חוששים מנהירת פליטים עזתים? במצרים התכוננו במעוד מועד להשלכות האפשריות לפעילות צה"ל ברפיח, כאשר לאחרונה סיימו המצרים לבנות גדר תיל ענקית בגבול עם רצועת עזה.

מהר יותר מארה"ב ומרוסיה: ההישג חסר התקדים של ישראל במלחמה
בחמאס זועמים על התקיפות ברפיח: "פיצוץ המו"מ לעסקת חטופים"

צפו בתיעוד:

החומה שבנה הצבא המצרי בגבול רפיח (צילום :רשתות ערביות)

כמו כן, התוכנית הצה"לית לפעולה ברפיח מוכנה וממתינה לשעתה, כשהשיקול המרכזי שמעכב את ההחלטה על תחילתה הוא - תוכנית סדורה לפינוי האוכלוסייה האזרחית מהאזור. זאת הייתה גם הדרישה האמריקנית שאותה הדגיש בפני הדרג המדיני הישראלי מזכיר המדינה בלינקן.

גורם ישראלי מסר כי "פעולה צבאית ברפיח תתקיים רק לאחר שתהיה הבנה ברורה והחלטה סופית -  לאן לפנות את האוכלוסייה על פי החלטתנו, ובהתאם לכך גם בתיאום עם המצרים על הפתרון המוסכם שיהיה -  לתת הקרקע בין מצרים לעזה". לדברי גורמים ישראלים, כרגע מתקיימים מגעים צמודים ואינטנסיביים עם המצרים. לדברי הגורם: "למצרים יש חשש מפעולה ברפיח, כל הדאגה שלהם היא - מנהירת האוכלוסייה לסיני. המצרים יסירו את התנגדותם לאחר שנחליט לאן יפונו התושבים". בנוסף על סוגיית פינוי האוכלוסייה קיימים שיקולים מבצעיים נוספים שמעכבים את תחילת התמרון ברפיח. בינתיים תוכנית הפינוי טרם גובשה סופית וטרם אושרה.

רפיח (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
רפיח (צילום: REUTERS/Mohammed Salem)
נסיגה מח'אן יונס לרפיח (צילום:  Atia Mohammed/Flash90)
נסיגה מח'אן יונס לרפיח (צילום: Atia Mohammed/Flash90)

בתוך כך, ראש הממשלה בנימין נתניהו התראיין הלילה בחדשות ABC האמריקאי, והתייחס להמשך המלחמה בעזה וכן לפעולה הצפויה של צה"ל ברפיח. "הניצחון נמצא בהישג יד", אמר נתניהו בפתח דבריו, "אנחנו הולכים להשמיד את גדודי הטרור הנותרים של חמאס ברפיח, שהוא המעוז האחרון, אבל אנחנו הולכים לעשות את זה תוך מתן מעבר בטוח לאוכלוסייה האזרחית כדי שיוכלו לעזוב".

כשנשאל נתניהו לאן העזתים אמורים להגיע, אמר כי "אנחנו מגבשים תוכנית מפורטת. זה חלק מהמאמץ המלחמתי שלנו למנוע פגיעה באזרחים. מנגד זה גם חלק מהמאמץ של חמאס שהם ייפגעו כדי שהטרוריסטים יינצלו". לאחר מכן, נתניהו דחה במהלך הריאיון את הקריאות לישראל שלא להיכנס לרפיח. "אלה שאומרים שבשום פנים ואופן אסור לנו להיכנס לרפיח, בעצם אומר לנו להפסיד במלחמה. חמאס יישאר שם".

בכיר בממשל ביידן אמר ברשת NBC האמריקאית כי "יש פער הולך וגובר בין הנשיא ביידן ורה"מ נתניהו, כאשר המחלוקת המיידית הינה לגבי תוכניות ישראל לפעולה קרקעית ברפיח".