השופט יצחק עמית הוציא הערב (ראשון) החלטה חריגה בעתירה של בני משפחות החטופים נגד ראש הממשלה בנימין נתניהו. לאחר חמש פעמים בהם התבקשה דחייה בהגשת תגובת ראש הממשלה לעתירה, השופט עמית החליט כי הדיון מחר בעתירה יתקיים אף ללא עמדה כתובה של המדינה.

בני המשפחות דורשים בעתירה כי תובא לממשלה הצעה להפסקת אש ועסקת חטופים וכן כי שאלת מדיניות ישראל במשא ומתן לשחרור החטופים תובא לדיון בממשלה. בנוסף, מתבקש כי הממשלה תדון בפרטי עסקת חטופים. עד כה, המדינה לא הגיבה לעתירה וכאמור, בהחלטה חריגה, נקבע כי הדיון מחר יתקיים ללא תגובה כתובה.

בעתירה נכתב כי "למיטב הידיעה ולפי דיווחים שונים, כיום, מדיניות ישראל במשא ומתן על העסקה נקבעת על ידי ראש הממשלה לבדו, והעקרונות המותווים על ידו משתנים תדירות, ואף אינם מקובלים על גורמים שונים בממשלה וברשויותיה. היות שהאחריות על העסקה היא על הממשלה כולה, חובה עליה לקבוע מראש, תוך קיום הליך קבלת החלטות כדין, את קווי המתאר למדיניות המשא ומתן. בהתאם לקווים אלה יוסמך צוות המשא ומתן לפעול".

צעקות לעבר נתניהו בטקס האזכרה לנרצחי השבעה באוקטובר (צילום :חדשות 12)

לטענת העותרים, "בנסיבות הקיימות כיום, החלטה לדחות הצעה לעסקה לשחרור החטופים ולסיום המלחמה שקולה במהותה להחלטה לפתוח במלחמה או לנקוט פעולה צבאית משמעותית העלולה להוביל, ברמת הסתברות קרובה לוודאי, למלחמה אזורית רחבת היקף מול חיזבאללה ואולי גם מול איראן וגורמים נוספים. למותר לציין כי משמעות דחיית עסקה כיום היא הפקרתם של החטופים שמוחזקים ברצועת עזה, בהם ילדים, נשים, גברים וקשישים שנשקפת סכנה ברורה ומיידית לחייהם".