תושב אלפי מנשה שבשומרון בשנות ה-40 לחייו הורשע בעבירות קבלת דבר במרמה לאחר שהצליח להונות את מערכת הכספומטים של בנק "דיסקונט".

בשיטה מתוחכמת ומתוזמנת היטב, הנאשם פעל כדי למשוך במרמה 60,800 שקלים מתוך מכשירי כספומט שונים ברחבי הארץ. בית המשפט קיבל את נימוקי התובעת, שציינה כי לא מדובר במקריות כמו ש"ברק לא מכה 76 פעמים".

במערכת הפוליטית מעריכים: זה מה שנתניהו מתכנן לעשות בצפון
מצבו של גדעון סער לא רע בכלל: מי שצריך לדאוג הוא דווקא יריב לוין | אנה ברסקי

כתב האישום פרט שיטה שנראית כאילו נלקחה מתוך סרט הוליוודי של פושעים מיומנים, כאשר הנאשם היה מגיע לכספומטים בסניפים שונים של בנק "דיסקונט" ו"מרכנתיל דיסקונט" ומבצע משיכות מזומן בסכום של 800 שקלים בכל פעם. לאחר שהמכשיר הוציא את השטרות, הנאשם היה מחזיק אותם בעדינות למשך כ-30 שניות, כך שהכספומט יזהה בטעות כי השטרות לא נלקחו ויחזיר אותם פנימה. בפועל, הנאשם כבר היה אוחז בכסף.

הפעולה הזו הייתה מובילה לכך שמערכת הכספומט "סברה" כי הכסף לא נלקח ו"החזרתו" כביכול פנימה הביאה לזיכוי אוטומטי של חשבונו. על פי האישום, הנאשם חזר על פעולתו זו לא פחות מ-76 פעמים במשך חודש אחד, בסניפים שונים ובמכשירים שונים, ובכך הצליח לגנוב עשרות אלפי שקלים.

בנק דיסקונט (צילום: מירן שפילברג)
בנק דיסקונט (צילום: מירן שפילברג)

במסגרת המשפט התביעה הציגה ראיות מוצקות כנגד הנאשם. נציגי בנק דיסקונט ואנשי הבנק הגישו תיעודי מצלמות אבטחה מ-11 מקרים שונים, בהם נראה הנאשם מבצע את השיטה.

בסרטונים נראים בבירור כל מהלכיו של הנאשם: הוא מכניס את כרטיס האשראי לכספומט, מקיש את הקוד הסודי, ואז ממתין זמן ממושך לאחר שהשטרות יוצאים. ניתן לראות אותו מצמיד את ידו למקום יציאת השטרות ומבצע תנועות המסתירות את פעולותיו מהמצלמות, כל זאת תוך שהוא סורק את השטח ובוחן את מיקום המצלמות.

בכמה מקרים אף ניתן לראות בבירור כיצד הנאשם מכניס שטרות לכיסו מיד לאחר שהחזיקם למשך זמן רב באזור יציאת השטרות של הכספומט. "התנהגותו אינה תואמת אדם תמים", ציין נציג התביעה בבית המשפט, "אין זה מקרה חד-פעמי, אלא פעולה מתוכננת ומחושבת היטב".

כספומט (צילום: אינג'אימג')
כספומט (צילום: אינג'אימג')

במהלך המשפט, טען הסנגור כי הנאשם "פשוט נוהג להוציא כספים מהכספומט כפי שעשה תמיד במשך שנים", וכי לא הייתה כל כוונה מרמתית במעשיו. הנאשם אף טען בחקירותיו במשטרה כי הוא מאמין ב"נומרולוגיה" (שיטה המייחסת למספרים משמעות מיסטית), ולכן נהג למשוך סכומים של 800 שקלים בכל פעם, אך הכחיש כי ביצע כל עבירה.

עם זאת, בבית המשפט הציג הנאשם גרסה חדשה, לפיה לא תמיד קיבל את הכסף בפועל: "חיכיתי, אבל הכסף לא יצא מהמכונה", טען הנאשם, אך הסבריו לא שכנעו את בית המשפט. השופט אור ממון ציין כי "גרסה זו אינה מתיישבת עם הראיות בתיק" והוסיף כי מדובר בטענה "כבושה" שלא עלתה כלל בחקירותיו הראשונות במשטרה.

עוד קבע השופט כי התביעה הוכיחה מעבר לכל ספק סביר את אשמתו של הנאשם, ניתח את הראיות והדגיש כי "העובדה שלנאשם יש 76 אירועי "בליעת כסף" בתקופת זמן קצרה של כחודש ימים, כאשר התופעה חוזרת על עצמה לעיתים אפילו 9 פעמים באותו לילה, ואפילו לא במכשיר כספומט אחד אלא, למשל, בתשעה מכשירי כספומט שונים - מלמדת אותנו שלא מדובר בתקלה "תמימה" אלא תופעה זו כשלעצמה מייצרת חשד משמעותי ביותר כנגד הנאשם שמדובר באירוע מתוכנן בעל מניע מובהק לבצעו".