אלוף (מיל') עמוס גלעד, לשעבר ראש האגף הביטחוני־מדיני במשרד הביטחון, שוחח היום (חמישי) עם אריה אלדד ורוני בר־און ב-103FM על המצב הביטחוני המתוח בשטחים לאחר הפיגוע בעלי והזהיר כי "החמאס מתחזק, הוא לקח את אסטרטגיית הבידול שנקטנו והפך אותה, עזה זה הבסיס שממנו מנהלים את יהודה ושומרון". 

המחבלים בלעו את הפיתיון: כך תוכנן החיסול בג'נין
הקיבעון המחשבתי הוסר: המחבלים בג'נין מבינים שהם חשופים לתקיפה מהאוויר | פרשנות

בפתח הדברים התייחס גלעד לחיסול חוליית המחבלים מהאוויר בג'נין ואמר כי "זו לא סתם חוליה שירתה בעבר, הם יורים על ישובים, יורים על מעבר ג'למה שהוא כל כך חשוב, הם חוליה פעילה ומסוכנת ואם אפשר להיפטר ממנה אז נפטרים, וזה נכון מאוד". 

בהמשך התבקש להסביר מה התחדש אתמול, והשיב: "הרבה מאוד, קודם כל בצד החיובי, הזכות והחדשות הטובות זה שהיכולות של צה"ל, שב"כ והמשטרה מפגינים פה הן יוצאות מן הכלל. ולמעשה, כתוצאה מכל הפעילות שלהם נמנעים הפיגועים הנוראיים שהיו לפני 20 שנה. תמיד אני רואה בעיני רוחי את פרופ' אריה אלדד עומד בחלוק הלבן בהדסה ומקבל אנשים קטועים, קרועים ומרוסקים. ואני לא אשכח את המראה הזה, זו שליחות.

"זה גם הראה לי את פשיטת הרגל של המדינה הזאת, היינו קרובים לפשיטת רגל – רצח המוני, בתי המלון בירושלים ריקים. היום אין את זה רק בגלל מערכת הביטחון שמונעת את זה, נכון שיש גל פיגועים ביהודה ושומרון אבל זה לא דומה. דבר נוסף, הייתה רשות טרור שפעלה בראשות ערפאת כדי לבצע את כל הפיגועים האלה על מנת לשבור אותנו. זה הדבר האסטרטגי שקורה". 

"מה לא קורה – לגבי מה שאנחנו רוצים ביהודה ושומרון אין שום אסטרטגיה, וזו האסטרטגיה. הרשות הפלסטינית תחת אבו מאזן היא שונה מהרשות תחת ערפאת. אבו מאזן הוא נגד טרור אבל הוא צריך אופק מדיני, משאבים כלכלים וכבוד, את כל הדברים האלה לקחנו ממנו והוא נשאר בלי כלום. הוא בן 88 וחצי היום, ולהערכתי הצנועה הוא קרוב יותר לסיום כהונתו מאשר לתחילת חייו, אין לו מחליף, הרשות הולכת ומתמוססת כתוצאה מתהליכי ריקבון ושחיתות עמוקים, יחד עם זה שאנחנו מחלישים אותם ולוקחים מהם משאבים". 

"כתוצאה מזה החמאס מתחזק – הוא לקח את אסטרטגית הבידול שאנחנו נקטנו והפך אותה, הוא יושב בעזה. הם מוכנים לרגיעה ומידי כמה חודשים יש התפרצות אבל למעשה מרכז הכובד שלהם עבר ליהודה ושומרון כי הם יודעים שמי שישתלט על יהודה ושומרון הוא יכול לקדם את החזון של חיסול ישראל. יהודה ושומרון זה עומק אסטרטגי, אין מה להשוות לעזה. עזה זה הבסיס שממנו מנהלים את יהודה ושומרון". 

גלעד הסכים כי אם יהיו בחירות היום, חמאס יכול לנצח גם ביהודה ושומרון: "אני חושב שכן, הוא יכול לנצח. אבל הבחירות לא יכולות להיות כיוון שבעזה התוצאות ידועות מראש. דבר נוסף, כל ההתפרעויות האלה שמבצעים הפלסטינים וכל האסטרטגיה של בניה בלתי מבוקרת ויצירת בקעים עם האמריקאים פוגעים לנו גם ביחסים האסטרטגים שנחוצים לטיפול נכון באיראן, זה לא רק יהודה ושומרון". 

כשנשאל מהי הנקודה שבה הדרג המדיני מחליט על הוצאת פעולה כמו החיסול אמש אמר כי "אני חושב שזה מתחיל תמיד מהמלצות מקצועיות. החולייה הזאת היא מאוד מסוכנת שפועלת בצורה אפקטיבית כבר הרבה מאוד זמן, ואם מטוס ללא טייס יכול להרוג אותם, זה כמו להרוג אותם מהקרקע. בינתיים השטח מוצף בנשק, הרשות הפלסטינית דועכת. אני חושב שמה שכאן היה זו הזדמנות מבצעית מודיעינית לחסל אותם במכה אחת במהירות וביעילות". 

העלת נקודה ממש חשובה, השינוי ביחס שלנו אל החמאס, אתה מחזיק את חמאס כשאתה נותן לו לנהל את הרצועה, ובצד השני הוא קופץ ביהודה ושומרון. 
"זה יותר מניהול הרצועה, הם כבר בונים תשתית בדרום לבנון בחסות החיזבאללה כדי שחיזבאללה יוכל להשתמש בהם כדי לשגר רקטות כמו שהם עשו. ואם נרצה לתקוף בלבנון הם יגידו לנו 'אתם לא יכולים'. החיזבאללה רוצים שכל אירוע שיקרה מעכשיו יהיו עלינו גם התקפות מלבנון וחיזבאללה אולי לא ישגר ישירות והוא ישתמש בהם כדי להרתיע אותנו מלהגיב, וזה מגביר את אפקטיביות הפעולה. החוצפה שלהם עלתה, החמאס מרגיש שהוא יכול לממש אסטרטגיה באיו"ש וגם מצפה לזה שהר הבית יעלה אז לשמיים, וזה יהפוך את זה למלחמה דתית. והאיראנים בינתיים מתקרבים לערבים". 

כשנשאל אם אנחנו יכולים להסתדר בסיטואציה הזאת בלי מבצע קרקעי רחב היקף השיב: "זה לא דומה לחומת מגן, בחומת מגן פוצצו את ראש הנחש שהיה ערפאת אחרי שהיו אשליות שאפשר להגיע איתו לשלום, ואז הגיע הפיגוע במלון. הצבע עושה פעילות נרחבת ואם הוא יגיע למסקנה שצריך יותר נרחב אז הוא יעשה. אבל יש לזה משמעויות, כי עדיין חברון, רמאללה וערים אחרות הן שקטות ואין לך התנגשות עם הציבור. אם יהיה לך מבצע עתיר נפגעים זה יסבך אותנו בהרבה זירות, זה מחייב שיקול אסטרטגי כי ממלא יש פעילות בפרופיל גבוה. צריך פה תבונה שהיא חלק מהעוצמה". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103FM