צה״ל עזב את בית החולים "שיפא" לאחר שבועיים ואחרי ששרף חלקים גדולים מבית החולים והרס את חלקו הגדול. לצה"ל לא הייתה ברירה, זאת הדרך היחידה שהייתה לגרום למחבלים להפסיק להתבצר בבית החולים. לאחר שבועיים של לחימה וקריאות למחבלים להתפנות מבית החולים לא נותר לצה"ל אלא להפעיל את הדחפורים, לירות טילי מטדור לתוך חדרי בית החולים וכך להוציא את המחבלים מן המתחם.

"האירוע הכי גרוע שהיה": עובדי סיוע נהרגו בעזה, בעולם רותחים על ישראל
"תודה לך ישראל": מסר מפתיע מסוריה לאחר החיסול הדרמטי

המבצע היה הצלחה אדירה: חוסלו יותר מ-200 מחבלים, נעצרו יותר מ-900 אזרחים, מתוכם בוודאות 500 מחבלים, חלקם בכירים מאוד. מעל 6,000 אזרחים התפנו מבית החולים.

חמאס והג'יהאד האיסלמי הפכו את בית החולים למפקדת טרור, נמצאו אמצעי לחימה כמעט בכל בניין בבית החולים. שימוש בתשתיות אזרחיות כמפקדת טרור ושימוש באזרחים כמגן חי, זה פשע מלחמה שהחמאס ביצע מול הערבים ברצועת עזה. 

בזמן הכיבוש הראשון של הבית חולים, צה"ל מצא בו אמצעי לחימה ומנהרת טרור. הוא השמיד אותה ופינה את עזה ואת בית החולים. אמ"ן ושב"כ הבינו כי בכירי החמאס והג'יהאד האיסלמי חזרו לבית החולים והקימו בו מפקדת טרור בגלל שהם חשבו שצה"ל לא ילחם מולם ברמדאן. אולם כוחות צה"ל והשב"כ בהובלת אוגדה 162, חטיבת 401, כוחות מחטיבת הנח"ל, שייטת 13 וחטיבת דובדבן פשטו על בית החולים במבצע מהיר והצליחו לכתר את בית החולים ולכלוא את המחבלים בפנים.

כתוצאה מכך, כל ארגוני הטרור בעזה, חמאס, הג׳יהאד האיסלמי, החזית העממית, החזית הדמוקרטית, גדודי חללי אל אקצא וגם ארגונים סלפים ואפילו פעילים בדאעש ניסו לתקוף את כוחות צה"ל באזור שמסביב לבית החולים, בניסיון להדוף את הצבא.

צה"ל יצא למבצעים בכל האזור מסביב לבית החולים, ותמונות לווין מראות כי חלק גדול מהבניינים במרחק של 300 מטר ממנו הושמדו. גם כל הכבישים מסביב לבית החולים הושמדו בניסיון למנוע מטעני גחון.

חשוב להדגיש, כי צה"ל לא עסק בשיטתיות בהשמדת מבנים ללא סיבה הגיונית. רואים שיש מסביב לבית החולים הרבה בניינים שלמים שצה"ל לא נגע בהם, לכן הביקורות הרבות על צה"ל לא מוצדקות. להפך, נראה שצה"ל מתנהל בצורה מאוד מוסרית, ותקף רק בניינים שמהם תקפו את חיילי צה"ל. החמאס בעצמו פרסם לפני כמה ימים שהם ערכו מעל 70 מתקפות על בית החולים, אם צה"ל היה רוצה להרוס בצורה שיטתית את האזור, היינו רואים את כל בנייני בית החולים מושמדים עד עפר ואת כל הבתים מסביב לבית החולים מושמדים. אולם נראה שצה"ל עשה תקיפות סלקטיביות ופעל רק נגד יעדי טרור. בזמן המבצע צה"ל הכניס סיוע הומניטרי לבית החולים, כולל מים, אוכל וציוד רפואי.

כוחות השייטת בשיפא בעזה  (צילום: דובר צה''ל)
כוחות השייטת בשיפא בעזה (צילום: דובר צה''ל)

במהלך הלחימה על בית החולים - לצה"ל היו כמה הישגים גדולים בחיסול מחבלים:

- ראא׳ד ת׳אבת - ראש מטה לוגיסטיקה בחמאס. היה אחד מהאחראים על פיתוח אמצעי לחימה בארגון הטרור, מהמפתחים של רקטות הקאסם, בכיר במערכת ייצור הנשק של חמאס, צה״ל ניסה לחסלו במהלך מבצע "צוק איתן".

- זכריה נג׳יב - פעיל בכיר במטה הגדה של חמאס, היה מעורב בחטיפה של נחשון וקסמן ז"ל, הוא שוחרר בעסקת שליט לאחר שנעצר כשתכנן וביצע פיגועים, גורש לטורקיה ובשלב כלשהו חזר לעזה.

- פאדי דויכ - ביצע את פיגוע הירי באדורה בשנת 2002, בו נרצחו ארבעה בני אדם. שוחרר בעסקת שליט, חלק ממטה הגדה של חמאס.

- מחמוד חליל זקזוק, סגן אחראי ירי רקטות בעיר עזה. 

