גניבת התחמושת מצה״ל היא מכת מדינה, לא פחות מזה, והקלות שבה גורמים עבריינים שמים את ידיהם על עשרות אלפי קליעי M-16 בקוטר 5.56 או במקרים אחרים של מקלעים היא בלתי נסבלת. הדרך מגורמים עבריינים לגורמי טרור ופעילות חבלנית היא קצרה, אך צריך לחלק לשניים - לנשק ותחמושת.

בכל הקשור לגניבת נשקים יש מגמת שיפור בשנים האחרונות בצבא, מרבית הנשקים הלא חוקיים החדשים שמגיעים לידיים של גורמים עברייניים לא מגיעים היום מצה״ל, אלא מהברחות נשק בעיקר מהגבול הירדני ופחות מגבול לבנון. שטחי הרשות הפלסטינית הוצפו בשנים האחרונות בכמויות נשק אסטרונומיות, במערכת הביטחון איחרו להגיב בעיקר בכל הקשור לגבול הארוך עם ירדן והרבה מאוד נשקים נכנסו משם.

הזמינות היום לנשק בשטחי הרשות הפלסטינית קלה הרבה יותר מאשר בעבר ומכאן גם הדרך קצרה לגורמים עבריינים בישראל. לעומת הנשקים, בכל הקשור לתחמושת גנובה צה״ל, היא נותרה כנראה ספק התחמושת המרכזי. הסיבה פשוטה, קל יותר לארגוני הפשיעה לשים יד על תחמושת של צה״ל מאשר על הנשקים וכל גניבה של תחמושת, כמו זו שנחשפה הבוקר בבסיס האימונים מ״לי הסמוך לצאלים, מספקת פתרונות ואספקה לארגוני פשיעה וטרור רבים לזמן ארוך.

התחמושת לעומת כלי הנשק, שנמצאים בדרך כלל הבסיס בנשקיות מאובטחות, מאופסנת בשל סוגיות בטיחות בחומרי נפץ, בבונקרים בקצה של הבסיסים או לעיתם מחוץ לבסיסים עצמם, האירועים שחוזרים על עצמם פעם אחר פעם מעדים עד כמה הפינה הזו נותרה לא סגורה. באותו בסיס בדיוק לפני כשנה וחצי נגנבו כ-90,000 כדורים. זה לא מנע גם את הפעם הזו. עשרות נשקים שנגנבו לפני כשש שנים מהבסיס החטיבתי של גבעתי הובילו לשורה של פעולות בהם הצבת אמצעים ומצלמות, זה לא מנע גניבת נשק גדולה מנשקיה בפיקוד הצפון שנועדה לכיתות הכוננות בצפון, אבל הייתה באחריות אבטחה של החטיבה המרחבית שכשלה.

במקרה הזה צה״ל גם העניש בחומרה את המפקדים האחראים בגזרה, גניבות נשק כאמור עדיין מתרחשות אבל יש מגמה של ירידה כאשר גם בגניבות מבתים של חיילים בחופשה ישנה ירידה מכיוון שצה״ל הוריד באופן משמעותי את כמות החיילים שיוצאים הביתה עם נשק. עם תחמושת כאמור הסיפור אינו דומה וזו נותרה בעיה שהצבא מתקשה לספק לה פתרון. רק לשם הבנה בנוגע לקלות הבלתי נסבלת של גניבת 30,000 קליעים כמו במקרה האחרון שאינו מתקרב להיות האירוע הגדול ביותר בשנים האחרונות. 30 אלף כדורים ארוזים למעשה בכ- 30 קופסאות תחמושת או מה שמכונה בשפה הצבאית ״ברוס״.

בכל ברוס ישנם 990 כדורים בדיוק המחולקים לאריזות של 30 כדור בכל חפיסה. גודל של ברוס כזה הוא פחות או יותר כמו קופסת נעליים - מעט גבוה יותר וצר פחות. סה״כ מדובר אולי בשורה אחת בלבד במשטח העמסה מעץ, שני מעמיסים את התחמושת הגנובה אפילו לרכב משפחתי, אפשר להעריך אפילו בפחות מדקה ובצה״ל פעם אחר פעם לא מצלחים לסגור את הפינה הזו ובקלות בלתי נסבלת אלפי קליעים מגיעים לידיים הכי לא נכונות שיש.