חבר הכנסת אביגדור ליברמן תקף היום (רביעי) את התנהלות הממשלה לאורך המלחמה ואמר כי "המדינה הזו חייבת שינוי. אני יודע מה עמדת חבריי בליכוד כלפי נתניהו, אני אומר להם - תפסיקו לקטר ותעשו מעשה. חייבים לשנות את הכיוון של המדינה, כרגע זו טיסה לשום מקום". ליברמן שהשתתף בוועידת התחזיות של "כלכליסט" הדגיש כי "נתניהו מיישם את הסכם אוסלו. פתיחת מעבר כרם שלום היא טעות אסטרטגית, צריך שכל מה שייכנס יהיה ליד אל-עריש, בסיני יש מספיק מקום".

עוד אמר ליברמן: "מה צריך לעשות עם עזה? המצרים הפכו אותה לבעיה ישראלית ואנחנו לא יכולים להתמודד איתה לבד. אחת הטעויות היא שלא התלבשנו על ציר פילדלפי, יש שם עדיין הברחות. צריך לתפוס אותו ולחפור. ברגע שלא יהיה שם מכשול אני מעריך ש-1.5 מיליון יעזבו את עזה - אנחנו לא נגרש אבל לא נמנע את זה".

כוחות צה''ל במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל במרכז רצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

כמו כן, התייחס להסלמה בצפון: "מה שקורה שם הוא דבר חמור ביותר. ישובים צמודי הגדר נראים כמו מחנה הפליטים ג'באליה. הורסים מבנים בשיטתיות. אני לא מקבל את התזה שהמלחמה בדרום תימשך הרבה זמן ואי אפשר במקביל להילחם בחיזבאללה. צריך תמרון עמוק, להיכנס ולהתייצב על הקו של הליטני. הביטחון הלאומי זה לא רק הצבא, זה גם היכולת הטכנולוגית, רמת החינוך. אני לא זועק סתם על לימודי ליבה, זה שוויתרנו עליהם בקרב קבוצות שלמות - זה פגיעה בביטחון הלאומי".

בתוך כך, תושבי הצפון שלחו היום מכתב לנשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, ובו כתבו כי "המדיניות הדיפלומטית שלכם במזה"ת הופכת אותנו לפליטים בארצנו, מצפים לתמיכה מלאה במהלך צבאי כדי שנוכל לחזור אל ביתנו״. ארגון לובי 1701, המייצג 60 אלף תושבי הצפון שפונו מביתם, שלח היום מכתב לנשיא ביידן והמטה לביטחון לאומי של ארה"ב בו דרישה לאפשר למדינת ישראל להבטיח את חזרתם הביתה, אם במהלך דיפלומטי או במהלך צבאי. זאת על רקע דיווחים כי ממשל ארה"ב מונע מהלך צבאי ישראל בגבול הצפוני ומקביל מקדם מאמצים דיפלומטים לגיבוש פתרון מדיני בגבול הצפוני אשר אינו כולל את הסגת חיזבאלה מעבר לנהר הליטאני.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

לובי 1701, הינה התארגנות אזרחית של תושבי קו העימות אשר פונו מביתם והפכו פליטים בארצם כבר מעל 80 ימים. הלובי מורכב מתושבי הצפון כולו, ומטרתו לשנות המציאות בגבול הצפוני על ידי הקמת שטח מפורז בלבנון והרחקת חיזבאללה וארגוני טרור נוספים מעבר לנהר הליטאני.

במכתב שנשלח כותבים חברי לובי 1701 לנשיא ביידן והקבינט שלו: "כולנו ראינו את תוצאות הטבח של 7.10, ואנו מבינים כי אירוע כזה בגבול הצפוני הוא רק עניין של זמן מבחינת חיזבאללה , צבא הטרור הגדול בעולם. כשלון יישום החלטה 1701 של מועצת הבטחון של האו"ם, הביא לכך שחיזבאללה נמצא על גבול ישראל ופוגע במטרות אזרחיות במטרה להרוג כמה שיותר. במשך 3 וחצי שנים, ארגון יונפ"יל העלים עין ואף שיתף פעולה עם חיזבאללה, ואפשר להם לבסס עמדות צבאיות התקפיות על גבול ישראל. את התוצאות כולנו מרגישים כעת".

לדברי לובי 1701 ותושבי הצפון, מציאות זו הינה ההוכחה כי המסלול הדיפלומטי להתמודדות עם חיזבאללה נכשל לחלוטין: "אנו קוראים לך אדוני הנשיא, לתת לממשלת ישראל את הגיבוי המלא כדי להבטיח בטחוננו, גם אם במהלך צבאי. המציאות כעת בה אנו פליטים בארצנו בלתי מתקבלת והיא תוצאה של החלטה שארה"ב חתומה עליה".

במכתבם מדגישים תושבי הצפון כי : "אם לבנון והאו"ם לא יודעים ליישם את החלטת 1701 הכולל הרחקת חיזבאלה מעבר לליטאני, אנו נפעיל כל לחץ אפשרי על ממשלת ישראל ליישם זאת באופן צבאי. זהו לא איום, אלא דאגה עמוקה לעתיד ההתיישבות הישראלית בגליל" .