ערוץ הטלוויזיה המצרי "אלקאהרה אל-אח'באריה" דיווח הבוקר (שני) מפי גורם מצרי בכיר, כי בשיחות שנערכו בקהיר הושגה הסכמה בין הצדדים על סעיפים מרכזיים בעסקה לשחרור חטופים. לדבריו, משלחות קטאר, חמאס, ישראל וארה"ב יעזבו את מצרים בזמן הקרוב וצפויות לשוב במהלך הימים הקרובים במטרה להגיע להסכם סופי.

לאחר האולטימטום של בן גביר וסמוטריץ': נתניהו מקבל גלגל הצלה מכיוון אחר
ניצחון מוחלט? "ישראל נקלעה לצומת - או עסקה גדולה, או לשלוט על עזה"

מיכה קובי, לשעבר בכיר בשב״כ וחוקרו של יחיא סינוואר, חשף בשיחה עם "מעריב" כי "בתקופה האחרונה, לאחר שנהרגו שבעה מעובדי ארגון הסיוע הבינלאומי "World Central Kitchen" על ידי צה״ל, ארה״ב קיימה מאמצים כבירים למען קידום עסקת החטופים - במטרה שתיקבע 

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

לדבריו, ״אחת מהצעות חמאס לעסקה היא שתתקיים הפסקת אש שתכלול נסיגה של כוחות צה״ל מהרצועה - תוך שיקום הרצועה עם ערבויות בינלאומיות. בד בבד, יחזרו חטופים בטפטופים - ולא בקבוצות גדולות. אני מניח שאנשי חמאס יצטרכו זמן כדי לאתר את מיקומם של החטופים, להבין האם יש גופות - והיכן. בנוסף, החמאס דורש הפסקת לחימה לחלוטין, להחזיר את האוכלוסייה הפלסטינית לצפון רצועת עזה - ללא הגבלות של גיל או מין - מה שמעיד על כך שהם מתכננים להחזיר גם אנשי חמאס. סינוואר משוכנע שכבר היום הוא יכול לבנות מחדש את מדינת וארגון החמאס, יש ברשותו כסף ואמצעי לחימה כדי לחמש ולאמן את מחבלי הארגון״, שופך אור קובי על האסטרטגיה של סינוואר.

סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)
סינוואר (צילום: עבד רחים כתיב, פלאש 90)

״בכל אופן, המצרים הקטארים אומרים כרגע שיש הסכמות והתקדמויות רציניות בעסקה פוטנציאלית - אך מנגד, חמאס טוען שהוא לא מסכים לאישור העסקה ולא לתנאים שהוצעו על ידי ישראל״. כאמור, נראה כי המצב בין ישראל, הקטארים, מצרים וחמאס מורכב מאוד - וכולל מגוון של דרישות וקושי להגעה להסכמה משותפת", טען. 

״המשלחת הישראלית תשוב לישראל לדון בעסקאות עם קבינט המלחמה, ותחכה לתשובות חמאס להצעות הישראליות החדשות״, אומר מיכה. ״מעבר לכך, להערכתי צה״ל לא יצא דווקא בעיתוי הזה מחאן יונס כדי לרענן את החיילים. לדעתי יש קשר ליציאת החיילים מהאזור - לעסקה המתגבשת. ייתכן שההחלטה נעשתה בתיאום עם האמריקאים - כדי להראות רצון טוב לעסקה. על אף היציאה מחאן יונס, ממשיכים לעבוד על כניסת הצבא לרפיח, ומכינים את החיילים. במידה שהעסקה לא תצא לפועל, הכניסה של צה״ל לרפיח תהיה קרובה יותר מאי פעם״.