פרשיה ביטחונית חמורה נחשפה היום (שני), כאשר שבעה ישראלים, חלקם בני משפחה, נעצרו בחשד לריגול למען איראן. כתב אישום יוגש ככל הנראה בסוף השבוע נגד המעורבים, והוא צפוי לכלול את הסעיף החמור ביותר - סיוע לאויב במלחמה, סעיף שהעונש בגינו עשוי להיות מיתה. החקירה נוהלה על ידי היאחב"ל בלהב 433 לאחר שמידע אותר על ידי שב"כ. החשודים הם אזיז ניסנוב, אלכסנדר סדיקוב, יגאל ניסן, ויצ'סלב גושצ'ין, יבגני יופה ושני קטינים שלא ניתן לפרסם את שמותיהם. 

מדובר בשבעה חשודים במנעד גילאים רחב, יש חשודים שהם קטינים, שאחד מהם עריק מהצבא, בנו של החשוד המרכזי אזיז ניסנוב, שדרכו נוצר הקשר הראשוני בחו"ל ומזה כשנתיים החשודים עסקו באיסוף מידע וסיוע לאויב.

מיד בשלב הגלוי של החקירה עם מעצרם על ידי חוקרי היחידה הארצית לחקירות פשיעה חמורה ובינלאומית (יאחב"ל ) בלהב 433 במשטרה, הוברר לחוקרים כי החשודים כולם הם דוברי רוסית, חלקם עולים מארצות ברית המועצות לשעבר, חלקם לפני מספר שנים וחלקם בשנים האחרונות.

החוט השני שמחבר ביניהם הוא בצע כסף. רפ"ק אלכס נמירובסקי, ראש צוות החקירה ביאחב"ל סיפר בשיחה עם מעריב: "כולם מגיעים מרקע כלכלי לא פשוט, כולם אוהבים כסף וכולם רכבו על הסוס הזה להשיג כסף זמין ומהיר. כולם עם מציאות כלכלית לא פשוטה. רובד כלכלי נמוך וזה היה בעצם המניע העיקרי".

עוד סיפר רפ"ק נמירובסקי: "בחקירתו, סיפר אחד החשודים אפילו שיש לו מטען כבד נגד המדינה, שלדבריו הפנתה לו עורף. לדבריו, היו מצבים בחיים שלו בהם הוא קיווה שהמדינה תתמוך בו יותר והמדינה התעלמה ממנו. מדובר בחשוד המרכזי בפרשה. מבדיקה שערכנו, עולה כי החשוד המרכזי, מלבד הטענות נגד המדינה, מגיע מרקע משפחתי אישי קשה. הוא לא גדל בבית חם ותומך, כך שהבטן שלו הייתה מלאה מבחינתו, על פי מקורביו".

ביאחב"ל מתייחסים לפרשה כאחת החמורות, אם לא החמורה ביותר שנחקרה על ידם וזאת נוכח היקף הפרשה, משך הזמן שבמהלכו פעלו החשודים בתוך שטחי מדינת ישראל והיקף המשימות שביצעו.