"אין היום חוקים בעולם הפשיעה בישראל; נהיה פה כאוס אחד גדול. יום אחד אתה בקואליציה ויום אחד אתה בעמדת יריב, הכל על פי אינטרסים ויריבויות. אפילו העבריינים כבר לא בדיוק יודעים עם מי הם ולכן הם נזהרים מכולם ונערכים להגיב מול כולם." כך אומר עורך דין בכיר מתחום הפלילי למעריב על מה שנראה היום כהשתוללות הפשיעה בישראל ועל התגובות החריגות.

אני פותח בכוונת תחילה בדבריו של עורך הדין, ולו רק כדי להמחיש ולחזק את הדברים שיתקראו בהמשך, על ארגוני הפשיעה, כנופיות הפשע ומחוללי הפשיעה שכבר מזמן פועלים ללא כללים תוך שימוש באמצעי לחימה (אמל"ח) מסוכנים ביותר, וללא חשש לפגוע באזרחים חפים מפשע, וכל זאת במטרה לפגוע או להלך אימים על היעד שמולו הם פועלים.

עזיבת שמאלוב ברקוביץ' מתחילה להשפיע? רשת 13 משתקמת
"ביבי גול": שיר אהבה האיראני שהפך לסמל תמיכה בנתניהו באיראן | צפו בתיעוד

הדברים אומנם נכונים ומדויקים לכלל חלקי הארץ, למגזר היהודי ולמגזר הערבי, אולם בימים אלו, בהתייחס לפשיעה הגואה גם במגזר היהודי, עם ריבוי השימוש באמל"ח, מרביתו אפילו תקני, העיניים נשואות היום, כמעט כמו בעבר, אל העיר נתניה שבשרון, שידעה לאחרונה גל של מקרי אלימות חמורים, המלווים בהנחות מטענים בחדרי מדרגות, בכניסות לחצרות בתים משותפים ובסמוך לכלי רכב.

מי שמכיר את הפשיעה החמורה בעיר נתניה מזה שנים, בודאי יודע שהעיר שעליה המציאות כמעט כל מערכון שעסק בפשיעה, ידעה ארגוני פשיעה משמעותיים בימים שבהם כיכבו משפחת אבוטבול וריקו שירזי. אותם גורמי פשיעה שנמצאים בצל היום, ידעו מאבקי כוח ושליטה, אבל פעלו גם מתוך כללים וכבוד.

מאותם ארגונים צמחו עם השנים כנופיות פשיעה או עבריינים בכירים כדוגמת ברוך בוקל, שהשתחרר לאחרונה מהכלא, ואיגור המוכר בשמו אליק בן, שנכונה לו "קבלת פנים" שסוכלה בראשון האחרון על ידי המשטרה בעת שהשתחרר מכלא שאטה. האחים מסיקה, גל זוארץ, שהיה בקואליציה עם מתן ארביב מחדרה, שנחשב כמסוכן ביותר ובעל תעוזה, ובין השניים עבר חתול שחור, כך טוענים גורמים בעולם הפשיעה. כמובן, גם שניים שחוסלו בינתיים, עומרי זוארץ ושלו דהן, שהסכסוכים הפתוחים הובילו לרציחתם.

גורמים המעורים היטב ברזי הפשיעה בנתניה מציינים: "יום אחד עורך דין מייצג גורם בפשיעה בגין מעורבותו בניסיון חיסול של עבריין אחד, ואחרי שבוע הוא מעורב בתקרית עם מי שמסוכסך עם העבריין שהוא ניסה לחסל, אחרי שחבר אליו לקואליציה. יש את המקרה של שלושה צעירים שהיוו חוליית חיסול ואשר נתפסו ליד בית מלון בדרך לחיסול של מתן ארביב ורוסלאן מוגילבסקי, מקורבו.

בין המעורבים היה גם גורם בכנופיית פשע יריבה שהייתה עד לאחרונה בקואליציה עם ארביב, אבל מסתבר שהסכסוכים בין כל המעורבים קשורים ללא מעט כנופיות ומחוללי פשיעה בנתניה.

ארביב, צעיר באמצע שנות ה-20 לחייו, נחשב למסוכן ובעל תעוזה בלתי נלאית. הוא פועל עם אחיו ובשנים האחרונות התערבב בפשיעה בנתניה. לאחרונה קיבל את חסותו של ראש ארגון הפשיעה שלום דומרני, ומשכך צבר לו שם של גורם פשיעה משמעותי, כשלצד זאת פיתח יריבים בעולם הקצר הזה.

מסתבר שכולם רבים ונלחמים על אותם צירים כלכליים, עבודות פיתוח, קווי הלוואות, קווי סמים וסחיטה באיומים. "כשיש מאבקים כוח ושליטה מכניסים לכאן גם את ארגוני הפשיעה הערביים, ומכאן בא אובדן השליטה ונטרול החוקים. גם חרירי פועל בנתניה וגם עבדל קאדר נמצא כאן, כך שבתוך הבלאגן הגדול ששורר בעיר אי אפשר שלא להבין מי יותר חזק ומי פועל תחת פחד ומגננה. נתניה ידעה ימים ושנים של שקט, אבל לאחרונה יש פה התרופפות והפשיעה חוגגת בעיר.

החיסולים של עומרי זוארץ ומיד לאחר מכן של שלו דהן, השחרור מהכלא של בוקל ואליק בן, והמקום שתופסים בזירות הללו גל זוארץ ומתן ארביב ועוד כאלה שידם קצרה על ההדק, מחזירים לנתניה את המתח והפחד, ולא בכדי היחידה המרכזית (ימ"ר) של מחוז מרכז יושבת על הצוואר של אותם עבריינים, מזהירה גורמים שונים שהם יעד לחיסול, ושמם עלה על השולחן, ועושה ככל שעל ידה לסכל אירועי פשיעה חמורים, לעיתים בהצלחה ולעיתים פחות.

פיצוצי המטענים והרימונים מדירים שינה מעיני התושבים שחוששים לשלם מחיר על רקע אותה קטסטרופה וכמויות נשק ואמל"ח בלתי נתפסות שנמצאות ברשות אותם מחוללי פשיעה. עכשיו נשאלת השאלה מי יהיה הקורבן הבא, במיוחד אחרי שהניסיון לחסל את מתן ארביב ומוגלינסקי כשל, וחלק מחברי הכנופיה יישלחו אל מאחורי הסורגים למספר שנים.

במקרה כזה, ארביב ירגיש שלפחות אחד היריבים האימתניים שלו יוצא מהזירה המשפיעה לפחות לשנים הקרובות, במהלכן הוא ינסה להתעצם ולצבור עוד כוחות ומעמד. עכשיו הידיים והעיניים נשואות לעבר המשטרה ומערכת אכיפת החוק, לרבות בתי המשפט, אם יש מי מהם שבאמת ביטחון התושבים נוגע לליבם.