בבית המשפט המחוזי בתל אביב נערך הבוקר דיון בנושא כתב האישום החמור נגד ולדיסלב ויקטורסון, בן ה־30 ואנה ברנשטיין בת ה־18 מרמת גן, הנאשמים בעבירות ריגול חמורות. השניים מואשמים בקיום מגע עם סוכן חוץ, השחתת מקרקעין, קשירת קשר להיזק בזדון והצתה, כשהאישום החמור ביותר שמופנה נגד ויקטורסון כולל עבירת טרור של קשירת קשר לרצח.

אביה של אנה, איגור, טען שהיא פעלה מתוך כפייה והנחיות שקיבלה מבן זוגה, ויקטורסון. לדבריו, “אני יודע ב־100 אחוז שהיא לא אשמה, והיא עשתה את זה לפי הדרישות שלו. ידעתי שהבת שלי לא תעשה דברים כאלה”. איגור, שעובד בחברת הביטחונית "אלביט", סיפר כי המצב משפיע עליו אישית ומקשה עליו בתפקוד היומיומי.

טהרן, איראן (צילום: רויטרס)
טהרן, איראן (צילום: רויטרס)

במהלך הדיון, התאפשר לאביה ואחותה של אנה לשוחח עמה דרך מסך וידאו, לאחר שהמשפחה לא הצליחה לגייס עורך דין עבורה. השופטים הורו לסנגוריה הציבורית לייצג את הנאשמת, שמוחזקת בבית הכלא קישון. בנוסף, בוצעה הקראה של כתב האישום לויקטורסון, והוא נדרש להגיש את תגובתו בתוך חודשיים.

על פי כתב האישום, ויקטורסון וברנשטיין יצרו קשר עם סוכן זר דרך הטלגרם וקיבלו משימות שיש בהן לפגוע בביטחון המדינה, תמורת תשלום במטבעות דיגיטליים. במסגרת המשימות, השניים עברו עבירות חמורות, שהחמירו עם הזמן, החל מהשחתת מקרקעין בריסוס גרפיטי והפצת פלאיירים עם מסרים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו, ועד ניסיונות להצית רכבים ולבנות מטען חבלה מאולתר.

ויקטורסון אף קשר קשר לביצוע רצח באמצעות מטען חבלה, ורכש כלי נשק לצורך כך. כתב האישום מציין כי השניים ידעו כי הם פועלים בשליחות מדינת אויב או ארגון מחבלים, במטרה לפגוע בביטחון המדינה.

לפי כתב האישום, השניים קיבלו תשלומים עבור כל פעולה, כולל 20 דולר על כל גרפיטי שציירו בפתח תקווה וברמת גן ו־1,450 דולר עבור הצתת רכבים בפארק הירקון, לצד מקדמה נוספת של 2,850 דולרים לתכנון הצתות עתידיות.