גל ההתרעות לפיגועי טרור, ירי תל"ם (תלול מסלול) וניסיונות חדירה מאזור איו"ש, שמקבל תאוצה בימים אלו, הכניס את מחוז תל אביב במשטרה בכלל ואת מרחב ירקון בפרט לכוננות גבוהה. כמו שאר המחוזות ברחבי הארץ, נכנס המחוז למהלך היערכות יסודי ולבחינה וביקורת של מימושם המלא של נהלי האבטחה בקניונים, מרכזי קניות גדולים, במופעי תרבות ובמקומות הומי אדם.

מי שאמון על מערך האבטחה והרישוי במרחב ירקון במשטרה הוא רפ"ק ארווין סקאגיו, קצין משטרה איכותי ומוערך שאיבד לפני כחודשיים וחצי את בנו, סרן אלון סקואגיו. אלון ז"ל היה מפקד יחידת צלפים בחרוב, שעוד לפני מותו הצליח להציל בחירוף נפש של ממש 17 מחבריו הלוחמים בפעילות בג'נין, כשעוד קודם לכן חילץ תחת אש כבדה פראמדיק מרכב שעלה על מטען.

"זאת הסכנה הכי גדולה שלנו עכשיו": אמו של החלל בראיון מעורר מחשבה | פודקאסט "בשביל הזיכרון"  
"היום שבו הכל השתנה": הספר שמעבד סיפורי גבורה מ-7 באוקטובר לאנתולוגיית קומיקס

אלון סקאגיו ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)
אלון סקאגיו ז''ל (צילום: באדיבות המשפחה)

האב ובנו יצאו למלחמת חרבות ברזל, כל אחד במסגרת תפקידו, בשבת ה-7 באוקטובר. ההודעה על נפילת הבן ריסקה את האב והמשפחה לרסיסים. המשטרה והמפקדים, חבריו של אלון מהצבא ומחדרה, עיר מגוריהם, והמוני האזרחים שפוקדים את ביתם עד עצם היום הזה, הם שמחזקים אותו להמשיך. הוא מצליח להתמיד בעבודתו ולנסות למנוע ככל שניתן את כניסת המחבלים מאיו"ש, בעיקר כדי  לא לחשוב לרגע שאובדן בנו היה לחינם. 

בשיחה עם "מעריב" מספר רפ"ק סקאגיו "אנחנו נמצאים כבר שבועיים במבצע ארצי. התחלנו כנס למנהלי אבטחה, הצגנו להם את העיבוי הנדרש למעגלי האבטחה - ערנות, זמינות, נוכחות ובולטות על רקע מצב הלחימה בצפון ובדרום, כולל דגש לאזור איו"ש וכניסת פיגועים או ניסיונות להכנסת מטענים מאותה גזרה". 

"בנוסף, חבלן ואני הערבנו הרצאה בפני מנהלי אבטחה של הקניונים, בתי המלון והמרכזים הומי האדם. ביצענו תרגילים ובקרות למערכי האבטחה האזרחיים במקומות הומים - במלונות ובקניונים כדוגמת קניון עזריאלי, דיזנגוף סנטר, TLV ושרונה. בחלק מהמקרים אנחנו פותחים אירוע על חשוד שמסתובב במקום ובוחנים את התנהלות המאבטחים. בחלק אחר נכנסים עם רכב ממולכד כביכול ועורכים בדיקות", הוא מספר. 

ממה החשש הכבד?
"מדברים על גזרת איו"ש ועל התרעות לבצע פיגועים או הנחת מטעני חבלה ואנחנו חייבים להיערך, לדאוג להגברת ערנות. יש לנו התרעות של ירי תל"ם ואנחנו נותנים את הדגש על כך אחרי שלמדנו מהאירוע שהיה בתל אביב. אנחנו שוקדים על העברת כל ההנחיות לקראת אירועי גדולים בפארק הירקון. למרבה האירוניה, ישבנו יחד בחפ"ק באירוע של אביב גפן, אלוף פיקוד העורף ואני, ולמדנו איך צריך להתנהג ולהגיב ברגע של אירוע".

