מלחמת חרבות ברזל: בכירי חמאס שהיו מעורבים בתכנון הטבח בשבעה באוקטובר התראיינו בשבועות האחרונים למגזין הניו יורק טיימס. בכתבה נרחבת שפורסמה היום (רביעי), אמרו כי "ההישג האסטרטגי החשוב של הפעולה - שבירת הסטטוס קוו ופתיחת פרק חדש במאבק המזוין נגד ישראל".

חילופי האש עם חיזבאללה נמשכים: שני לוחמי צה"ל נפצעו באורח בינוני וקל
תצלומי הלוויין חושפים: זו הכמות האדירה של המבנים שניזוקו בתקיפות ברצועה

מאז פתיחת הפעולה הצבאית, אלפי פלסטינים נהרגו ונגרם הרס עצום לתשתיות אזרחיות ברצועה. אך מנהיגי חמאס רואים בכך מחיר הכרחי ומוצדק להשגת היעדים ארוכי הטווח של הארגון.

כנס הנהגת חמאס בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
כנס הנהגת חמאס בעזה (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

מהריאיונות עולה כי המתקפה תוכננה בסודיות מוחלטת על ידי מעגל מצומצם של בכירים ברצועת עזה בראשות יחיא סנוואר, והצליחה הרבה מעבר למצופה - מחבלי חמאס חדרו עמוק לשטח ישראל, ביצעו פיגועי ירי ודקירה המוניים וחטפו למעלה ממאתיים חיילים ואזרחים.

עוד עולה מהתחקיר המקיף, כי המתקפה שימשה גם כדי להכריע במחלוקת אסטרטגית פנימית בקרב חמאס - האם להתמקד בניהול החיים ברצועת עזה או לחזור לדרך הטרור. מנהיגים בכירים בעזה בחרו בקו הצבאי הקיצוני יותר. יעד מרכזי נוסף שהציבו בכירי החמאס למתקפה, הוא שחרור האסירים הפלסטינים בישראל. הנהגת הארגון רואה במתקפת אוקטובר צעד חשוב לקידום מטרה זו, גם במחיר כבד של חיי אדם פלסטינים.