לאחר שמרבית שופטי בית המשפט העליון הסירו את מועמדותם לנשיאות, ראש לשכת עורכי הדין עמית בכר אמר: "דבריו של שר המשפטים בשם 'גורם בסביבתו' הן בורות משפטית ממדרגה ראשונה. ברור שלא ניתן לכפות מועמדות לשום תפקיד, על אחת כמה וכמה לתפקיד כה חשוב של נשיא בית המשפט העליון. לוין מנסה לייצר כאוס, לבזות את מערכת המשפט ולסכל את ביצוע פסק הדין הברור של בג״ץ והליך בחירת הנשיא. לא נאפשר זאת".

"‏על פי הנוסח הברור של החוק, הוועדה לבחירת שופטים היא זו שקובעת את סדרי הוועדה ובוודאי שבמצב שבו השר מסכל את צו בית משפט, הוועדה רשאית למנוע את ההתנהגות הבלתי חוקית הזו", המשיך. "שר המשפטים יכול להטריל את עצמו לדעת עד מחר אבל הוועדה תתכנס תוך 45 ימים או בסמוך לכך ותבחר נשיא לבית המשפט העליון עם שר המשפטים ובלעדיו".

חשיפה מטלטלת: "נשק יום הדין" של חיזבאללה - האם צה"ל מוכן למלחמה האמיתית?
אחרי ששופטי העליון הסירו מועמדות: לוין משיב מלחמה - זה המהלך הבא

‏"בלתי נתפס שבזמן שאנחנו נלחמים נגד הגרועים שבאויבי ישראל, מדינת ישראל על סף מלחמה כוללת והצפון בוער, מצא השר לוין זמן לפגוע במערכת המשפט ובדמוקרטיה. עוד לא מאוחר להתעשת", הוסיף.

יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)
יריב לוין (צילום: יונתן זינדל, פלאש 90)

כזכור, לאחר ששר המשפטים יריב לוין פרסם ביום ראשון את כלל שופטי בית המשפט העליון כמועמדים לתפקידים, היום כל שופטי העליון החליטו להסיר את מועמדותם למעט יצחק עמית ויוסף אלרון.

השופטים שהסירו את מועמדותם לנשיא ומשנה לנשיא בית המשפט העליון: השופטת יעל וילנר, השופט יחיאל כשר, השופטת דפנה ברק ארז, השופט חאלד כבוב, השופט דוד מינץ, השופטת רות רונן, השופט עופר גרוסקופף, השופטת גילה כנפי שטייניץ, השופט אלכס שטיין.

הפגנה של חלק ממשפחות החטופים בהפגנה (צילום :ללא קרדיט)

מסביבת השר לוין נמסר: "החוק ברור מאוד, ולא מאפשר לשופטים להסיר את מועמדותם. השר מתכוון לדון בהתנגדויות הרבות שהוגשו ביחס לכל המועמדים. שליחת המכתבים הקולקטיבית, שנעשתה אחרי לחץ שהופעל במאורגן על השופטים להסיר את מועמדותם, מפיצה לכל עבר ריח רע של שיבוש חמור של הליכי הבחירה. שוב ראשי המערכת אינם בוחלים בכל אמצעי פסול כדי לפנות דרך למועמד שהמערכת סימנה. השר לא יאפשר את הניסיון לשלול מהציבור את מעט הזכות שעוד נותרה לו, להביא לדיון את כלל המועמדים ולשמוע את ההסתייגויות וההתנגדויות ביחס אליהם".