צה"ל פתח במתקפה חזקה, וקיים צפי להתפתחויות גם בזירות אחרות מלבד עזה. בצבא אומרים כי הכוחות היו ערוכים לקראת היציאה מהפסקת האש הן בהתקפה והן בהגנה.

הפסקת האש תתחדש? זהו הדבר שבלעדיו אין לנו שום מנוף מול החמאס

מה שקרה הבוקר (שישי) היה יכול להתרחש גם אתמול לאחר שישראל עמדה על העקרונות שקבעה לגבי שחרורם נשים וילדים - זה ההסכם וזה המתווה שסוכם עליו וממנו המדינה לא תזוז. כאמור, כאשר הגיע הבוקר ולא עברה רשימה של משוחררים לפי המתווה לידי ישראל, צה"ל פתח במתקפה. נכון לשלב זה יש 137 חטופים ברצועת עזה, מתוכם 17 נשים וילדים. לעת עתה חזרו 113 חטופים, 81 לפי המתווה בנוסף לחמישה, 24 זרים ושלוש גופות.

במערכת הביטחון מדגישים כי אין שינוי מהרצון להמשיך לממש את מתווה החזרת החטופים, רק שכרגע הדברים מתנהלים תחת אש. עדויות החטופים שחזרו הן בבחינת מידע בעל ערך, כאשר בצבא מצליבים את המידע ומפיקים ממנו מודיעין. בצה״ל אומרים כי חמאס הוא זה שמונע מהצלב אדום לבקר את החטופים שנשארו בשבי, והמטרה היא להמשיך ולדרוש את זה מהעולם, אבל יש לציין גם את האומץ של אנשי השטח של הצלב האדום. 

החל משבע בבוקר הצבא פתח בתקיפות בחאן יונס, רפיח, בית חנון, זיתון סג'עיה וג'באליה, ונרשמה פגיעה במפקדים בדרג הטקטי. הוטלו כרוזים בג'באליה ובאזור חאן יונס על מנת לסמן לאזרחים לאן להתפנות במהלך תקיפות צה"ל. המפה פורסמה בעמוד מיוחד, בכרוזים, באתרים ברשתות, וזה יתרחש גם בהמשך בהתאם להתפתחות המהלכים הקרקעיים. 

בפיקוד הצפון המוכנות היא גבוהה, אין עדיין אינדיקציה בנוגע להתרעה האחרונה שנשמעה, הופעל מיירט והוא זה שהפעיל את האזעקות. באופן כללי נערכים לכך שיהיו ניסיונות מצפון.

את הפיגוע בירושלים נטרלו שני חיילים במילואים שיצאו מעזה. בכל הנוגע לחיילי המילואים שגויסו, מבצעים התאמות לצורך המבצעים גם בהסתכלות קדימה ויבוצע רידוד בכמויות היכן שאפשר. הפעולה תהיה בכל הממדים ובאזורים שונים, זאת בנוגע לפעולה קרקעית בצפון וגם בדרום. בשטח היו כמה היתקלויות כאשר זוהו צלפים חמושים ובוצע ירי לעברם. בצבא סבורים שיש עוד דברים שנדרש לטפל בהם גם בפעולה בצפון הרצועה.