אלון אביתר, סא"ל (מיל'), פרשן לענייני ערבים ומומחה לזירה הפלסטינית התראיין היום (שני) בתכניתם של בן כספית ואריה אלדד והתייחס לנושא הסיוע ההומניטרי לתושבי עזה, ולידיעה כי אונר"א דיווחו על כך שחמאס גנב את הדלק ומלאי הציוד הרפואי, תוך התחזות לנציגים הומניטריים.

גבורת הגשש: גרם למחבלים לחשוב שהוא אחד מהם - והם חוסלו
 
לדבריו: "לא נפלתי מהכיסא כששמעתי את זה, אנחנו מכירים את דפוס הפעולה החמאסי הזה ממבצעים קודמים, זה היה בעופרת יצוקה ובצוק איתן. אם חמאס לא היו גונבים תרומות הייתי שואל מה קורה פה? אני חושב שזה מחייב את הקהילה הבינלאומית בדחיפה להתנות את העניין של המשך הסיוע ההומניטרי, שאמנם צפוי להגיע דרך מצרים. אני ראיתי לפי הדיווחים הערביים שבשעה תשע מעבר רפיח עומד להיפתח. אני חושב שישראל חייבת להתנות שגם אם הסיוע ההומניטרי יהיה מדוד, אני חושב שהעובדה שחמאס עובדת לשים עליו יד זה סוד גלוי. צריך לזכור שיש אלפי חמאסניקים, עשרות אלפים שדואגים גם למשפחות שלהם, ואנחנו בעניין הזה נהיה חייבים להיות עם השיבר מאוד מצומצם". 

על הטענה כי הפלסטינים חוששים מהפצצת המשאיות במעבר רפיח ציין: "כמו שאני ראיתי לפחות, אז המצרים כינסו משאיות רבות בפתח של מעבר רפיח וזה מחכה לאיזשהו תיאום או סיכום עם ישראל. מעל הגב של הפלסטינים יש הסכם ישראל – מצרים, תסבוכת לא פשוטה בכלל כי אני יכול להעריך בסבירות גבוהה שככל שהמבצע יתקדם בקרקע, כך יותר ויותר פלסטינים ישבו, יעמדו ויאכלו ליד מעבר רפיח, ובשלב מסוים חמאס תפיל את המעבר בכוח. הם כבר עשו את זה בעבר. אין להם שום בעיה לפוצץ שם עם מאות קילוגרמים של חומר נפץ ומי ששם לא מעניין אותם ברגע הזה. לכן אני חושב שאנחנו צפויים לאירועים דרמטיים מאוד בנתיב הזה של קו פילדלפי, נוכח העובדה שהאוכלוסייה שם עומדת להיות מוכפלת על כל המשמע מכך". 

על הטענה כי חמאס לא בפאניקה לגבי המספר הרב של החטופים, ושהם נהנים מכל רגע ובטוחים שינצחו טען: "אני לפחות, כמו שאני קורא את חמאס, אני חושב שהם מצמצו קלות בעין והם ממשיכים בכל הכוח קדימה בראייתם. אני רוצה שנבין את הפרספקטיבה, אני חושב שמעבר לכך שחמאס נמצאים באיזור הנוחות שלהם, זו תנועה שכל חייה התאמנה אידיאולוגית, אני שם בצד את ההקשר הצבאי, בכל הנוגע למערכת היחסים עם איראן ועכשיו היא פורעת את הצ'ק, שאיראן תדלקה אותה בהרבה מאוד כסף על כל המשתמע. אני חושב שעכשיו חמאס נמצאת בתוך סיטואציה שהיא בנתה את עצמה גם בשטיפות מוח אידיאולוגיות דתיות. זו שעתם היפה של השייחים של חמאס, שהקימו אותו. ועכשיו המאבק של הג'יהאד לשחרר את פלסטין קורם עור וגידים בראייתם". 

"אז כל המומחים שאמרו שחמאס מורתע הם טיפשים?", נשאל. "אני חושב שכמי שראה את הדברים מהצד, אני לא חשבתי שהוא מורתע, אני חושב שהרתעה היא עניין איך הצד השני רואה אותך ולא איך אתה חושב שהוא רואה אותך", השיב. "ואני חושב לאורך שנים ארוכות העובדה שישראל פיתחה לעצמה הבנה עם אנשים מצוינים, לא שם פסיק עליהם, שבנזיד עדשים אפשר לקנות או לבטל שאיפות דתיות ולאומיות, אני חושב שזו תפיסה מוטעית שמזלזלת. כלומר היא מקלה והיא ממזערת את הנחישות, את הלהט, את האידיאולוגיה, ונדמה לי שעכשיו אנחנו רואים את זה מתממש". 

סייעה בהכנת הכתבה: נויה חסון 103fm