בג"ץ דחה את עתירת ארגון לביא להורות למ"מ נשיא בית המשפט העליון, השופט עוזי פוגלמן, להסכים למינוי אחד המועמדים שהציע שר המשפטים יריב לוין לתפקיד נציב תלונות הציבור על השופטים – או להורות לפוגלמן ולוין להציג רשימת מועמדים המוסכמת על שניהם.

השופטים כתבו כי העתירה נשענת על הנחה עובדתית שלפיה אי-מינויו של נציב חדש, נובע מהעדר הסכמה בין לוין לפוגלמן בנוגע לרשימת המועמדים שתועבר לוועדה לבחירת הנציב, וכי אי ההסכמה היא פועל יוצא של דרישת פוגלמן כי הנציב הבא ימונה אך ורק מקרב שופטי בית המשפט העליון בדימוס. לטענת לביא, כאשר פוגלמן מניח את התנאי הזה, הוא פועל תוך חריגה מסמכות, ולמעשה בכך הוא "יוצר תנאי כשירות יש מאין, בניגוד לתכלית החוק וההיסטוריה החקיקתית".

בג"ץ דן בעתירה נגד ועדה לבדיקת שימוש בתוכנות ריגול; היועמ"שית מתנגדת
וסים אסעיד הורשע ברצח בני הזוג כדורי ובחברות בדאעש

בתגובתו לעתירה, פוגלמן אומר כי מחודש יוני האחרון לוין לא מקיים איתו פגישות עבודה. בנוסף, פוגלמן טוען כי הוצעו מטעמו שמות של מועמדים שונים, כולל מי שלא כיהנו כשופטים במינוי קבע של בית המשפט העליון, אך לוין דחה את מועמדותם. לוין מודה בתגובתו כי אכן לא מתקיים כל שיח בנדון בינו לבין פוגלמן, וזאת בעקבות צו על תנאי שהוציא בג"ץ. לוין מוסיף וטוען כי העתירה לא שפיטה, וכי שופטי בג"ץ נמצאים בניגוד עניינים מכיוון שהנציב שיתמנה מוסמך לבקר גם אותם.

יריב לוין (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)
יריב לוין (צילום: חיים גולדברג פלאש 90)

כאמור, השופטים יעל וילנר, עופר גרוסקופף וגילה כנפי שטייניץ קבעו כי דין העתירה להידחות: "מינויו של נציב חדש מתעכב בעת הזאת מסיבות שאין להן כל נגיעה לאמור בעתירה. ממילא, נשמט הבסיס תחת העתירה כולה, ודינה להידחות אך מטעם זה. מעבר לנדרש נציין, כי בשים לב למועד פרישתו הקרוב של מ"מ הנשיא, אין תוחלת לעתירה במתכונתה הנוכחית. אף מטעם זה, דינה להידחות". פוגלמן צפוי לפרוש ב-6.10 מכס השיפוט, לאחר שיגיע לגיל 70.