בית משפט לתביעות קטנות ברמלה קבע כי חברת התעופה ארקיע תשלם פיצויים והחזר הוצאות בסך כ-34 אלף שקלים למשפחה שנתקעה בברצלונה בתחילת מלחמת חרבות ברזל, לאחר שטיסתם חזרה לישראל בוטלה. השופט אייל כהן דחה את טענת החברה כי המלחמה והתקלה הטכנית מהוות "כוח עליון" הפוטר אותה מפיצוי.
התובעים בני הזוג, רכשו מארקיע שמונה כרטיסי טיסה הלוך-חזור לברצלונה עבור משפחתם המורחבת, הכוללת אישה מבוגרת וחמישה ילדים, במסגרת טיול בר מצווה. טיסת החזור הייתה מתוכננת ל-11 באוקטובר 2023, ארבעה ימים לאחר פרוץ המלחמה. הטיסה תחילה נדחתה ליום המחרת ולאחר מכן בוטלה, והמשפחה חזרה ארצה רק ב-15 באוקטובר.
לטענת התובעים הם לא קיבלו כל סיוע מארקיע לאחר ביטול הטיסה. התובעת, שהיא רופאה במקצועה, העידה כי המשפחה התקשתה למצוא מקום לינה. לדבריה, רק לאחר מאמץ עלה בידם לאתר מלון בבעלות ישראלי שהיה האפשרות הזולה ביותר, והמשפחה נאלצה להתפצל לשני חדרים.
התובעים הציגו כתבה המעידה כי באותה תקופה המשיכו להתקיים טיסות לישראל וממנה, כולל על ידי 40 חברות זרות. הם הפנו לכתבה מיום 8.10.23 לפיה חברות ישראליות תגברו והוסיפו טיסות חדשות.
ארקיע טענה להגנתה כי שילוב של שתי נסיבות - תקלה טכנית במטוס והמלחמה - יצרו מצב של "כוח עליון" הפוטר אותה מפיצוי. לדברי החברה, עקב המלחמה נוצר "כאוס מוחלט" בטיסות היוצאות והנכנסות ארצה, ומאות טיסות בוטלו לאור חששן של חברות תעופה זרות מלטוס. נציגת החברה העידה כי "עקב המצב הביטחוני לא ניתן היה לאתר מטוס חלופי בשל קושי לאתר צוותים זרים וישראליים, ומסיבות ביטוחיות".
השופט כהן קבע כי לא די בטענה על תקלה טכנית כדי לפטור את החברה מאחריות. בפסק דינו ציין: "מצב דברים בו כל תקלה טכנית במטוס תביא לקיום הפטור משמעו ריקון החוק מתוכנו". באשר למצב המלחמה, קבע השופט כי "קיומה של המלחמה אינו מקים פטור אוטומטי לנתבעת. עדיין עליה הנטל לשכנע כי פעלה ככל הניתן על אף המלחמה, כדי לקיים את הטיסה במועדה ולמצער לצמצם את נזקי השמונה ככל הניתן".
בפסק הדין צוין כי "הנתבעת לא כפרה בטיעוני התובעים בדבר המשך קיומן של טיסות לארץ וממנה גם באותם ימים. עוד נמנעה היא מלכפור בטענה לפיה טיסות אף תוגברו". כאמור, בית המשפט חייב את ארקיע לשלם למשפחה סכום כולל של כ-34 אלף שקלים המורכב מפיצוי סטטוטורי, החזר הוצאות בפועל ופיצויים לדוגמה בשל אי-מתן שירותי סיוע.