הפעילות של צה"ל ברצועה הולכת ומעמיקה לקראת המעבר לשלב הבא של המלחמה – ופגיעה בנקודות התורפה של הכוחות המתקדמים עלולה להוביל לתוצאות קשות מאוד, כפי שאירע בסוף השבוע.

האירועים הקשים בעזה ממחישים - אלו האתגרים שמחכים לצה״ל בשלב הבא
נוכח ההסלמה בצפון: הדילמה שעומדת בפני ישראל לגבי הלחימה בחיזבאללה

חמאס נערך במבנה ההגנתי שלו למעבר ללוחמת גרילה, הבין מראש שאנחנו הולכים להיכנס למלחמה גדולה נגדו ובשלב הנוכחי הוא מחפש לפגוע באופן נקודתי בנקודות חלשות של הכוחות, לעיתים דווקא בעורף ההתקדמות המבצעית. המחבלים סימנו גם את המגננים – השטחים שכוחות צה"ל משתמשים בהם כעורף לוגיסטי קדמי בלב שטח הלחימה – כנקודות תורפה אפשריות של הכוחות המתקדמים. בשטחים הללו נמצאים פעמים רבות חיילים רבים שמטפלים בכלים המשוריינים ולוחמים שמגיעים להתרעננות קצרה או לטיפול בציוד, ואם קווי ההגנה של המגנן נפרצים התוצאות עלולות להיות קשות. 

לעיתים מתפתחים קרבות באזורים שקרובים למגנן. באחד האירועים שהתרחשו בשבועות האחרונים בצפון הרצועה זיהו הלוחמים תנועה חשודה בסמוך למגנן בשעות הלילה והצליחו לחסל את המחבלים מבעוד מועד. כאשר עלה הבוקר ואותרו הגופות של המחבלים, נתפסו עליהם חומרים שהוכיחו שחמאס אסף מודיעין שכלל יומן תצפית מדוקדק על הנהלים של הלוחמים במגנן וכן פיר של מנהרה. הזיהוי המוקדם של הלוחמים בלילה מנע מה שעלול היה להיות מתקפה קשה על נקודות התורפה במגנן.

בצבא מבינים שיש צורך להגן בצורה יותר אפקטיבית על תשתיות דוגמת המגננים בתוך הרצועה, ומכינים כעת פתרונות לקראת המשך הלחימה בתוך הרצועה והמעבר לשלב הבא של המלחמה, שצפוי להיות ארוך. דווקא המעבר הצפוי לשלב הבא, הפחות עצים, יכול לצמצם את מספר נקודות התורפה שחשופות ללוחמת הגרילה הנוכחית של מחבלי חמאס. בסיטואציה הנוכחית מספר האירועים בכל יום הוא גבוה מאוד ורובם המוחלט מסתיים בניצחון נקודתי של לוחמי צה"ל ובלא נפגעים לכוחות, אולם כל אירוע שמסתיים אחרת מוביל לתוצאות קשות מאוד, כפי שאירע בסוף השבוע הקשה.

המטרות המרכזיות שצה"ל מתמקד בהן כעת הן השמדת מספר גבוה ככל האפשר של מנהרות ותשתיות תת-קרקעיות של חמאס שמתגלות וכן השלמה של הכנת רצועת החיץ בשטח הפלשתיני של גדר הגבול עם ישראל, שתהיה אסורה לכניסה גם ביום שאחרי המלחמה ואמורה ליצור מציאות ביטחונית חדשה עבור יישובי העוטף. 

מבחינת התקדמות הכוחות, בצד ההגעה הקרבה לשליטה מבצעית מעל הקרקע בצפון הרצועה, הכוחות מתקדמים כעת בתוך מחנות מרכז הרצועה, תוך קריאה לאוכלוסייה הפלסטינית האזרחית שם לנוע דרומה. הפעילות בדרום הרצועה, תוך דגש על השגת שליטה מבצעית בח'אן יונס, צפויה להימשך עוד זמן ארוך. השטח של העיר המרכזית בדרום הרצועה מגוון והכוחות נתקלים בו באתגרים שונים, כולל מספר גבוה של מנהרות, וההתמודדות עימם עוד עשויה להימשך מספר שבועות. בח'אן יונס סוגית הניסיון לאתר את בכירי חמאס היא מרכזית, וכמובן נושא החטופים שנמצא בראש סדר העדיפויות של הכוחות. ייתכן שהלחימה בשטחים הללו תהווה את "אקורד הסיום" של שלב ב' במלחמה, ותסמל את המעבר הצפוי לשלב ג' שיתמקד בפשיטות נקודתיות. 

בשטחים הדרומיים ביותר ברצועה – רפיח וציר פילדלפי – הפעילות של צה"ל מסובכת וכרוכה גם במהלך מדיני מול מצרים. בקהיר מסמנים שזליגה של הקרבות לתוך שטח סיני הוא קו אדום, כולל נהירה של פליטים מעזה מעבר לגבול. במערכת הביטחון מציינים שהתיאום הביטחוני עם מצרים וירדן נמשך כל העת ברמה טובה, ובישראל סבורים שפגיעה בשיתוף הפעולה הזה תהיה הישג עבור חמאס, ולכן מנסים להימנע מתסריט כזה. עם זאת, חיל האוויר פועל כל העת גם בגזרת רפיח, כולל בחיסולים ממוקדים כפי שאירע גם בסוף השבוע האחרון.