המפכ"ל קובי שבתאי הודיע אתמול כי לא ימשיך לשנה רביעית "בתנאים שעומדים לרשותי". בתגובה הוציא השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הודעה, ובה נכתב "תודה רבה למפכ"ל קובי שבתאי על עשרות שנות שירות למען מדינת ישראל".

היום שאחרי שבתאי: מי ראוי למלא את תפקיד המפכ"ל?
ברקע המשבר ביניהם: כהונת המפכ"ל לא תוארך? בן גביר בהחלטה דרמטית

מפקד מחוז תל אביב לשעבר, ניצב בדימוס דוד צור, שוחח הבוקר (שני) על כך עם ענת דוידוב וגדעון אוקו ב־103fm. "לא זוכר סוג כזה של התנהלות. תמיד היה מתח מובנה בין מפכ"ל לשר", אמר צור באשר ליחסים בין שבתאי לבן גביר, והוסיף: "מגוחך לתת לאחד כזה לבחור לנו את המפכ"ל הבא. אם רה"מ רוצה באמת ביציבות של המערכת, הוא צריך היה לקרוא למפכ"ל ובפורום הממשלה להחליט אם מאריכים לו או לא. אי אפשר לשים עבריין מורשע בראש מערכת כזאת ולצפות שההתנהלות שלו תהיה אחרת לגמרי".

"הייתה פה איזו רכבת הרים בהתנהלות שלהם. העליות והירידות האלה היו כאלה שהמפכ"ל כן ניסה לייצר פה מערכת. מדובר פה במערכת סופר חשובה ביום יום, משטרת ישראל, ושר שלא באמת יודע לנהל משהו, צריך להודות בזה. מה שכן יש לו כישרון מאוד גדול כנראה פוליטי תקשורתי, לכן גם הגיע למה שהגיע ונבחר למה שנבחר", הוסיף.

לדבריו, "היינו אפילו משועשעים אם זה לא היה פוגע בביטחון המדינה. לא סתם שלחנו מכתב לראש הממשלה וביקשנו גם להיפגש איתו, אנחנו זה פורום של ניצבים. אנחנו אנשים נטולי אינטרס פוליטי, אנחנו שומעים את השוטרים, המפקדים, מצעד האיוולת הזה שמתנהל בין השר למפכ"ל פוגע מאוד במערכת. שלא נדבר על זה שהוא לא יכול להעביר סבב מינויים, להחזיק שוטרים בארגון שנחבט בצורה כזו, שהתדמית שלו נפגעת. יש שוטרים וקצינים מצוינים, כל היום מבטיחים להם הבטחות של 9 מיליארד, והתלוש נשאר אותו תלוש שכר עלוב. המוטיבציה שלהם נמוכה. ומצד שני אנחנו רואים מה קורה ברחובות".

בהמשך, טען צור כי "לתת לשר לביטחון פנים הזה להתחיל עכשיו לעסוק באיזה מפכ"ל נולד, זה הרי מגוחך לתת לאחד כזה לבחור לנו את המפכ"ל הבא. ויש מועמדים מצוינים, אבל לדעתי זה לא העת. אם ראש הממשלה רוצה ביציבות המערכת הוא צריך היה לקרוא למפכ"ל ובפורום הממשלה להחליט אם מאריכים לו או לא מאריכים לו. אני חושב שראש הממשלה היה צריך בעת הזו 'אני רוצה לשמור על יציבות וזה לא הזמן'. אני אמרתי, עיקר הבעיה בעיניי זה בן גביר".

"האיש הזה לא מתאים, בטח לא בתפקיד הרגיש הזה. יש פה מערכת כל כך רגישה, הוא אפילו לא מוזמן לפורומים הביטחוניים כי ראש הממשלה מבין שהוא בעייתי, שהוא מסוגל להדליף. תראי את העימות בינו לבין ראש השב"כ, על נושאים שהוא לא מבין בהם שום דבר. הוא מכיר את הארגונים האלה דרך אולי העובדה שהוא היה עצור בעבר, עבריין מורשע. אנחנו מנסים לנרמל פה מצב לא נורמלי. אי אפשר לשים עבריין מורשע בראש מערכת כזו ולצפות שההתנהלות שלו תהיה אחרת לגמרי, זה לא קורה", הוסיף.

עוד אמר כי "אני חושב שהאחריות שלו זה קודם כל לא לנטוש. כרגע הזעזוע הזה זעזוע גדול. לא הייתה שום סיבה להודיע שבעה חודשים מראש, תחשבי שחצי שנה עכשיו המפכ"ל נמצא בסיטואציה שהסמכות שלו פנימה מאוד נחלשת. גם בן גביר עשה פה טעות כי המפכ"ל לא יספור אותו. אם כבר מעשה פוליטי היה עדיף שהיה שומר את מחשבותיו עד שלושה חודשים לפני. הכי מפסידים מכולם זה אנחנו, הציבור".

 בסיום, גינה את המהומות בשומרון וטען כי "אין פה שאלה של סימטריה, כי מי שלחם שנים בטרור, יש פה טרור פלסטיני נגדנו חד משמעית - צריך לעצור את זה, גם לעצור את האנשים האלה, השב"כ עושה את זה יפה מאוד לדעתי. בסופו של דבר, יש שר לביטחון פנים שזו המדיניות שלו, שאומר 'רוצו לגבעות', ומי שצריך לאכוף את החוק הזה זה המפכ"ל וראש השב"כ. אז איזו מדיניות בדיוק לאכוף? של החוק או של 'רוצו לגבעות'?".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm