תת-אלוף דניאל הגרי, דובר צה"ל, התראיין הבוקר (שני) בכאן רשת ב' והתייחס לאירועים האחרונים, בהם המחלוקת החברתית סביב הרפורמה המשפטית שחודרת לשורות הצבא, התקיפה בסוריה אמש שמיוחסת לצה"ל, והאירוע סמוך לכפר בורקה בו נהרג צעיר פלסטיני בעימותים עם מתנחלים.

מחלקת המדינה האמריקאית גינתה את הפיגוע בת"א והרג הפלסטיני בבורקה

על התקיפה המיוחסת לחיל האוויר בסוריה: "צה"ל פועל כל הזמן בכל המזה"ת וריכוז המאמץ שלו הוא למנוע מאיראן וחיזבאללה להתבסס בסוריה ולמנוע מהם להעביר אמל"ח איכותי שמתוכנן לפגוע בישראל".

בכל הנוגע לסיכול פיגועים עתידיים, ומתקפת הטרור הקטלנית בתל אביב במהלך סוף השבוע: "יש לנו רצף פעולות בימים האחרונים ביו"ש, גם הלילה, כאשר היה מעצר בג'נין של שני מבוקשים בתוך העיר, אתמול ביחד עם שב"כ וימ"מ התקיימה פעולה מוצלחת של סיכול חוליית טרור שיצאה ממחנה הפליטים לג'נין בדרכה לבצע פיגוע באזור של מבוא דותן יכול להיות שהם היו ממשיכים על ציר 60, זה נשען על מודיעין מדויק מאוד, כל הפעולות האלה הן פעולות שלנו לביטחון אזרחי ישראל ותושבי יו"ש. האירוע של הפיגוע בת"א הוא חמור, בזכות גבורתו של חן אמיר ז"ל נמנע פיגוע גדול יותר, על כל מחבל שחודר יש עשרות אחרים שמסוכלים ומטופלים, אנחנו חוקרים את האירוע ומדוע לא היה מודיעין, מה שמנחה אותנו במלחמה בטרור הוא מודיעין מדויק. הסיפור של מרחב איו"ש וג'נין ומחנה הפליטים בג'נין, אחרי מבצע 'בית וגן' יש חופש פעולה באזור, שמאפשר את מעצר המבוקשים. לצערי יהיו עוד פיגועים ויש התראות. התפקיד של צה"ל, השב"כ והמשטרה זה לפעול באזורים שבהם אנו יודעים שמהם מתוכננים לצאת המפגעים".

באשר למחלוקת סביב הרפורמה, וסרטון הביקורת על מחאת אנשי המילואים שהופץ על ידי שרים ברשתות החברתיות: "יש לי לא מעט שיחות עם קצינים בחיל האוויר, שפועלים במזה"ת לעשות דברים מעל לכל דימיון, והאנשים האלה מרגישים פגועים, גם מהסרטון, בכל פעולה של חיל אוויר יש אנשי מילואים בכל פעולה, מעל 50%. אנחנו מתאמצים לשמור על הלכידות והכשירות בצבא, וזה אתגר גדול בימים האלה, המטרה היא לא להכניס את המחלוקת לשורות צה"ל". 

באותו נושא, המשיך ואמר: "תהיה פגיעה משמעותית בהנחה שאנשים לא יתייצבו בהמשך, צה"ל הוא הפנים של החברה הישראלית, כשאין קונצנזוס בחברה זה נכנס לתוך צה"ל. הדרך שלנו להתמודד עם זה זה לדבר עם כל מערך בנפרד, עם כל בן אדם בנפרד, לשמור על כשירות של חיל האוויר למלחמה, לשמור על הלכידות בתוך צה"ל. באירועים הנוכחיים יש אירועי נפקדות בצה"ל, זה קורה אחת ל בגדודי המילואים, בתקופה הזו, סיכמנו שהטיפול יהיה מנוהל והוצאנו פקודה של אגף המבצעים שעלתה בשיחה של הרמטכ"ל על מנת שהמדיניות תהיה מדיניות מתוחמת, צריך לטפל טיפול משמעתי כשאנשים לא מתייצבים או כשיש נפקדויות, נעשה את זה, צה"ל זה ארגון ענק שצריך לטפל עם האנשים שלו ולהסביר לו, זו תקופה מכוננת, והמשימה שלנו זה שכולם יצטרפו למאמץ". 

לסיום, התייחס הגרי לאירוע בשומרון, בו נהרג הצעיר הפלסטיני בן ה-19 קוסי גמאל עבד אלגואד מעטאן בעימותים בין מתנחלים לפלסטינים, והטענות שנשמעו כנגד הודעת דובר צה"ל שהוצאה על התקרית: "זו פשוט מניפולציה, הדיווח הראשוני שקיבלנו לא היה מאזרחים ישראלים אלא ממנהלת התיאום וקישור שלנו בחטיבת בנימין שקיבלה דיווח פלסטיני לפיו שיש חיכוך בבורקה, באזור מרעה צאן מרוחק. המשטרה כעת חוקרת את שני הצדדים, אני סומך על המשטרה והשב"כ שיציגו את המסקנות שלהן בסיום החקירה, זה אירוע חמור, שטוב היה שנמנע וחבל שלא הקפיצו את צה"ל בדקה הראשונה לאזור".