בית המשפט המחוזי בלוד דחה פעם נוספת את הדיון בטיעונים לעונש של שני המחבלים שביצעו את פיגוע הגרזנים בעיר אלעד במהלך יום העצמאות ה-74 של מדינת ישראל. במהלך הפיגוע, המחבלים אסעד אלרפאעי וצבחי אבו שקיר המתגוררים באזור גנין, רצחו ארבעה יהודים.

בימים אלה צריך להתקיים דיון בטיעונים לעונש נגד המחבלים. בכדי שלא לאפשר למחבלים פתח לקיים את הדיון פעם נוספת, לאור הוראות חוק סדר הדין הפלילי, הדיון יתקיים בנוכחותם של המחבלים. בשל קושי להביא את אחד המחבלים לדיון, הוא נדחה שוב ושוב.

כאוס בדרום: שוטרים הותקפו, 18 חשודים נעצרו  
מקפלן לבית המשפט: נפתח משפטו של השוטר שהשליך רימון על מפגינים

הפיגוע באלעד: המחבלים נמלטים מהזירה. צילום: מתוך מצלמות אבטחה

הסיבה לקושי בהבאת המחבל, אבו שקיר, הינה בשל התפרצות של מחלה מדבקת בבית סוהר נפחא, שם הוא מוחזק. בתחילה התבקשה דחייה של כשבועיים. כעת, לאחר הודעה כי לעמדת שב"ס עדיין ישנה מניעה רפואית להביא את אבו שקיר לדיון, הוחלט לדחות את המועד בכחודש – עד סוף אוקטובר.

כזכור, במאי 2023 בית המשפט המחוזי בלוד הרשיע את המחבלים בביצוע הפיגוע באלעד. כתב האישום המתוקן חמור מכתב האישום שהוגש ואיתו הוגשו הסכמות משותפות לארבעה מאסרי עולם מצטברים, בגין עבירות רצח בנסיבות של מעשה טרור ועונש מצטבר של 20 שנות מאסר בגין יתר העבירות. כתב האישום תוקן והפך חמור יותר בעקבות מותו של שמעון מעטוף, אחד מפצועי הפיגוע.

בערב יום העצמאות בשנת 2022 נרצחו שלושה ונפצעו עוד ארבעה באורח קשה בפיגוע שנוהל בשתי זירות במקביל בעיר אלעד. בזירה הראשונה ברחוב אבן גבירול הקורבן, ככל הנראה מאבטח, ניסה להיכנס לרכבו והותקף על ידי מחבל חמוש בגרזן. בזירה נמצא הטלפון של אחד המחבלים לצד האקדח של המאבטח עם מחסנית מלאה, סימן שלא ביצע ירי.

זירת הפיגוע באלעד  (צילום: אלון חכמון)
זירת הפיגוע באלעד (צילום: אלון חכמון)

לאחר מכן, המחבלים הגיעו למגרש משחקים של ילדים הסמוך לבית מדרש ורצחו במכות גרזן את אחד התושבים, אדם חמוש שהיה במקום ירה לעברם פעם אחת אך הוכה על ידי המחבלים בגרזן.

פרמדיק מד"א אלון ריזקאן סיפר אז: "מדובר באירוע קשה מאוד כשהגענו למקום הבחנו שמדובר בזירה מורכבת. סמוך לכיכר באבן גבירול שכב גבר כבן 40 ליד רכב כשהוא עם פציעות קשות בגופו, ביצענו בדיקות רפואיות אבל הוא היה ללא סימני חיים ונאלצנו לקבוע את מותו. ירדתי במדרגות לפארק הסמוך, ביצענו פעולות החייאה בגבר כבן 40 שהיה מחוסר הכרה ובסופן נאלצנו לקבוע את מותו".

"במרחק של עשרות מטרים שכב פצוע נוסף מחוסר הכרה, גם הוא בשנות ה-40 עם פציעות קשות ולאחר פעולות החייאה נקבע מותו. שלושה פצועים, בהם גבר כבן 60 וגבר כבן 35 שנפגעו באורח קשה טופלו במקום ופונו לבתי החולים שיבא בתל השומר ובלינסון כשהם מורדמים ומונשמים. גבר כבן 40 שנפצע באורח בינוני פונה לבי"ח בלינסון וגבר בן 23 שנפגע באורח קל במהלך מאבק עם המחבלים פונה לבי"ח כשמצבו יציב", הוסיף.