בצל מספר הנרצחים הרב במלחמה, במשטרה פועלים לנסות ולפעול במהירות לזיהוי הגופות בצל מספרם הרב וכן לצד האובדן הגדול במשטרה.

"כשיגיע הזמן לעשות משהו, נפעל": האיתות המאיים של בכיר החיזבאללה
תחקיר CNN: חמאס התאמן במשך למעלה משנה - בסמוך לגדר

תנ"צ שלומית לנדס ראש חטיבת החקירות באגף החקירות והמודיעין של משטרת ישראל: "אירוע רב נפגעים הוא בטיפול של אח"מ במשטרה. בשבת האחרונה קיבלנו את ההתרעה לאירוע הזוועה בדרום והתחלנו להיערך. בהתחלה לא ידענו את גודל הזוועה. בשנתיים האחרונות ערכנו תרגולים עם משרד הבריאות ומשרד הדתות ואני חייבת לומר ששום דבר שנערכנו אליו לא עמד על אירועים בהיקף סדר גודל כזה".

"התלבטנו באיזה מקום להקים את התר"ח ובסופו של דבר נתקבלה החלטה על בסיס שורה שבו שוכנת גם הרבנות הצבאית" הוסיפה, "מדובר בתשתיות טכנולוגיות לא פשוטות של המשטרה והצבא סייע ללא ליאות. הבנו שההיערכות אינה מספקת ופתחנו עוד תר"ח. הבסיס מלא במכולות קירור שבהן מאוחסנות הגופות עד לזיהויין המלא ושחרורן לקבורה".

שיתופי פעולה 

"המדינה רואה את האירוע כמשימה עליונה ואנחנו בהחלט מרגישים את זה. גם חללי צה"ל מטופלים כאן אולם הם באחריות צה"ל. אנחנו כמשטרה אחראים על הטיפול באזרחים, בשוטרים ובזרים. נכון להיום נכנסו 880 גופות ללא חיילים. אנחנו יודעים במפורש שישנן גופות נוספות כיוון שחלקן מצויות באזורי לחימה ושטחי אש, חלקן הסתתרו ועוד לא הגיעו אליהן. לכל חלל מתקבל מספר חד חד ערכי. ניטלו אמצעי זיהוי מכל אחד מהחללים , סימני זיהוי מיוחדים (קעקועים) , תיעוד חזותי, אביזרים . באותה סיטואציה נוטלים דגימות DNA  נלקחות טביעות אצבע, וצילום שיניים. הפעולות הללו דורשות זמן ואת זה חייבים להבין", ציינה.

"תוך כדי תהליך ייעלנו את ההתנהלות והכל כדי לקצר זמנים אולם חשוב להדגיש כי לא נתפשר על דיוק בזיהוי", הבהירה, "אנחנו רוצים להסיר כל ספק מהמשפחות, לא רוצים לעתיד פתיחת קברים וגם לא למנוע מהרבנות להתיר נשים מעגינותן ככל שיידרש. אנחנו מביאים דוגמאות מהעולם לרבות מאסון התאומים ואנחנו הרבה יותר מהירים".

הליך זיהוי הגופות בצל הלחימה (צילום :דוברות המשטרה)

כמו כן, אמרה כי "עד היום הוצאנו לקבורה 340 גופות ובתהליך נמצאות עוד 500 גופות. כל אמצעים הזיהוי נשלחים לבחינות מול מאגרי זיהוי קיימים לרבות מאגר ביומטרי של משרד הפנים ומאגר הזיהוי של צה"ל. כל משפחה שפתחה תלונה בלהב נדרשה להמציא מברשות שיניים או שיער וכן צילומי שיניים והפקנו מהם דגימות DNA במטרה להקל על הזיהוי מהפרופילים של הנעדרים או חיילים שלא אותרו". 

"ברגע שמתקבל זיהוי מוחלט אנחנו מוציאים את החלל מהמכולה על פי המספר שניתן לו ואנחנו משחררים את הגופה לקבורה ומוציאים רישיון קבורה", הוסיפה, "בשלב הזה הגופות מועברות לראשון לציון לטיפול של משרד הדתות. במרכז בשורה עובדים מאות שוטרים 24 שעות ביממה כל יום ולילה". 

"יש פה אנשים מדהימים של משרד הדתות, אנשי זק"א שעושים פה עבודה שזיפית הראויה לכל הערכה, אנשי משרד הבריאות, הרבנות והרבנות הצבאית, רופאי שיניים ורופאים מהמכון לרפואה משפטית באבו כביר. אנחנו ממשיכים גם בשבת לבצע את הפעולות עד לזיהוי הגופות ובמטרה שבצאת השבת נשחרר", הבהירה.

לסיום אמרה כי "המשטרה ספגה מכה מאד קשה קרוב ל–50 הרוגים שאנחנו מטפלים והצבא ממשיך בהליך לקבורה. התחושות מחד הן של שליחות אולם מאידך זו משימה קשה. יש בעיות לעיתים בזיהוי הגופן בשל מצבן וההתעללות שעברו. יש מערכים נפשיים שתומכים באותם כוחות שפועלים במתחם הזה והמראות לא קלים בכלל. יש פה משפחות שמגיעות למרכז וחלקן נותרות כאן ימים ללא צורך. הלחץ גובר אבל המשפחות חייבות להבין שמבחינתנו אנחנו פועלים בערך עליון לשמור על דיוק מדעי מקסימלי וחייבת ונדרשת סבלנות למרות הכאב והצער".