התקופה הזאת גל ההתראות חריג?
"במשטרת ישראל יש תמיד דגש לקראת החגים ואנחנו בתקופה הזאת עובדים בפקודת חג, כולל קצינים שלא יוצאים הביתה וכולם נמצאים במשמרות. זה חשוב פי כמה במיוחד כשמדובר בתקופה הסמוכה לתאריך ה-7 באוקטובר. אלו הנחיות שזוכות ליתר ביטוי גם מצד החטיבה וגם המטה הארצי".

איבדת את בנך לאחרונה, וזה משיק לעבודה שלך.
"הבן שלי סרן אלון בן 22, שירת בסדיר בדובדבן היה צלף ביחידה, חניך למופת היה בפלגת הלוחמים, השתתף בעשרות פעולות, יצא לקורס קצינים וסיים. בתקופת הקבע עבר לשרת כמפקד הצלפים של סיירת חרוב. הם נכנסו לעזה. היה שם כחמישה חודשים, במהלכם יצא פעם אחת לחופשה. בסוף התקופה עבר לגזרת איו"ש וב-27.6 במהלך פעילות בגזרת ג'נין. הם יצאו בשיירה מג'נין, הפנתר הממוגן יצא החוצה ואז נשמעו צעקות לעזרה בקשר, הרכב האחרון של היחידה, רכב התאג"ד, עלה על מטען שהוטמן מתחת לקרקע".

"כל אנשי הרפואה נפצעו והרכב עלה באש הפראמדיק היה פצוע קשה. אלון רץ חזרה תחת אש, כשהוא מודע לסיכון, הגיע לתאג"ד לבד ופתח את הדלת. הפראמדיק פגש אותו ומהאפוד הקרמי נשברו לו כל הצלעות. הוא סיפר לי איך אלון ניהל את כל האירוע הזה. אלון חזר לכלי שלו תחת אש בריצה, עשו חיפוי לאחור, לקח את האלונקה עליו, רץ חזרה בפעם השלישית אל תוך זירת המטענים, השכיב את הפראמדיק ובכך ניצלו חייו. אלון זרק לאחור את כל החיילים שהיו איתו, אכל את המטען לבד והציל 17 חיילים". 

איך ממשיכים מכאן?
"במהלך השבעה באו אלפי אנשים. זו היתה הלוויה הכי גדולה בחדרה, הגיעו גם כאלה שאנחנו לא מכירים. כולם שלחו מכתבים והוקרה על הגבורה של אלון, נשיא המדינה וראש הממשלה. כולם אומרים שאם יש קצינים כמו אלון - אנחנו ננצח במלחמה. הרבה מאד חברי כנסת, קואליציה ואופוזיציה, אומנים, לרבות עידן עמדי שהגיע אלינו וזה ממלא בכוח וגאווה - אבל זה מרסק לך את הלב|.

"הוא היה איש של אנשים וחיבורים. אהב לשבת עם חברים על בירה. טמפו הוציאו ליין מיוחד עם משפטים שהוא היה אומר. צעיר שהתחבר לכל אחד. הוא היה אוסף תרומות ומדגם את הלוחמים. גם אחרי שהוא נהרג נשארו פריטי מיגון בבית וחילקנו לחיילים בדיוק כפי שהוא תכנן". 

מצאנו באחת השקיות ערכה שלימה של מספרה ולא ידענו מה זה קשור אליו. חקרנו והגענו למידע שאלון החליט לאמץ חייל שהיה בעזה וסיפר חיילים. אלון רכש עבורו את הערכה ואנחנו שלחנו אל החייל אחרי שהוא נהרג. ככה הוא נגע באנשים. הוא היה תלמיד בכיתת מופת, מזכ"ל מועצת הנוער העירונית. היה מדריך ראשי בקלוב תעופה. החברה בישראל והעיר שלנו חדרה חיבקו אותנו ומחבקים אותנו ללא סוף".

איפה הייתם ב-7.10.2023? 
"אני ניהלתי מבחינת אבטחה את המופע של ברונו מארס שהתקיים בחמישי והיה אמור להתקיים עוד מופע במוצ"ש. כשהחלו אירועי הנובה הקפיצו אותי לעבודה ואת אלון לטול כארם. במשך חמישה חודשים ברציפות הוא לא יצא מעזה. אחר כך חזר ויצא לפעילויות בג'נין שבאחת מהן הוא מצא את מותו".