כלבי פודל טוי הפכו בשנים האחרונות ללהיט בקרב חובבי בעלי החיים והכלבים בפרט, והמחיר שלהם בשוק נע סביב 10,000 שקלים. בסוף השבוע האחרון, בזכות ערנותם של בודקי המכס באולם הנוסעים בנתב"ג, נחשף ניסיון הברחה של עשרה גורי פודל טוי שהוברחו לישראל בטיסה מסוצ' שברוסיה ללא האישורים הנדרשים. 

חשוב לציין כי מעת לעת מצליחים בודקי המכס והמשטרה לאתר מבריחי זהב, תכשיטים, נשקים, תוספי מזון ובעלי חיים לרבות לטאות, ציפורים ועכשיו מסתבר גם כלבים. 

צה"ל הרים את הקלף המנצח של המלחמה: זה המפתח להשבת החטופים
הבנקים במכתב חריף לסמוטריץ׳: "הפרה גסה של הסיכומים בינינו"

אותו אזרח זר מרוסיה בשנות ה-30 לחייו ניסה לעבור במסלול הירוק של המכס בנתב"ג דרכו אמורים לעבור אותם חוזרים לארץ שמגיעים ללא טובין שיש לשלם עליהם מס, כשהוא אוחז בתיק ובתוכו דחוסים שבעה גורי כלבים מגזע פודל טוי, מבלי שברשותו רישיון יבוא או מסמכי בריאות כנדרש על פי חוק.

מחקירה ראשונית של האירוע עולה החשד לפיו הנוסע תכנן לכאורה לסחור בכלבים בארץ. עוד עלה כי לנוסע הצטרפה שותפה ישראלית אשר ברשותה נמצאו עוד שלושה גורים מוסתרים בתוך תיקים.

ברשות המיסים ובמשטרת נתב"ג הובילו את הנוסע הזר לחקירה ובסיומה הוא גורש על ידי ביקורת הגבולות יחד עם גורי הכלבים שכניסתם לישראל סורבה. לעומתו, הנוסעת הועברה להמשך חקירה במשרד החקלאות. 

בעקבות האירוע במשרד החקלאות וביטחון המזון מסבירים כי הברחת כלבים, כמו בעלי חיים אחרים, ללא עמידה בדרישות הייבוא של מדינת ישראל וללא תעודות בריאות, היא עבירה על החוק המסכנת את בריאות הציבור ואת בריאות בעלי החיים ופוגעת ברווחתם.

ד"ר שלמה גראזי, רופא וטרינר ראשי לייבוא וייצוא בעלי חיים בשירותים הווטרינריים במשרד החקלאות וביטחון המזון: "ייבוא בעלי חיים והטסת חיות מחמד ללא אישור מראש של השירותים הווטרינרים ועמידה בדרישות הבריאות אסורה בהחלט. כאשר מדובר ספציפית בכלבים, החשש העיקרי הוא מהתפשטות מחלת הכלבת, מחלה חשוכת מרפא שעלולה לעבור מבעלי חיים גם לבני אדם, והורגת מידי שנה קרוב ל-60,000 איש ברחבי העולם".

נסיון הברחת כלבי פודל לארץ (צילום: רשות המיסים,משרד החקלאות וביטחון המזון)
נסיון הברחת כלבי פודל לארץ (צילום: רשות המיסים,משרד החקלאות וביטחון המזון)

"מפקחי השירותים הווטרינריים", המשיך, "לצד גורמי האכיפה האחרים בשדה התעופה, פועלים ללא הפסקה למנוע הברחות של בעלי חיים ארצה, מה שעלול להביא לנזקים בריאותיים, הן לבעלי החיים והן לאדם".

 משרד החקלאות חוזר ומדגיש: "הברחת בעלי חיים לישראל, לרבות לצורך מסחרי, היא עבירה על החוק העלולה להביא לפגיעה בבריאות בעלי החיים וברווחתם. אם החלטתם שלא לאמץ אלא לרכוש גור ודאו מה מקורו, למענו ולמענכם, ובכל מקרה במשרד החקלאות וביטחון המזון קוראים לציבור – כלב מאמצים, כלב לא קונים. כלבים רבים מחכים בעמותות ובכלביות למצוא בית".