ד"ר גרשון בסקין, מומחה למזרח התיכון שתיווך בעסקת גלעד שליט, אמר כבר בימיה הראשונים של המלחמה שכדי לקדם עסקת חטופים אפילו חלקית, נדרשת הפוגה בלחימה. מי שפעל כאיש צללים מול בכירי חמאס והיה מעורב בשחרור גופות החטופים אהוד גולדווסר ואלדד רגב ופעיל בערוצים הבלתי רשמיים שניסו לקדם את שחרור החייל החטוף נחשון וקסמן ז"ל, מסייע רבות למשפחות החטופים האומללות הפועלות מאז השבעה באוקטובר להשבת יקיריהם.

מקור פלסטיני רשמי: עוד 50 חטופים ישוחררו החודש, 100 בסך הכל
מבוכה בישיבת הממשלה: נתניהו סגר חשבון עם השר אליהו, בן גביר לא נותר אדיש

"עסקת הנשים והילדים היא הדבר החיובי הראשון שקרה מאז תחילת המלחמה", הוא אומר היום. "לשני הצדדים יש מספיק אינטרסים לקיים אותה כי היא מבחן לבאות. אמרתי שוב ושוב שאין וודאות שאם יהיה פסק זמן, תהיה עסקה, אבל אם לא תהיה הפוגה בלחימה בוודאות לא תהיה עסקה. היום יש הפוגה של ארבעה ימים, אבל הסיכון לא גדול, כי לא צריך לשנות את מטרות המלחמה ולא צריך להפסיק אותה.

כל חטוף שחוזר הוא עולם ומלואו ואפשר לעצור לכמה ימים  בכדי לשחרר אותו. גם הצבא צריך הפוגה, לא רק החמאס. מאות חיילים שלא ראו את הבית למעלה מחודש, לא ישנו ואכלו כמו שצריך, יוכלו לחזור הביתה להתרעננות של כמה ימים. יש אמנם סיכון שהחיילים שיישארו בעזה יהיו חשופים לירי מצד חמאס אם מישהו יחליט להפר את הפסקת האש, אבל יש גם סיכון הפוך, כשמחר או מחרתיים השב"כ יעלה על מקום מחבואו של יחיא סינוואר, ותיווצר שעת הכושר לחיסולו. השאלה שתישאל היא האם במקרה כזה ישראל תשמור על הפסקת האש או תפר אותה". 

אז המחיר שווה את העסקה לדעתך?
"בינתיים המחיר זול. אין בעסקה שחרור של רוצחים כבדים. יש כמה נשים שדקרו שוטרים, שזה נורא ואיום, אבל זה לא הגיע לכדי רצח. אפשר לשלוח את האסירות לביתן בגדה ולא לעזה, וכך ישראל תוכל להשגיח עליהן ולעצור אותם מחדש. יש כאלו שמתנגדים לעסקה בטענה שהיא תוביל לעוד ועוד עסקאות קטנות שיפגעו בחטופים ויעכבו את מטרות המלחמה, אבל אין לנו חלופה מציאותית אחרת. זה לא שהיו שתי הצעות על השולחן ובחרנו בהצעה הלא טובה.

המשא ומתן עם חמאס מאד מוזר, כי הוא מתנהל מצד אחד. הם הגישו הצעה, אנחנו אומרים כן או לא. ביידן התערב והיטיב קצת את תנאי העסקה, אבל ישראל לא שותפים למשא ומתן עליה. לכן זה מ ה שיש. האופציה השניה של להמשיך לכתוש את חמאס מסכנת את החטופים. עלולים להוציא אותם להורג או שהם ייפגעו בלחימה. צריך להוציא אותם כמה שיותר מהר, ואני מברך את הממשלה שאישרה את העסקה".