מאז שפרצה המלחמה ברצועת עזה ב-7 באוקטובר הצהיר ראש הממשלה בנימין נתניהו כי אחת המטרות של ישראל היא מיטוט שלטון החמאס והמסגרת הצבאית שלו. בתוך כך, אמ"ן שלח השבוע הערכה לדרג המדיני כי גם אם נכריע את חמאס כמערכת, הוא ישרוד כארגון גרילה וארגון טרור, כך דווח הערב (חמישי) בערוץ 12.

בימים האחרונים נמצאת ישראל בצומת דרכים, כאשר רפיח נותר המעוז האחרון של ארגון הטרור ברצועה, אך הקהיל הבינלאומית לוחצת על ישראל שלא לפעול באזור, בשל כמות האזרחים הגבוהה שם. ביום שישי האחרון הודיעה לשכת ראש הממשלה כי נתניהו הנחה את צה״ל ומערכת הביטחון להביא לקבינט תכנית כפולה הן לפינוי אוכלוסייה והן למיטוט הגדודים. עוד נמסר בהודעה: "אי אפשר להשיג את מטרת המלחמה של חיסול החמאס ולהשאיר ארבעה גדודי חמאס ברפיח. מנגד ברור שפעולה עצימה ברפיח מחייבת פינוי אוכלוסייה אזרחית מאזורי הלחימה. בכיר ישראלי מסר כי הרקע לפרסום ההודעה היה הצהרת דובר הבית הלבן אתמול בנושא הפעולה האפשרית ברפיח.

למרות הדרישה האמריקנית מישראל שלא להרחיב את המלחמה לרפיח בעקבות חשש לפגיעה באזרחים חפים מפשע, ישראל ממשיכה להבהיר כי היא תילחם נגד חמאס גם בעיר הדרומית. בעקבות כך, וושינגטון מרגישה "אי נוחות גוברת" מהמשך התקיפות ברצועה, כך על פי הדיווח ב"ניו-יורק טיימס".