מלחמה בעזה: מזה קרוב לארבעה חודשים ישראל תוקפת בעזה – ארטילרית, קרקעית ואווירית, ולפי אנליסטים בעולם – בימים שלאחר פרוץ המלחמה הטילה ישראל על רצועת עזה כמות תחמושת גבוהה מזו שהטילה ארצות הברית באפגניסטן במשך שנה שלמה. 

תחקיר העיתון הצרפתי חשף: זה המחיר שמשלמים העזתים כדי לצאת משטח הרצועה
לקראת ניסיון הפיכה בעזה? העזתים קוראים: "העם רוצה להפיל את חמאס" | צפו

בצה"ל אמנם ממשיכים לטעון כי נעשים מאמצים גדולים להזהיר את האוכלוסייה האזרחית ולמנוע פגיעה בה, אבל התיעוד, ובעיקר ניתוח צילומי האוויר שצולמו בשמי הרצועה מאז אוקטובר חושפים היקף הרס בלתי נתפס.

עיתון הגרדיאן הבריטי פרסם היום (רביעי) תחקיר המבוסס ניתוח תמונות לווין, שמעלה חששות כבדים לגבי היום שאחרי המלחמה: לפי התחקיר, ישראל גרמה לנזק משמעותי ל-150 שטחים חקלאיים וחממות, 17 אוניברסיטות ובתי ספר וכמחצית מבתי הרצועה נחרבו או ספגו נזק משמעותי. בנוסף, אותרו שלושה בתי קברות בצילומים שספגו נזק משמעותי, וכן מסגדים רבים ואתרים תרבותיים.

תושבי עזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)
תושבי עזה (צילום: Abed Rahim Khatib/Flash90)

"הריסת בתי מגורים היא אחד מהמאפיינים הבולטים של עקירת תושבים מבתיהם", אמר פרופ' מרטין קוארד, מומחה לפוליטיקה ומדיניות בינלאומית באוניברסיטת המלכה מרי בלונדון. "לקהילות שלמות אין לאן לחזור, והקהילה מתפזרת ומתפרקת.

"ההפצצות הנרחבות גורמות לא רק להרג ועקירת אנשים מבתיהם, הן גם הורסות את תחושת השייכות והבית של התושבים. אם אין לך איפה ללמוד או איפה לעשות קניות – אין לך את היכולת לסגל לעצמך תחושת בית".

מטעם דובר צה"ל נמסר לגארדיאן בתגובה כי "ישראל עושה כל מאמץ להזהיר את האוכלוסייה הבלתי מעורבת ולצמצם את הפגיעה בה. היקף הנזק בתשתיות האזרחיות הוא פרופורציונלי לאיום שמטיל חמאס על ישראל בעודו מתחבא בשטחים אזרחיים".