נחשף: בית הסוהר שקמה, כלא ובו כלואים כ-500 אסירים ביטחוניים, היה "יעד מרכזי" של ארגון הטרור חמאס באירועי השבת השחורה, כך דווח היום (שלישי) בעיתון "א-שארק אל-אווסט". בגלל טעות ניווט של מחבל נוח'בה, שהוביל את הקבוצה לשדרות - נמנע האירוע.

תמונות חדשות חשפו: פעילי אונר״א חוטפים אזרחים בטבח של ה-7 באוקטובר
"תפסתי ת'ראש, תחקרתי איש נוח'בה ב-8 באוקטובר, וזה מה שהוא ענה"
שב"ס החל בקליטת מחבלי נוחבה - אלו התנאים בהם יוחזקו

"התוכנית להסתער על הכלא תוכננה בקפידה ובפירוט", אמרו מקורות בחמאס לעיתון הערבי. הם תכננו כי זו "תהווה מכה קשה לישראל". המחבלים תכננו לפרוץ לכלא דרך השער הראשי, לאחר שיפוצצו אותו עם מטעני חבלה וטילי נ"מ, בנוסף לפיצוצים בנקודות השמירה לאורך החומה, וזאת במקביל לירי על הכלא מתוך רצועת עזה - ברגע שמחבלי הנוח'בה יתנו אות.

לטענת חמאס, "התוכנית הייתה לבלבל את השומרים על ידי המשך התקיפה בגבול, בתקווה שזו תאפשר תנועה של אסירים בתוך הכלא והתאים" - מה שהיה מסייע למחבלי הנוח'בה לשחרר אותם.

למרות זאת, מחבלי הנוח'בה מעולם לא הגיעו לכלא, שנמצא כ-13 ק"מ מהנקודה הקרובה לרצועה, חמאס מעולם לא קיבל אות לירות על המקום. מחבלי הנוח'בה שהיו אמורים להגיע לכלא שקמה באשקלון הגיעו לשדרות ונאמר להם על ידי פיקוד גדודי אל-קאסם "להישאר שם כמה שיותר זמן". שם, קבוצת המחבלים פגשה שתי קבוצות מחבלים נוספות ובוצעה השתלטות של חמאס על משטרת שדרות במשך כשלושה ימים, מה שהביא לעשרות הרוגים בתחנת המשטרה ובעיר עצמה. בסופו של דבר, ארבעה מחבלי נוח'בה שהגיעו לקיבוץ זיקים והיו הכי קרובים לאזור הכלא, ניסו להגיע אליו ונהרגו על ידי כוחות הביטחון.

זיקים, נתיב העשרה, יד מדרכי (צילום: צילום מסך)
זיקים, נתיב העשרה, יד מדרכי (צילום: צילום מסך)

לפי הדיווח בעיתון, "טעות טכנית" היא שהובילה את הקבוצה שהייתה אמורה "לחדור" לכלא - אל נתיב העשרה. קבוצה של 23 מחבלי נוח'בה היו אמורים להגיע אל הכלא ו"לשחרר" את האסירים הביטחוניים הכלואים, תוך כדי שקבוצה נוספת "תשתלט" על בסיס צבאי סמוך הנמצא במועצה אזורית חוף אשקלון - "במטרה לתמוך ולחזק את הקבוצה הראשונה אם תצליח במשימתה".

מבצע אכלוס מחבלי הנוח'בה - רב כלאי אורטל טלקר (צילום :דוברות שב"ס)

מקורות בחמאס דיווחו לעיתון הערבי שמחבלי הנוח'בה יצאו לכיוון אשקלון וחצו את הגבול באזור יד מרדכי - שם פגש אותם כוח ישראלי ולחם בהם. "מסיבה שאינה ידועה עדיין", אמרו המקורות, המחבלים סטו מזרחה וחזרו דרומה - לכיוון קיבוץ נתיב העשרה. לטענתם, המחבל שהיה אחראי להוביל את קבוצת המחבלים עם המפות וה-GPS - הוביל את המחבלים לכיוון נתיב העשרה ושדרות.

עוד דיווח העיתון כי התקיפה נועדה "ללכוד חיילים ישראלים" וזאת כדי "לכפות על ישראל" לשחרר אסירים ביטחוניים, והוסיפו: "גדודי אלקסאם לא ניהלו חקירה פנימית מקיפה על אי הגעה לכלא אשקלון של חבריה, בשל תנאי המלחמה שנמשכו למעלה מ-130 יום".