בנוסף עצר צה"ל בבית החולים את מחמוד קוואסמה - בכיר חמאס וחלק ממטה הגדה של הארגון, שהיה אחד ממתכנני ומממני התשתית שביצעה את פיגוע החטיפה והרצח של שלושת הנערים נפתלי פרנקל, גיל-עד שער ואייל יפרח ז"ל ביוני 2014.

לפי מקורות עזתיים, צה״ל עצר את אחד ממנהיגי הג׳יהאד האיסלמי, חאלד אל-בטש. דיווחים לא מאומתים מצביעים על כך שצה״ל והשב״כ עצרו ב"שיפא" את ראאד סעד, ראש אגף מבצעים בחמאס ואחד מבכירי החמאס. בנוסף ישנם בכירים נוספים שצה"ל עצר ב"שיפא" וכרגע לא מעדכן עליהם, בשביל להוציא מהם מודיעין בעל ערך.

הפשיטה בשיפא (צילום: רשתות ערביות)
הפשיטה בשיפא (צילום: רשתות ערביות)

בשאר הרצועה, בניתוח תמונות לויין חדשות, ערוצים ערביים ומידע שצה"ל עצמו מפרסם, עולים כמה מבצעים שצה"ל מנהל כנגד הטרור ברצועה:

חטיבות גבעתי והקומנדו נלחמים במערב ח'אן יונס סביב בית החולים "אל-אמל" ו"נאצר", כשצה"ל מפנה את בתי החולים ועוצר מחבלים. חטיבה 7 נקראה לנקות את העיירה קרארה צפונית לח'אן יונס, אחד הכיסים האחרונים שנותרו. 

ההרס בח'אן יונס (צילום :רשתות ערביות)

הנח״ל ממשיך להתקדם דרומית למסדרון נצרים בעיירות מוג'ראקה ואל זהרא. חטיבה 35 ניקתה אזור מזרחית למחסום סופה, כנראה בשביל רצועת הביטחון. בבית חאנון המבצע נמשך ונכבשה חצי מהעיירה, כנראה על ידי גדוד 97 - נצח יהודה. עוד עולה מהלווין כי החל מבצע חדש בשכונת שג׳עיה, ישראל ממשיכה להשמיד חלקים מהשכונה, כנראה בשביל להשלים את רצועת הביטחון ליד הגבול שם. המבצעים בבית חאנון ושג׳עיה לא דווחו על ידי צה״ל אולם רואים אותם מהלווין ויש הרבה דיווחים ערביים עליהם כולל סרטונים ותמונות.

בנוסף צה״ל השמיד לאחרונה מהאוויר את שכונת עיר האסירים (אל-אסרה) בנוסייראת, צפונית לנחל עזה. השכונה הרוסה כולה, ונמצאה לידה מנהרת טרור. רשת מנהרות נוספת באורך 2.5 ק"מ שחיברה בין דרום עזה לעיירה דרומית לעזה הושמדה על ידי צה"ל. המנהרה מתחילה בדרום כביש 10 בדרום העיר ומגיעה עד לעיירה אל זהרא. זאת המנהרה השנייה שצה"ל מצא ופוצץ ועברה מתחת למכשול נצרים.

הפגנות ומהומות כולל תמיכה בחמאס מתקיימות כבר כמה לילות בהר הבית, ערביי ישראל וערביי מזרח ירושלים שאושר להם לעלות להר הבית מפגינים בעד חמאס כבר כמה ימים, ונשמעות קריאות בעד מפקד הזרוע הצבאית של החמאס מוחמד דף: "שים את החרב כנגד החרב, אנחנו אנשיו של מוחמד דף", ״ברוח ובדם נפדה את אל אקצא״, ״יא קסאם יא חביב אודרוב אודרוב תל אביב", ויש גם קריאות להתבצר באל אלקצא.

מתפללים בהר הבית בתקופת הרמדאן, 2024 (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)
מתפללים בהר הבית בתקופת הרמדאן, 2024 (צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90)

ישראל הייתה צריכה להגביל את העליה להר או למנוע עליה להר לחלוטין. עידוד הטרור וקריאות מטרתן להבעיר את יהודה ושומרון ולהוביל למהומות ברחבי ישראל כמו בזמן מבצע "שומר חומות".

חשוב להדגיש: חופש פולחן זה לא חופש להסתה. מצד השני, מנעו מהיהודים לעלות להר הבית בשבוע הקרוב, ליהודים אין חופש פולחן. בעקבות קריאות התמיכה בעד חמאס בהר הבית, המשטרה וצה״ל עצרו 16 ערבים בחשד להסתה.

לפי המצב בשטח, נראה כי כשיגמר המבצע במערב ח'אן יונס, צה"ל יסתער על מחנות המרכז ורפיח. ישנם סימנים כי צה"ל נערך לפנות את הפליטים. למרות דאגת מצרים כי כ-100 אלף פליטים יפרצו את הגבול, ודאגת האמריקאים מהמשך המצב ברצועה, נראה כי הדרג המדיני נחוש לכבוש את רפיח. ההערכה היא כי בכירי חמאס שנותרו וגם החטופים נמצאים ברפיח. כיבוש רפיח יעזור לחסל את חמאס צבאית ויפגע בשליטה האזרחית של הארגון ברצועה.