כשלים בשרשרת הראיות הובילו לכך ששופטת בית משפט השלום, ליאת שמיר הירש, זיכתה בימים האחרונים את תושב הדרום מעבירת החזקת סכין שלא כדין, לאחר שנחשפו פגמים בטיפול המשטרתי בראיה המרכזית בתיק. השופטת קבעה כי המחדלים בשרשרת הטיפול במוצג - עט שלכאורה הכיל סכין מוסלקת - יצרו ספק סביר שאינו מאפשר הרשעה.

על פי כתב האישום, נתפס בכיס מעילו של הנאשם עט ובתוכו סכין מוסלקת, זאת בעת שהותו בתחנת המשטרה, בעת שהיה עצור. הנאשם כפר באשמה המיוחסת לו בכתב האישום. בתשובתו לאישום אישר כי בהיותו בתא העצורים שבתחנת המשטרה, במהלך חיפוש, נמצא בבגדיו עט. יחד עם זאת טען כי מדובר היה בעט רגיל שאינו סכין.

"החפץ לא סומן ולא תועד", קבעה השופטת הירש בהכרעת הדין, "גם לא ימים אחר כך בעת הוצאתו מהכספת והבאתו אל החוקר". היא הוסיפה: "אין כיום דרך להשוות בין החפץ שנתפס ביום האירוע ובין זה שהוגש לתיק בית המשפט."

הסתירות בעדויות השוטרים העמיקו את הספק. השוטר שתפס את העט העיד כי אינו זוכר בוודאות את החפץ, באומרו: "אני לא זוכר. משהו כזה. זה היה משהו דומה לזה", לעומתו, עמיתו טען שהוא מזהה אותו. השופטת קבעה כי "אין די בכך כדי לתקן את החוסר הראייתי על מנת להוכיח מעל לכל ספק את זהות החפץ. עדות זו אינה יכולה לבוא במקום הרישום והתיעוד הנדרשים בעת תפיסת חפץ ולא די בה כאמור, כדי לייצר קרקע יציבה עליה אמורה לשבת הרשעת הנאשם".

בנוסף, נמצאו סתירות בין מידות החפץ כפי שנרשמו בדו"ח לבין מידותיו בפועל. השופטת ציינה: "התברר כי חלק ממידות החפץ שנבדק, אינן מתאימות למידות החפץ שהוצג בבית המשפט."

השופטת הדגישה את חשיבות הטיפול הנאות בראיות: "רישום מפורט המתעד את הליך תפיסת המוצגים ואת המקום שבו נתפסו, את סימון המוצגים באופן שיאפשר את זיהוים וכן רישום מסודר המתעד את הובלת המוצגים לאחסון -- כל אלה חיוניים לשם הוכחת תקינות החקירה ועל מנת לתת לנאשם אפשרות להתגונן כיאות מפני האישומים כנגדו."

השופטת הוסיפה כי פגמים חמורים בנוגע להוכחת התפיסה של המוצגים, זיהוים והובלתם עלולים לפגוע בזכותו של הנאשם להליך הוגן ובאפשרותו לנהל הגנה ראויה. במקרים כאלה עלולים הפגמים האמורים להוביל לזיכוי הנאשם על מנת שלא ייגרם עיוות דין.

"שוכנעתי כי במקרה זה, בחינת הכשלים הראייתיים בתיעוד וסימון המוצג, יחד עם יתר הקשיים הראייתיים הקיימים בתיק כפי שהובהר יוצרים ספק סביר. לפיכך אני מורה על זיכוי הנאשם מחמת אותו הספק בעבירה המיוחסת לו".