בצה״ל אומרים כי הכיתור סביב העיר עזה נמשך על פי התוכניות והעיר נצורה. צה"ל קרוב להשלמת הכתר על מוקדי הכוח של חמאס בעיר עזה. בצה״ל מדגישים גם כי ימשיכו לאפשר לאזרחים בעזה לעבור דרומה.

בדרך למבצע בבתי החולים בעזה? ראיית הזהב שהציג דובר צה"ל
בעזרת מודיעין מדויק: כוחות הביטחון נטרלו מחבלים במזרח ירושלים

לצד שביעות הרצון מהאופן שבה מתנהלת המערכה הקרקעית, בצמרת הצבא מעריכים כי הלחימה על העיר עזה צפויה להיות ארוכה ונכון לעכשיו לא נקבעה מגבלת זמן.

המילה שחוזרת על עצמה בדיונים בצמרת מערכת הביטחון היא סבלנות, הנדרשת על מנת להמשיך בפעולות מבצעיות רבות בשטח לצד התקדמות איטית ובטוחה. בצה״ל סבורים כי הפגיעה בדרג מפקדי השטח מרמת בכירות של מפקדי גדודים ומפקדי פלוגות יוצרת השפעה בשטח. יחד עם זאת, מדגישים בצבא כי חמאס בעיר עזה ובצפון הרצועה אינו קרוב לשלב של קריסה וכניעה, גם כאשר ניתן לזהות קשיים בתפקודם נוכח הלחץ הכבד שמפעיל הצבא על העיר עזה. 

על פי הערכות צה״ל, לחמאס יש נפגעים והרוגים רבים בתוך המנהרות כתוצאה מהפעלת אמצעים שונים שיש בידי הכוחות שפועלים לנטרול מנהרות לאחר שהן נחשפות בשטח. יחד עם זאת, סבורים בצה״ל כי בשלב הזה לא ניתן לאמוד באופן מספיק אמין את מספר הנפגעים לחמאס מהשלב של תחילת התמרון הקרקעי. בצה״ל מזהים כי מרבית המפגשים עם האויב בשטחים בהם צה״ל מקורם במחבלים שעושים שימוש במנהרות, כאשר האתגר הגדול ביותר עבור הכוחות בשטח זה ההתמודדות עם הלחימה בשטח עירוני שרווי בפירי מנהרות רבים מאוד. נכון לעכשיו, רק בגזרת הלחימה של אוגדה 36 נחשפו עשרות רבות של מנהרות וכך גם התמונה בגזרות הלחימה של היחידות האחרות.

בצה״ל עוד אומרים כי תוך כדי הלחימה, השתפר מאוד המענה לרחפני הנפץ של חמאס באמצעים שונים. עוד מביעים בצבא שביעות רצון מהתמודדות עם איום פצצות המרגמות בפגיעה ביכולת המבצעית של חמאס לפני ותוך כדי התמרון הקרקעי וגם בהתנהלות המבצעית בשטח של הכוחות שצמצמה עד לשלב הזה מאוד את היקף הנפגעים מפצצות מרגמה לרמה נמוכה . כאמור, שני האיומים המרכזיים הם פירי המנהרות הרבים וירי הנ״ט, אשר ילוו את הכוחות גם במשך הלחימה בימים הקרובים כאשר הערכה היא כי ככל שצה״ל יעמיק עוד יותר את כניסתו ללב העיר עזה, ההתנגדות הצפויה מצד חמאס תהיה קשה עוד יותר.

ֿבכל הקשור לירי רקטות לעבר ישראל, בצה"ל סבורים כי באופן כללי במקום שבהם פועלים כוחות צה״ל היקף הירי יורד בצורה משמעותית מאוד. בצה״ל מעריכים כי נוכח הגברת הלחץ על העיר עזה והאפשרות שנותן צה״ל לתושבים לצאת מהעיר צפויים יותר אזרחים לנסות ולצאת מהעיר.

בדרגי מפקדי השדה הבכירים בצה״ל חוזרים ומדגישים בימים האחרונים כי אופי הלחימה המשותף עם חיל האוויר במהלך התמרון הקרקעי הוא חסר תקדים ומאפשר דברים שבער לא התרחשו באופן הזה, כל למשל מטוסי קרב בתיאום ישיר עם הכוחות בשטח מטילים פצצות גם במרחק של 200-250 מכוח קרקעי.      

לצד הביתור של הרצועה על מנת לבודד את גזרת הפעולה דרום לעיר עזה, בצבא פועלים גם לפגיעה בתווך התת קרקעי באותם אזורים על מנת למנוע הגעת תגבורי כוחות.

כוחות אוגדה 36 פתחו סוג של מעבר לטובת יציאת אזרחים פלסטינים לדרום הרצועה בציר נצרים, וכבר היום יצאו כמה מאות אזרחים פלסטינים. בצה״ל נערכים לכך שחמאס ינסה לפגוע בכוחות צה״ל באזור הזה על מנת לעצור את תנועת האזרחים. נכון לעכשיו, בשמונת ימי התמרון הקרקעי, לצה״ל יש 30 חללים וכ-300 פצועים.