
אריאל שרון (צילום: פלאש 90)

לטענתה, "אם אכן השר גלנט, (אלוף במיל') יפוטר באמצע המלחמה, זו החלטה שעל פניה היא בלתי סבירה באופן קיצוני. מעבר למשמעות הציבורית, כדאי לזכור כי מבחינה משפטית - תקדים יש, עילה יש ובג"ץ יכול".