חמאס ממשיך למשוך את הזמן ולא מוסר תשובה בנוגע לעסקת חדשה שתביא לשחרור חטופים ולהפוגה במלחמה – ובישראל יש מי שטוען שדווקא נוכח המצב הזה, יש צורך להגביר כעת את הלחץ הצבאי ברצועה.

"סינוואר והנייה רואים את הדברים אחרת": ההצעה של המתווכות מפלגת את חמאס
סינוואר יודע? צה"ל סוגר חשבון עם הנכס של אחיו בח'אן יונס

בשטח הכוחות הולכים ומשלימים את ההשתלטות של ח׳אן יונס בדרום הרצועה, ובצפון הרצועה צה״ל נמצא כבר תקופה לא קצרה במה שמכונה ״שלב ג׳״, במסגרתו צומצמו הכוחות השולטים על השטח ואלו שנותרו מתרכזים בפשיטות נקודתיות.

שר הביטחון יואב גלנט טען אתמול כי ״הם במצב מאוד קשה״. בביקור בבסיס חיל האוויר בתל נוף אמר: ״כל תקיפה של חיל האוויר במרחב רצועת עזה מקדמת אותנו למטרה וגם להבאתם של החטופים״. 

מנגד, אמש קרא אלוף במיל׳ עמוס ידלין להגביר את הלחץ הצבאי, בעיקר בדרום הרצועה, כדי לייצר להנהגת חמאס תחושת דחיפות להגיע להסכם חדש.

״כל עוד אין עסקה המנוף הצבאי צריך להיות הרבה יותר חזק״, אמר אמש בראיון לערוץ 12, ״אנחנו לא צריכים לעבור לשלב ג׳ בחאן יונס, אולי להיפך, ואולי גם להיכנס כבר לרפיח. מה שמעניין את סינוואר זה הוא והזרוע הצבאית שלו, ולא מיליון העזתים שיושבים ברפיח באוהלים בגשם. צריך לפגוע בזרוע הצבאית הרבה יותר, וזה המנוף הראשון שיש בידינו״.

״המנוף השני נמצא בצפון הרצועה, שם צה״ל לכאורה שולט ושם צריך להתחיל לבנות את המודל של איך נראית עזה אחרי החמאס. ישראל צריכה להכניס לשם את הגורמים הבינלאומיים והערביים, כך שסינוואר יבין שהוא כבר הפסיד לפחות שליש מהרצועה. הדיונים בעניין הזה לא מתקיימים, והם צריכים להתקיים כבר עכשיו. המנוף השלישי הוא ההומניטרי: העובדה שהציוד מגיע ישירות לחמאס זו שערורייה. אנחנו צריכים למצוא דרך שהסיוע ייכנס בדרך אחרת, אולי דרך מעבר ארז במקום מעבר רפיח. צריך להסביר לאמריקנים שיש לנו הוכחות ברורות שהסיוע שהם מתעקשים עליו מגיע לידיים של חמאס, ולכן יש לשנות את השיטה. המפתח האחרון הוא קטאר: ארצות הברית לא מפעילה מספיק לחץ עליה. יש לאמריקנים אמצעים להפעיל לחץ על הקטארים ועדיין הנהגת חמאס חו״ל יושבת בדוחא וכנראה שגם כספים עוברים שם. אנחנו צריכים לחזק בהרבה את ארבעת המנופים האלה אם אנחנו רוצים עסקה״.

לאחרונה טען גם שר האוצר בצלאל סמוטריץ׳ כי יש לגרום לארצות הברית להגביר את הלחץ על קטאר כדי להגיע לעסקה. ״אם מחר ארצות הברית וגורמים נוספים במערב ילחצו על הקטארים ויגידו להם שההישג הנדרש הוא להחזיר את כל החטופים כולל הוצאת חמאס מרצועת עזה, הדבר הזה יגמור את מהלחמה מחר עם 100 אחוז הישגים״, אמר בכנס של תנועת הביטחוניסטים, ״כיום קטאר היא הגורם המעכב ביותר את החזרה של החטופים. היא גורם מעודד טרור, מממן טרור ודוחף טרור שמשחק משחק כפול על כל המגרש״.

בראיון למעריב אמר לפני כחודש ראש המל״ל לשעבר גיורא איילנד כי חמאס לא מרגיש די לחץ על מנת לחתום על עסקה. "כרגע המשא ומתן זה על שחרור חטופים הוא ממש המינימום שבמינימום", אמר, "ולכן לדעתי צריך להבהיר שעד שעסקת חטופים לא יוצאת לדרך, ישראל מפסיקה לספק דלק ואם אין עסקה אין דלק. הדלק משרת צרכים אזרחים, בעיקר את משאבות המים והביוב של הרצועה, אבל הוא משרת כמובן גם את חמאס במנהרות. אף אחד אצלנו לא עשה בחינה מעמיקה האם יש לנו דרך לשלוט בכל מה שבכל זאת נכנס לשם. היום ייתכן שהמיכליות הולכות לחמאס. יכול להיות שמכניסים דלק בגלל סיבות הומניטריות טובות, אבל לא נעשתה פה חשיבה מעמיקה איך לוודא לאיפה בדיוק מגיע הדלק הזה, וזו השערורייה הכי גדולה״.