פחות משבוע אחרי פיגוע הטרור ברחוב שדרות ירושלים ביפו, במהלכו רצחו שני מחבלים שוהים בלתי חוקיים (שב"חים) תושבי חברון שבעה אזרחים תמימים, חלקם בתוך הרכבת וחלקם מחוצה לה, ביצעו לוחמי יס"מ תל אביב פעילות יזומה במהלכה עצרו 43 שב"חים ביפו, שניים מהם בעת שהוסעו ברכב שנעצר לבדיקה ועוד 41 ששהו בשתי דירות מחולקות באחד הרחובות באזור.

יום אחרי הפיגוע: יפו חוזרת לשגרה זהירה | קולות התושבים בעיר

את הפעילות ביצעו שוטרי תחנת יפו במרחב איילון יחד עם לוחמי יס"מ תל אביב במהלך הלילה שבין ראשון לשני באזור יפו, זאת בעקבות חשש להעסקת או הלנת שוהים בלתי חוקיים. במהלך הפעילות, נעצרו לחקירה שני שב"חים שישבו בתוך רכב שנעצר לבדיקה במחסום יזום של השוטרים.

בנוסף, השוטרים איתרו 41 שב"חים בשתי דירות ברחוב באזור יפו. כאמור, השב"חים נעצרו לחקירה. בשלב זה נמשכת החקירה בעניין המעסיקים והמלינים ונבחנת אכיפה מנהלית ופלילית נגדם.

חשוב לזכור, כי הגעתם של השב"חים לתחומי ישראל במהלך תקופת החגים ובעת מלחמה, ובמיוחד אחרי הפיגוע הרצחני בשני שעבר, מהווים סכנה ממשית לשלומו וביטחונו של הציבור, וכן זילות לחוק ולמערכת האכיפה. חמורה מכך הינה התנהגותם של מעסיקים, מלינים ומסיעים, שמסייעים לשב"חים להיכנס או ללון בישראל חרף המגבלות והאיסור, ולמרות שחלקם לפחות עומדים מאחורי שורה של פיגועי טרור שאירעו לאחרונה.

מהמשטרה נמסר: "קבלנים ואזרחים המעסיקים ומלינים תושבי שטחים ללא היתר שהייה ועבודה מסכנים הן את עצמם והן את הציבור הישראלי כולו, הן בהיבט הביטחוני והן בהיבט הפלילי. משטרת ישראל מבצעת כל העת מבצעי אכיפה לאיתור ומעצר שוהים בלתי חוקיים, מעסיקים, מסיעים ומלינים. פעילות המשטרה נועדה בראש ובראשונה לצמצם את פעילות הפח״ע כמו גם את הפעילות הפלילית".

בנוסף, בפעילות שוטרי מחוז ירושלים במהלך הימים האחרונים, אותרו 34 שב"חים, שחלקם מעורבים בין היתר בעבירות פליליות. לצידם, נחקרו שבעה חשודים בסיוע להם – מסיעים, מעסיק ומלין. בהוראת מפקד מחוז ירושלים, נסגר בית עסק סמוך לירושלים למשך 25 ימים. כנגד המעורבים צפויים כבר בימים הקרובים כתבי אישום.

במשטרה מציינים כי מדובר בפעילות המתקיימת לאורך כל השנה, אך בפרט בעת זו בה מדינת ישראל נמצאת במהלך השנה האחרונה, מאז השבעה באוקטובר, במלחמה רב-זירתית ועם תחילתם של חגי חודש תשרי. גורמים במשטרה הוסיפו: "שב"חים שכאלו, מעורבים לא אחת בעבירות פליליות אך לא פחות מכך – בעבירות טרור. פעילות זו שנעשית, הינה חלק בלתי נפרד מהמאמץ המבצעי השוטף של שוטרי משטרת ישראל ולוחמי מג"ב בתחומי הפשיעה והטרור, כאמור, במטרה להגביר את ביטחונו ושלומו של הציבור והגנה בין היתר על רכושו".

כך למשל, לפני מספר ימים התקבל דיווח ביישוב אבו גוש מפיו של קטין (16), כי חשודים נטלו מרשותו את אופניו ולמקום הוזעקו שוטרי תחנת הראל של מחוז ירושלים. בדיקה מהירה העלתה כי מדובר בשני חשודים שב"חים תושבי יטא שנתפסו כשברשותם האופניים שנגנבו. החשודים הועברו לחקירה בתחנת המשטרה והאופניים הושבו לבעליהם.

במקרה נוסף באותה גזרה, בפעילות שוטרי תחנת הראל ולוחמי מג"ב, אותר שוהה בלתי חוקי תושב חברון בשנות ה-30 לחייו, בבית עסק לממכר פרחים סמוך למבשרת ציון. החשוד נעצר על ידי הכוחות והועבר לחקירה יחד עם מעסיקו – תושב אזור ירושלים בשנות ה-40 לחייו, שעוד נודע לחוקרי המשטרה כי מעסיק זה גם הלין את אותו שב"ח חברוני.

בשל כך, פתחה המשטרה לצד ההליך הפלילי, גם בהליך מנהלי כנגד אותו עסק שבבעלותו, בגין העסקה והלנה כאמור. בסיומו של הליך זה, חתם מפקד מחוז ירושלים, ניצב אמיר ארזני, על צו סגירה לבית העסק למשך 25 ימים. לאחר שחקירתם הושלמה, בימים הקרובים צפוי נגדם כתב אישום מטעם יחידת התביעות המשטרתית שבמחוז ירושלים.