קבינט המלחמה התכנס אמש (רביעי) כדי לדון בעסקת חטופים חדשה. בין היתר, דנו בקבינט גם על ה"יום שאחרי המלחמה" ברצועת עזה. על הפרק, עומדת הצעה קטארית חדשה, שכוללת בתוכה את הפסקת הלחימה והגליה של ראשי חמאס מרצועת עזה. בתגובה לדיווחים על ההצעה, תא״ל (מיל׳) אמיר אביבי, בכיר לשעבר בצה״ל, הביע הסתייגות חריפה.

לקראת הדיון בהאג: האם בית הדין יכול לכפות על ישראל לעצור את הלחימה בעזה?
נתניהו מבהיר באנגלית: ישראל לא מתכוונת לכבוש את עזה או לעקור את תושביה

לפי ההצעה, הלחימה תיפסק וצה"ל ייסוג מרצועת עזה כתנאי ראשון לפתיחת המשא ומתן. לאחר מכן, תהיה הפסקה כוללת של המלחמה, כחלק מעסקה שכוללת שחרור בשלבים של החטופים. תא״ל (מיל׳) אמיר אביבי הביע הסתייגות מההצעה: "אם צה״ל יצא מרצועת עזה ולא יהיה שם מבפנים - הוא לא יוכל לעמוד בתפקיד שלו ולוודא שלעולם חמאס לא יחזור לשלוט ברצועת עזה. כדי לפרק את החמאס בעזה ולהרוס את כל תשתיות הטרור של הארגון - אנו צריכים תקופת זמן של לפחות שנתיים בתוך הרצועה", אמר בראיון ל״מעריב״. 

״מאחר שרק עכשיו התחלנו לטפל באותן התשתיות - ההצעה לא רלוונטית. מדינת ישראל לא יכולה לצאת שוב מעזה, אם תהיה התנתקות שוב - אז מה עשינו בזה? למה נלחמנו עד עכשיו אם לא פירקנו את החמאס מבפנים? ביום שאחרי, אנו צריכים שבעזה יהיה חופש פעולה כמו שיש לו ביהודה ושומרון כדי שלא נאבד שליטה על הרצועה, כמו שאיבדנו ב-30 השנה האחרונות. וראינו מה קרה״, הוא הזהיר. 

פעילות צה"ל ברצועת עזה (צילום :דובר צה"ל)

בנושא החזרת החטופים, אמר: ״מאחר שכל החטופים אמורים להיות מוחזקים באזור בחאן יונס, וכעת שבע מחטיבות צה״ל תוקפות וסורקות את המרחב - אני מאמין שבשבועות הקרובים נראה הכרעה בכל מה שקשור אליהם - ושהם יוחזרו מבלי שנצטרך לעשות ויתורים מהותיים. אנחנו כרגע תוקפים עם שבע חטיבות בחאן יונס, שזהו מספר חסר תקדים - ולא היה מספר כזה בהיסטוריה בתמרון של צה״ל. אנחנו קרובים לסגור על החמאס, אז הם כלל לא בפוזיציה לבוא ולדרוש מאתנו לקיים איתם משא ומתן. אם אנשי הנהגת חמאס היו אומרים שהם נכנעים, שניתן להם לצאת מהרצועה אך שאנחנו נקבל את החטופים חזרה הביתה - היינו במצב אחר״, מסביר אביבי. 

״האופציה להגיד לצה״ל לצאת מהרצועה כאשר עדיין שורצים בה מחבלים, ובתוכה אין ספור מנהרות ורקטות - היא לא ריאלית. מה שיביא את החטופים יהיה ההשתלטות של צה״ל על חאן יונס, ואנחנו בשבועות אלה ברגעי האמת והדרמה בעניין הזה. ברגע שאנחנו סוגרים על אזור חאן יונס, סורקים את המרחב - ונכנסים לתת קרקע, כמו הפעולות שנעשות כעת, יש סיכוי טוב וגדול שנגיע בקרוב לחמאס ולחטופים״.