יו"ר ישראל ביתנו, אביגדור ליברמן, נשא דברים אמש בישיבת הסיעה בכנסת והציע כי ישראל תחזור ל"רצועת הביטחון" בלבנון, ממנה נסוגה בשנת 2000. לאחר התבטאותו בדבר חזרה אפשרית לרצועת הביטחון בלבנון, ד"ר עבד אל-קאדר כנעאני, מרצה בכיר בחוג להיסטוריה של המזרח התיכון באוניברסיטת תל אביב, שוחח עם מעריב וסיפר על המצב בלבנון. בנוסף, התייחס לשאלה האם חזרה לרצועה באמת תשיב את הביטחון. ספוילר: היא לא.

29 לוחמים נפלו כתוצאה מירי דו־צדדי ותאונות מבצעיות מתחילת התמרון הקרקעי בעזה
מבצע נרחב של צה"ל בשומרון: ארבעה מחבלים חוסלו, כמה נוספים נעצרו | עדכונים שוטפים

מהי למעשה רצועת הביטחון?
"זה הקו שחזר אליו הצבא הישראלי בשנת 1928 בפלישה אשר הגיעה עד ביירות. ב-1985 הגיעה הנסיגה מלבנון ואז הוחלט לבצע את ההישארות בקו, שהפך לימים ל'רצועת הביטחון'".

תקיפת תשתית הטרור של חזבאללה ממנה שיגרו למרחב אדמית (צילום :דובר צה"ל)

מה מרחק הקו מהגבול? מהי כמות האזרחים הנמצאים שם כיום והסיבה להימצאותנו שם דאז?

"מדובר פחות או יותר על 10 קילומטרים צפונית לגבול. היה בעבר את צבא דרום לבנון, צד"ל, שהיו באזור במלחמת האזרחים בלבנון בין 1975 ל-1990, כאשר ישראל נכנסה ללבנון בכדי לגרש את הפלגים של אש"ף שהיו באזור ההוא בדרום לבנון וביצעו פיגועים. כיום, חיזבאללה נמצאים שם אך החיזבאללה לא הייתה ב-1982. כיום יש מאות אלפי תושבים באזור הזה".

האם זה ריאלי לחזור אל הרצועה הזו?
"זה בכלל לא ריאלי זה שטויות. זה רק לאגף את הממשלה הנוכחית מצד ימין. יש מאות אלפי תושבים שם, כאשר 80% הם שיעים, אך יש גם נוצרים, סונים ואחרים. זה יכול להיות הכרזת מלחמה על לבנון ולאגד את הציבור לצד חיזבאללה. אתה תשחק בדיוק לידיים שלהם ואנחנו נהפוך אותם למגני לבנון".

אז מה יכולה בעצם להיות החלופה? האם החלטה 1701 עדיין קיימת?
"ההחלטה 1701 לא כובדה - לא על ידי ישראל ולא על ידי לבנון, לא על ידי חיזבאללה בעצם. תחילה, שני הצדדים כן ניסו לכבד אותה ולא להראות את הנשק שלו בגלוי. כאשר ידעו כולם, כולל ישראל, שיש נשק דרומית לליטני, אני לא יודע איך יהיה ניתן יהיה לחזור ליישום  שלה ללא אופק מדיני של מלחמה".

מה קורה בתוך לבנון? האם יש שינוי בקו כלפיי חיזבאללה או ביקורת נוכח הלחימה המתחדשת?
"עד עכשיו אין יותר מדי שינוי בשלושת החודשים האחרונים. מי שמתנגד למלחמה עדיין מתנגד, מי שבעד עדיין בעד. אנחנו כן רואים זליגה מסוימת לקו של חיזבאללה. לכן צעדי התקפי של ישראל יכול ללכד את לבנון לחיזבאללה. ב-1985, כשהקימו את רצועת הביטחון, היה בזמנו מי שיכול לשתף פעולה עם ישראל - אלו היו צד"ל. היום זה כבר לא קיים, לא יהיה שיתוף פעולה מהצד הלבנוני עם ישראל כי הם ראו מה קרה להם ב-2000. בפעם הקודמת ישראל איבדה 400 איש במשך 15 שנה, חיילים ישראלים ועוד מעל ל-1000 מצד"ל, אבל אין היום צד"ל והאבדות יהיו כולם של צה"ל".

מבחינה פנימית, האם נטישת כפרי דרום לבנון מייצרת לחץ על חיזבאללה? האם יש מישהו שיכול למנוע מחיזבאללה לפתוח בלחימה?
"חיזבאללה לא רוצה לצאת למלחמה. המצב שקורה כעת אידיאלי עבורו, הוא לא מעוניין במלחמה. לגבי המעבר, יש עשרות אלפים שעלו אל הבתים שיש להם בביירות ובדאחייה, זה לא ממש משפיע עליהם - לא על האזרחים ולא על הארגון".