משפחתו של יובל קסטלמן, שנטרל פיגוע בצומת הכניסה לירושלים, ונורה למוות על ידי חייל מילואים, הגישה אתמול (רביעי) ערר ליועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה, על החלטת מח"ש שלא לפתוח בחקירה פלילית נגד אנשי המשטרה, שלטענת המשפחה שיבשו לכאורה את חקירת המוות. 

שינויי גרסאות, שקרים וסתירות של המשטרה: התחקיר הזה מעלה שאלות מטרידות
"חשבתי שיעשו עם יובל צדק - ואז שמעתי את תגובת נתניהו"

בפתח מסיבת עיתונאים שכינסה המשפחה, אמר עו״ד דניאל חקלאי שמייצג את משפחת קסטלמן: "הערר הוגש אתמול ליועמ"שית, לפני שבני המשפחה ידברו, אני רוצה להזכיר לכולנו במה ובמי מדובר. אזרח ישראל עו״ד מצטיין בנציבות שירות המדינה, שוטר מצטיין לשעבר נוסע למקום עבודתו. בכניסה לירושלים הוא רואה שני מחבלים יורים, הוא יכול היה להתחבא כמו שכולנו היינו מתחבאים אבל יובל החליט להציל חיים של עשרות אנשים. הוא עשה הכל נכון השליך את האקדח פתח את מעילו והרים את ידיו.

"למרות זאת הוא נורה מספר פעמים למוות על ידי חייל המילואים אביעד פריג׳ה, משטרה הגונה צריכה לפתוח בחקירה של המוות הנורא אבל משטרת ירושלים לא עשתה זאת הפוך היה טיוח של החקירה", הוסיף עו"ד חקלאי. 

משה קסטלמן, אביו של יובל, אמר במסיבת העיתונאים: "אנחנו יכולים להגיד שברור לנו היינו ממזמן בדפי ההיסטוריה אלמלא התקשורת שדיווחה על הנושא. אני רוצה לחזור ללוחות הזמנים ואני אומר האירועים התחרשו כך, ב-30 בנובמבר התרחש פיגוע בירושלים. יובל, בני ז״ל, יוצא מרכבו יורה במחבל ולאחר מכן נורה על ידי חייל המילואים פריג׳ה. בשעה 16:00 באותו היום רב פקד קוגן ממחוז ירושלים צופה בסרטון שצולם על ידי אזרחית שראתה את האירוע ומחליט לא לפתוח בחקירה, לאחר מכן יובל מת מפצעיו בבית החולים גם אז לא פתחו בחקירה".

עוד הוסיף האב משה: "היה מצופה ממח״ש לחקור מדוע במשטרת ירושלים קיבלו החלטה לשחרר את גופתו של יובל בני ז״ל לקבורה מבלי לחקור את נסיבות המוות. נאמר לנו במפורש על ידי ראשת מח״ש שכשאר שנקבל את המסמכים שהייתה התייעצות האם לחקור לפני הקבורה של יובל, ומה הסתבר שלא הייתה ההחלטה כזאת. קברו את האמת". 

בסיום דבריו הוסיף האב: "אין לי ציפייה ממשטרת ישראל להעניק ליובל אות גבורה כפי שהיה בעבר, אולם אני כן מצפה מהיועמ״שית להורות מיד לפתוח בחקירה למען לעשות צדק עם בני גיבור ישראל". 

קסטלמן, בן 38 לוחם מג"ב ושוטר לשעבר, היה בדרכו לעבודתו כמשפטן בנציבות שירות המדינה כשלפתע הבין שנקלע לזירת פיגוע. שני מחבלים עצרו את רכבם סמוך לטרמפיאדה ביציאה מירושלים, ירדו והחלו לירות לכל עבר. הם הרגו שלושה אנשים ופצעו רבים אחרים. קסטלמן הסתער לעבר המחבלים וירה לעברם עם אקדחו האישי.

הוא הצליח להרוג את אחד המחבלים אך אז הבין שנקלע לטווח האש של חיילים, שהגיעו מהעבר השני וירו גם הם לעבר המחבלים. יובל זרק את אקדחו, רץ לאחור במורד הכביש ונופף בידיו שלא ירו אליו. חייל המילואים אביעד פריג'ה המשיך לירות לכיוונו של יובל גם כאשר יובל כבר היה שפוף, הוריד את מעילו כדי להראות שאין לו חגורת נפץ, נופף בידיו בכניעה וזרק את ארנקו ובו התעודות שלו. יובל נפצע אנוש ממספר יריות ובבית החולים מת מפצעיו.

אביעד פריג'ה שירה ביובל קסטלמן ז''ל (צילום: פלאש 90)
אביעד פריג'ה שירה ביובל קסטלמן ז''ל (צילום: פלאש 90)

בעוד במח"ש נקבע כי בהתנהלות המשטרה לא נפל רבב, המשפחה משוכנעת שהייתה יד מכוונת שביקשה לסגור את חקירת הפרשה.

"היו לא מעט תקלות, ותקלות לא פשוטות בכלל. תקלות שעליהם אתם הייתם צריכים לשלם מחיר. מה שקרה כאן, שהיו צריכים לעשות את הנתיחה רק אחרי, זה נורא. היו הרבה דברים שהיו צריכים להתנהל אחרת, אבל לא נפל רבב בפן הפלילי אצל מי מהשוטרים", כך הסבירה ראש מח"ש קרן בר-מנחם לבני משפחת קסטלמן באפריל האחרון, בפגישה בה הודיעה להם על ההחלטה לסגור את בדיקת הפרשה.