מלחמת חרבות ברזל: זרוע הים סיימה היום (שלישי) את הליך מבצוע של ארבעת ספינות המלחמה החדישות מדגם 'סער 6': לראשונה – ספינת טילים מדגם זה הפליגה למרחב ים סוף. כוחות הזרוע הביאו לפגיעה משמעותית במערך הימי של ארגון הטרור חמאס.

עושים להם בית ספר: צפו בהפצצת המוסד החינוכי ברצועה ששימש למטרות טרור
נידון לחמישה מאסרי עולם והתחמק מניסיון חיסול: מי אתה מרואן ברגותי?

בחיל הים זיהו כי חמאס התעצם ערב המלחמה בכמויות גדולות של כלי צולל בלתי מאויש (כצב״מים) שבאמצעותם מבקש חמאס בעיקר לפגוע במטרות ישראליות בים, כאשר הם מופעלים כך שתוך זמן קצר, מהרגע שהם יוצאים מהחוף ועד שהם מתחילים לצלול, הם נושאים עשרות ק״ג של חומר נפץ. בצה״ל אומרים כי הותקפו מתקנים בהם כלים מסוג זה, אך על פי הערכות, עדיין נותרו כלים מסוג זה בידי חמאס - ככל הנראה בדרום הרצועה.

במהלך המלחמה לוקחים כוחות חיל הים חלק בתקיפות מהים ונעשה שימוש באלפי פגזים ומאות טילים מהים. עוד אומרים בצבא כי נתקפו גם ראש המערך וסגנו של הכוח הימי של חמאס, אבל טרם ברור מה תוצאות התקיפות. כיבוש המעגנה, שהוא למעשה סוג של נמל קטן של רצועת עזה, בוצע בפשיטה משותפת של שייטת 13 וחטיבה 188 של השריון.

בכמה הזדמנויות שונות, זיהו בחיל הים ניסיונות של חמאס לשגר כצב״מים ללא הצלחה. איום הכוח הימי של חיזבאללה, אומרים בצבא, מאתגר הרבה יותר מזה של חמאס.

ספינות סער 6 (צילום: דובר צה''ל)
ספינות סער 6 (צילום: דובר צה''ל)

באשר למתקפת הטרור של חמאס בשבעה באוקטובר, בחיל הים אומרים כי כל מחבל שחדר דרך הים נתפס ככישלון ומאז מופקים לקחים, אך יחד עם זאת, את רוב המחבלים שניסו לחדור חיסלו לוחמי חיל הים עוד לפני שהצליחו להגיע לחוף או בחוף הים עצמו על ידי לוחמים שייטת 13.

בבוקר של אותה שבת, חמאס הפליגו מאוד קרוב לחוף בניסיון לאתגר את ישראל בנושא המכ״ם, זאת תוך כדי שהם מפליגים מהר בסירות גומי שהכילו בין 10-15 מחבלים בטווחים של כ-700-800 מספינה לספינה על מנת להקשות על פגיעה. על פי נתוני חיל הים, 100 מלוחמי חמאס חוסלו בים ועוד כ-100 נוספים חוסלו על ידי שייטת 13 ביבשה.

צוותי כוננות של השייטת יצאו דרומה, והכוחות פעלו בחמישה אזורים שונים. על פי ניתוח הממצאים שהיו על גופם של המחבלים, ובהם גם תוכניות מבצעיות, עולה כי הם רצו להגיע לקצ״א ואשקלון.

מתחילת הלחימה ברצועת עזה, תוקפות שייטת ספינות הטילים ופלוגות הביטחון השוטף מאות מטרות סיוע לכוחות המתמרנים. כוחות חיל הים חיסלו מחבלים, בהם עשרות פעילים במערך הימי של ארגון הטרור חמאס. כמו כן הותקפו וחוסלו מרבית מראשי הפיקוד של הכוח הימי של ארגון הטרור חמאס, המונה מאות פעילים ומתמחה בהוצאת פיגועים במתווה הימי.

במקביל, ספינות הטילים של זרוע הים ממשיכות לפעול במרחב ים סוף, בהתאם להערכת מצב וכחלק מתגבור מאמץ ההגנה. השבוע עגנה לראשונה בנמל אילת אח"י מגן, ספינה מדגם 'סער 6' שהצטרפה לפעילות מבצעית של זרוע הים.

לצד פעילות זו, הושלם הליך מבוצע של הספינה הרביעית והאחרונה מסדרת סערי 6, אשר ארך למעלה משנתיים – קצב מבצוע מהיר ביותר להתקנת והתאמת מערכות לחימה חדישות ומהמתקדמות בעולם בתוצרת כחול-לבן עבור ארבע ספינות מלחמה במקביל.

בנוסף, בשיתוף פעולה של יחידות זרוע הים הכולל את המטה המבצעי ובו את מספן המודיעין ויחידות מבצעיות וטכנולוגיות נוספות והכוחות הלוחמים בשטח, הצליחה זרוע הים לסכל מספר כלים צוללים בלתי מאוישים, אשר ייעודם הוא פגיעה בנכסים אסטרטגיים של מדינת ישראל בים ובחופיה.

בתוך כך, בצה״ל מאשרים כי לאור איום החות׳ים על חופש השיט באזור באב אל מנדב מתגבשת קואליציה בינלאומית – כוחות אמריקנים, בריטיים, צרפתיים ועוד מדינות נוספות - כאשר כבר עכשיו יש כוחות משימה אמריקניים בסביבה יחד עם מדינות רבות נוספות

כ-15 אחוזים מהתובלה הימית העולמית עוברת במצרי באב אל מנדב, ובמערכת הביטחון אומרים כי יש ניסיונות תקיפה של אניות רבות עם השתייכויות שונות ומדובר בבעיה עולמית ולא בבעיה ישראלית פרטית.

בנושא אסדות הגז, בצבא אומרים כי המטרה של חיל הים היא לייצר רציפות אנרגטית וכי מתחילת המלחמה לא נפגע משק האנרגיה, כאשר לאורך כל אורכה אסדות כריש ולוויתן המשיכו ברצף. כמו כן, גם אסדת תמר עובדת ברצף החל מהחודש האחרון. בכל הנוגע למשלוחי ציוד הנשק והתחמושת מארצות הברית, עד כה הגיעו בבטן האניות 10000 טון ציוד. בקשר לפריסת חיל הים אל מול עזה, בצבא אומרים כי חיל הים פועל בהגנה חזקה אל מול נכסים אסטרטגיים, בסיוע לתמרון, במניעת טרור מהים וניסיונות לעבור דרך הים למצרים.

אל מול האיומים הביטחוניים, לראשונה הפליגה ספינת הטילים החדשה סער לים האדום וכעת היא פועלת שם. הקומנדו הימי, שייטת 13, פועלת במהלך המלחמה בסדר כוחות גדול פי 4-5, כאשר לצורך כך גוייסו מאות לוחמים וקצינים במילואים, בפריסת כוחות נרחבת בעזה, פצ״ן, יהודה ושומרון. בצבא אומרים כי שייטת 13 פועל מדיי לילה.