ההצעה הצרפתית לחיזבאללה ולישראל כוללת שלושה שלבים, ומחלוקת אחת: איך ישראל אמורה לפעול כאשר מחבלי חיזבאללה יחזרו לגבול? פרופ׳ אמציה ברעם, מומחה להיסטוריה של המזרח התיכון מאוניברסיטת חיפה ויועצו לשעבר של הממשל האמריקאי לענייני עיראק והמפרץ הפרסי, שיתף היום (רביעי) בראיון ל״מעריב״ כי ברגע שתהיה הפסקת אש בעזה, חיזבאללה יפסיק את האש בצפון - ואז ישראל צריכה "לקבוע עובדה בשטח".

"הציגו לנו בכנסת הקמת יישובים חדשים, כששאלתי מה עם אלו שפונו - אמרו שלא תורי לדבר"
המנהרה של סינוואר על הכוונת: התכנית לכיבוש רפיח הודלפה | דיווח

לדעתו, ישראל אולי תוכל לקבל נסיגה של כוחות חיזבאללה לפחות עד 10 ק״מ מהגבול - כולל התחייבות שפעילי חיזבאללה לא יחזרו דרומה, אך זאת אר אם יצליחו להגיע להסכמה עם ארצות הברית וצרפת שבמידה שהמחבלים חוזרים - תהיה לישראל לגיטימציה בינלאומית ובפרט מארה״ב לפתוח באש כנגדם וכך לגרשם צפונה אל מעבר לקו המוסכם.

אך, כמובן, מהצד השני של הגדר, חיזבאללה לא מעוניין שלישראל תהיה לגיטימציה לפתוח באש אם הפעילים ישובו חזרה לאזור הגבול. "הסעיף של הפתיחה באש הוא קריטי - ואם הוא לא יכלל בהסכם - יהיה פשוט מאוד עבור חיזבאללה להפר את התנאים ולהסתנן בחזרה לגבול, כפי שעשה ב-2006, וזאת למרות התחייבות ממשלת לבנון שחיזבאללה ייסוג צפונית לליטני על-פי החלטה 1701", מסביר.

"לאחר 2006, עם חזרתם של פעילי חיזבאללה לגבול והפרת ההתחייבויות הלבנוניות - ישראל לא פעלה. לכן עליה לדרוש כעת ערובה וזכות לפתיחה באש״, סבור פרופ' ברעם. מעבר לכך, אומר ברעם כי ״ההסכם צריך לכלול סעיף שעל פיו גם אם מתחדשת הלחימה ברצועת עזה - חיזבאללה לא רשאי לחדש את האש״.

בנין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין פלאש 90)
בנין בקרית שמונה שנפגע מרקטת חיזבאללה (צילום: איל מרגולין פלאש 90)

נזכיר, כי מזה חודשיים שישנה תכנית צרפתית-אמריקאית בנושא ההסדר הדיפלומטי בין ישראל לחיזבאללה. עוד אמר כי ישנם סעיפים ספציפיים שהוצעו כבר לפני מספר שבועות להנהגת חיזבאללה ולקבינט המלחמה הישראלי.

נזכיר, כי שר החוץ הצרפתי לענייני אירופה ויחסי החוץ, סטפן סז'ורנה, מבקר בימים אלו בלבנון, ערב הסעודית ובישראל. בפגישתו בביירות, דן על ההצעה הצרפתית להשבת היציבות בגבול ישראל-לבנון, והוא שיתף את ישראל במסקנות. עוד דווח כי הוא יצטרף לשיחות הפסקת האש בקהיר.

ברעם מסביר שלפי ההצעה הצרפתית המוצעת שהוצגה על ידי השר, ישנם שלושה שלבים. תחילה, הפסקת אש ו"פריסה מחודשת של חיזבאללה" - קרי נסיגה למרחק מוסכם מהגבול. בשלב השני, יש להחזיר את התושבים העקורים לבתיהם בגבול הצפון – בגליל וגם בדרום לבנון. בשלב השלישי, יש לפתוח נתיב של משא ומתן להסדר של רגיעה ארוכת טווח בין שני הצדדים.

כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל בגבול הצפון (צילום: דובר צה''ל)

מעבר לכך, ההצעה הנוכחית, על פי ברעם, כוללת הצבה של צבא לבנון לאורך הגבול עם ישראל ויש גם מאמץ להביא את שני הצדדים להסכים על 13 נקודות שנויות במחלוקת על הגבול המשותף. עם זאת, יש מחלוקת באשר למרחק חיזבאללה מהגבול. על פי הצרפתים המרחק של חיזבאללה יהיה 10 ק״מ, על פי האמריקאים 15 ק״מ - ואילו על פי ישראל המרחק הנדרש הוא צפונית לליטני – בדיוק על פי החלטה 1701 של מועצת הביטחון מ-2006.

דגל חיזבאללה בביירות (צילום: REUTERS/Hussam Shbaro)
דגל חיזבאללה בביירות (צילום: REUTERS/Hussam Shbaro)

עם זאת, ברעם מסביר כי גם אם הצדדים יגיעו להסכמה - אי אפשר יהיה לממש אותה כל עוד אין הפסקת אש ברצועת עזה. רק אז יסכים חיזבאללה להפסקת אש בצפון: ״בכל אופן, כל עוד האש נמשכת ברצועת עזה - לא ניתן ליישם את ההסכם עם חיזבאללה, אך עד אז, ניתן לנהל את המשא ומתן מול חיזבאללה וליישם את ההסכם שייקבע וייכנס לתוקפו ברגע שתיפסק הלחימה בעזה״.

לדעתו, במידה שהמשא ומתן עם חיזבאללה לא מתקדם ואין ויתורים מצידו - יש להגביר את האש בדרום לבנון, כדי ליצור מצב חדש בשטח: ״אם המו"מ איננו מתקדם, יש להמשיך את האש ולהשמיד כל עמדה צבאית שעדיין קיימת בין הגבול לבין הליטני, וכך ליצור מצב חדש בשטח. אך אם המשא ומתן עם חיזבאללה מצליח - אפשר להפסיק את האש״.

נזכיר, כי בתגובה להצעה שהציעו הצרפתים בביירות, בביקורו של שר החוץ מהמדינה בארץ, אמר לו ישראל כ"ץ שר החוץ של ישראל כי "לא נקבל שקט תמורת שקט, אנחנו לא חוזרים ל-6 באוקטובר. אם חיזבאללה לא ייסוג אנחנו מתקרבים למלחמה כוללת - במקרה כזה ישראל תפעל נגד חיזבאללה בכל לבנון ותכבוש שטח נרחב בדרום לבנון כדי לייצר אזור חיץ ביטחוני שיישלט על ידי צה"ל ויאפשר לתושבי הצפון לשוב לביתם בביטחון".