הלחימה בעזה עלתה שלב נוסף הלילה (שלישי). צה"ל המשיך להתקדם לשטחים עירוניים יותר, בהם כבר נרשמת התנגדות גדולה יותר והיתקלויות עם חוליות מחבלים פנים מול פנים. האיומים המרכזיים איתם מתמודדים הכוחות בשטח הם איומי הנ"ט, פצצות מרגמה, צלפים וכן נראה שחמאס עושה שימוש ברחפני נפץ. כמו כן, במהלך הלחימה יצאו מחבלים מפירי מנהרות.

תושב בארי שאשתו ובנו נרצחו מול עיניו משתף בזוועות: "נשמנו את העשן דרך השתן והדם"
בגלל שתמכו בישראל: תומך פלסטין שחרר עשרות עכברים בסניף של מקדונלד'ס

בשלב הזה צה"ל כאמור מתקדם עם כוחות גדולים יותר לשכונות עירוניות, לאחר שבימים הראשונים הפעולה הקרקעית התרכזה בשטחים חקלאיים שפונתה מאוכלוסיה אזרחית. 

הכוחות סוגרים על העיר עזה. ככל שהם מתקדמים כך גם היקף הלחימה הולך ומתגבר. במהלך הלילה בחלק מהאזורים הגיעו הלוחמים גם למוצבים של חמאס ומצאו בהם אמצעי לחימה, משגרים וציוד נוסף. נראה כי כרגע המשימה של הכוחות היא להפעיל יותר ויותר לחץ על העיר עזה ולפגוע בתשתיות חמאס ויעדים שהוגדרו מראש או שמתפתחים תוך כדי לחימה. 

כוחות צה"ל הגיעו לעומק העיר עזה, ובחלק מהמקומות הלוחמים פרצו כמעט את כל מעגלי האבטחה של חמאס, ובתוך מעגל האבטחה האחרון מתנהלים קרבות קשים מול חוליות מחבלים שמצוידים בטילי נ"ט ופועלים גם באמצעות מנהרות. הלוחמים פוצצו בונקרים, תפסו עמדות ואיתרו אמצעי לחימה רבים. ביממה האחרונה ההערכה היא שצה"ל חיסל מספר גבוה של מחבלים, רובם מהאוויר. הכוחות כרגע צרים מצפון על העיר עזה.

תקיפת מחבלים של חמאס בעזה (צילום :דובר צה"ל)

בלילה חוסל מהאוויר מפקד גדוד בית לאהיה של חמאס. כוחות קרקעיים של צה"ל נלחמו בעירייה בית לאהיה שבצפון הרצועה, בה התגוררו לפני המלחמה כ-50 אלף תושבים. מפקד הגדוד שחוסל הוא חלק ממה שמוגדר כחטיבה הצפונית של חמאס. בצה"ל מציינים כי מאז תחילת הלחימה הייתה פגיעה משמעותית בדרג הביניים של פיקוד חמאס, שהוא דרג השטח.

מדובר במגמה שחוזרת על עצמה גם בגזרות לחימה נוספות, כמו חאן יונס שבמרכז הרצועה. יחד עם זאת, חיסול בכירים ברמת הפיקוד היא משימה מורכבת יותר. נראה שדרגי פיקוד השטח יוצאים להתעמת עם לוחמי צה"ל ולכן נפגעים, בעוד הפיקוד הבכיר יותר עדיין מסתתר.
גם בסוגיית הירי הרקטי ופצצות המרגמה צריך לשים לב לשינוי באופי הירי בימים האחרונים. חלק גדול ההתרעות ביישובים סמוכי הגדר הם למעשה ניסיון לפגוע בכוחות צה"ל הנכנסים לשטח הרצועה.

כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

בנוסף, נראה שמשימה נוספת של חיל האוויר היא בידוד של העיר עזה מאזורים דרומיים יותר ברצועה בהם מחנות הפליטים במרכז הרצועה והערים בדרומה. במקביל, יש ניסיון לפגוע בתוואי תת-הקרקע, כי ניתן להניח שיש רצון לפגוע במאמץ של חמאס לשנע כוחות. זאת מתוך הנחה שיחד עם הפגיעה במנהרות, עדיין חלק מפעולת חמאס מתנהלת באמצעות רשת המנהרות שמחברת את הרצועה לאורכה ולרוחבה.

כדי למנוע סטטיות בלחימה, הכוחות המתמרנים בשטח מנסים להימנע מעמידה במקום. עם זאת, ככל שהלחימה בשטח עירוני יותר כך ההתקדמות איטית יותר, מורכבת יותר וחשופה יותר לאיומים כגון ירי נ"ט ופצצות מרגמה. במהלך הלילה, לא פעם כאשר זוהה ירי נ"ט והכוחות איתרו את מקור הירי, הם מוטטו את הבית כולו כדי להימנע מסיכון מיותר ללוחמים. כבר במהלך הלחימה בימים האחרונים התגלו מספר בתים ממולכדים, שמטרתם לגרום לנפגעים רבים לכוחות צה"ל ברגע שייכנסו אליהם במסגרת תפיסת עמדות או ביצוע סריקות.