איילת סמרנו, אמו של יונתן סמרנו ז"ל שנחטף לעזה על ידי האונר"א, אמרה למפגינים הבוקר (ראשון) מול ביתו של יו"ר הכנסת אמיר אוחנה (הליכוד) כי הם מפגינים רק כדי להפיל את הממשלה - ולא כדי להחזיר את החטופים.

יפוצץ את עסקת החטופים? הסעיף שנותר בלב המחלוקת בין ישראל וחמאס
מסר מפתיע ממצרים: "אם תקום ממשלה מתונה בישראל נוכל להגיע להסכם"

איילת סמרנו שבנה יונתן סמרנו ז"ל נחטף לעזה כועסת על מפגינים מול ביתו של אמיר אוחנה (צילום :שימוש לפי סעיף 27א')

"החטופים לא אשמים", קראה אליהם, ופנתה לאחת המפגינות שלבשה חולצה עם התמונה של הבן שלה ואמרה: "הילד שלי חטוף ואת משתמשת בתמונה שלו. תורידי את החולצה הזאת כי את לא מפגינה פה בגלל זה".

מפגין אחר שפנה אליה ואמר "אנחנו רוצים שהם יחזרו ובשביל זה צריך להפיל את הממשלה, ענתה: "אתה לא רוצה שהם יחזרו אתה בעיקר רוצה להפיל את הממשלה. אתה מפריע לתושבים. אתה הערת תינוקות, אנשים חולים, מפריע למבוגרים בשביל האג'נדה הפרטית שלך ולא בשביל להחזיר את החטופים שהבן שלי ביניהם". היא סיימה ואמרה: "תלכו מפה. אני אמא לחטוף, לא יכול להיות שהיא תחזיק את החולצה הזו בשביל האג'נדה הפוליטית שלה".

מוקדם יותר היום שוחחה האם השכולה עם ינון מגל ובן כספית ברדיו 103FM. היא סיפרה על בנה, ואמרה שהיא קיבלה את הידיעה שהוא נרצח ביום ה-57 למלחמה. עוד דיברה על המיצג "תינוקות שרופים" שהקימה מול משרדי הנהלת הארגון בירושלים, וסיפרה: "במשך כל השבוע האחרון וגם היום יש שם לא מעט אנשים שמנסים לחסום את הכניסות והיציאות של העובדים".

"אני לא יודעת להגדיר איך אני, אין הגדרה מדויקת", אמרה בפתח השיחה. היא סיפרה כי יונתן היה "פורים אחד גדול":"ילד שמח, מלא באושר. לפני שבוע הילד השני העיר אותי כי הוא מצא במחסן של העסק של יונתן את התחפושת שלו שנה שעברה כל כך התאמץ להשיג אותה מחנות של הארי פוטר, משהו מאוד איכותי. אחרי שהוא התחפש הוא פשוט קיפל את זה כל כך יפה בתוך האריזה".

היא המשיכה ואמרה: "זה ילדים שהלכו לפסטיבל נובה. אני לא הכרתי, אבל זה פסטיבל עולמי שמדבר על זה שאין הבדלי דת, גזע ומין, קורא לשלום עולמי, שמירה על כדור הארץ והחיות. דווקא האנשים שהלכו לשם, ילדים יפים שרצו עולם יפה - קיבלו את כל הכיעור והברבריות", אמרה.

אתר חניון רעים, מסיבת הנובה (צילום: אלוני מור)
אתר חניון רעים, מסיבת הנובה (צילום: אלוני מור)

כשנשאלה האם יצא לה לדבר עם מישהו מעובדי אונר"א, אמרה: "זה החלק הכי לא ברור. אני רצתי בעולם, הייתי בכמה מקומות, דיברתי, ואנשים של אונר"א מכירים אותי, יודעים את הסיפור, מכירים את העובדות. עד לזה הרגע אף אחד לא ניגש אליי, לא יצר איתי קשר, לא אמר לי 'אנחנו בודקים', משהו, מילה - כלום".

היא אמרה באשר לתביעת הארגון כי זה לא החלק החשוב בעיניה, והסבירה: "לי יותר חשוב שמי שתורם להם כספים קודם כל יבינו מי אלו אונר"א. שהתומכים של אונר"א בעולם, מי שמממן אותם, יעצרו קודם כל את המימון ויבינו למי הם תורמים כסף.  זה לא ארגון שבאמת עושה את מה שהוא מציג שהוא עושה. המאבק השני זה שבאמת יקום גוף שיחליף את אונר"א, שיעשה את המטרות שלמשמן כביכול אונר"א קיים".

הפגנה מול אונר''א בעזה (צילום: רויטרס)
הפגנה מול אונר''א בעזה (צילום: רויטרס)

"היום אני אומרת: 'אין לי עניין עם החמאס, מבחינתי לא החמאס חטף לי את הילד אלא אונר"א/האו"ם'", היא משתפת. "מבחינתי יש ארגון גדול בעולם שמייצג המון מדינות, הוא ממומן, ואני רוצה שהם יחזירו לי את הילד שלי. אני לא חלק מהמו"מ עם החמאס, אני מצטערת, מי שחטף לי את הילד הוא האו"ם".

יונתן סמרנו (צילום: שימוש לפי סעיף 27 א')
יונתן סמרנו (צילום: שימוש לפי סעיף 27 א')

היא שיתפה כי "אני קראתי ממש לפני כמה דקות שארה"ב עצרה את כל הסיוע לאונר"א עד 2025, ואני יודעת מהנסיעות שנסעתי שהרבה מדינות באירופה עצרו את הסיוע לאונר"א כרגע. אני יודעת שמתנהלת כרגע ועדת חקירה נגד אונר"א. יש כל מיני פושים מכל הכיוונים, אבל יש עבודה שנעשית ואני מקווה מאוד שהמקרה של הבן שלי והטרגדיה האישית שלי אולי בסוף תועיל למדינה שלנו".

סייעה בהכנת הכתבה: שני רומנו 103fm