מאז יציאתה מרצועת עזה לפני כמעט שני עשורים, ישראל שלטה בכל גבולות המובלעת הפלסטינית למעט אחד. כעת, גורמים בישראל דוחפים להשתלטות מחדש על הגבול הדרומי עם מצרים.

צה"ל חושף לראשונה: כך נראתה פעילות הרחפן שחיסל מחבלים ברצועה | צפו בתיעוד
עם תמונות של נתניהו וצעקות בעברית: החות'ים מתרגלים פלישה ל"התנחלות ישראלית" | צפו

מנהיגים ישראלים, כולל ראש הממשלה בנימין נתניהו, אומרים שישראל חייבת להחזיק באזור הגבול, אותו מכנה הצבא הישראלי "מסדרון פילדלפי", כדי לחסום את חמאס מהברחת נשק לרצועה. "המסדרון הפילדלפי צריך להיות בידיים שלנו, צריך לסגור אותו", אמר נתניהו בסוף השנה שעברה. "ברור שכל הסדר אחר לא יבטיח את פירוק הנשק שאנו רוצים".

פקידים ישראלים הודיעו למצרים שהם מתכננים מבצע צבאי בצד הרצועה של הגבול, כך מסרו גורמים ישראלים, כמו גם בכירים מצריים. המבצע יכלול ככל הנראה הוצאת פקידים פלסטינים מנקודת מעבר מרכזית והצבת כוחות ישראליים לאורך חלקת אדמה מהפינה הדרומית-מזרחית של עזה הנושקת גם לישראל וגם למצרים לכיוון הים התיכון, אמרו הגורמים הרשמיים.  

מבחינתה של ישראל, השבת אזור הגבול תהווה מכה אסטרטגית נגד חמאס. היא תאפשר לישראל לחסום את המנהרות של חמאס באזור, להגביל את זרימת הנשק שלה, למנוע מהלוחמים שלה להימלט מרצועת עזה ולהסיר כל שליטה שיש לקבוצה על נקודת המעבר. עבור הפלסטינים, זה יחזיר סמל לריבונות פלסטינית. השתלטות זו גם עשויה לפתוח את הדלת לשמירה על שליטה ארוכת טווח של ישראל על הגבול לאחר המלחמה, ולשנות הסדר ביטחוני עם עזה שקיים כבר כמעט שני עשורים.

תושבים עזתים בציר פילדלפי (צילום :רשתות ערביות)

"אין סיכוי שנאפשר למעבר הזה לפעול כפי שפעל בעבר", אמר לעיתון ה"וול סטריט ג'ורנל" מיכאל מילשטיין , לשעבר ראש המחלקה לענייני פלסטינים במודיעין הצבאי הישראלי. אבל זה "מצב מאוד מאוד מסובך", יותר מאשר באתרים בצפון ובמרכז עזה שבהם פעלו עד כה חיילי קרקע ישראליים, לדבריו. 

מצרים חוששת שמבצע ישראלי עלול לפגוע בתנאי הסכם השלום מ-1979 בין שתי המדינות, המציב מגבלות על מספר החיילים ששתי המדינות יכולות להציב ליד הגבולות באזור. מבצע צבאי ישראלי גם מסתכן בגרימת נזק בטעות בתוך שטח מצרים. גורמים ישראלים אומרים שהם פועלים להתמודד עם החששות הללו על ידי תיאום תוכניותיהם לפלישה בצד העזתי עם מצרים. 

במערכת הביטחון הישראלית לא נתנו אישור סופי למבצע לאורך הגבול ועיתוי כל פעולה יהיה תלוי במשא ומתן עם ממשלת מצרים, המנסה לתווך הסכם חדש לשחרור החטופים הישראלים המוחזקים על ידי חמאס. מתקפה באזור עשויה לסבך מבחינה צבאית את המצב עקב נוכחותם של יותר ממיליון אזרחים פלסטינים שנמלטו משאר הרצועה והתרכזו באזור.